کرونا، شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضای بازار همدان ایجاد و مصرف برخی محصولات مثل کیک، کلوچه و آبمیوه بسته بندی نشده را به صفر نزدیک کرد و این کاهش صاحبان صنایع را دست به عصا کرد تا فیتیله تولید را پایین بکشند. 

در حالی که صنعت کیک و کلوچه افت می کرد، مصرف ماسک و مواد ضدعفونی و شوینده اوج گرفت، به طوریکه که در یک هفته گذشته ظرفیت تولید این اقلام ۲ تا سه برابر بیشتر شد و برای برخی از واحدهای تولیدی به صورت اورژانسی مجوز صادر شد تا به جمع سربازان خط تولید اضافه شوند و این شکاف را هر چه زودتر پر کنند.

به موازات افزایش تقاضا برای خرید اقلام بهداشتی، میل و زائقه مردم به سمت محصولات کنسروی گرایش پیدا کرد و صنایع غذایی همدان تحریک شدند و با همه توان خط تولید را تقویت کنند تا سفره مردم خالی نباشد.

در نبود الکل وسواس تمیزی و نظافت در بین خانواده ها به دوش وایتکس افتاد و استفاده گسترده از این ماده برای شستشو و گندزدایی از سر و روی شهر و ناوگان حمل و نقل، ساخت آن را در راس برنامه تولید صنایع شوینده استان قرار داد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان به عنوان هسته مرکزی مدیریت تولید و توزیع این اقلام در استان نقش پررنگی در فرایند عرضه و تقاضا دارد؛ از این رو با حمید رضا متین رییس این سازمان به گفت و گو نشستیم تا از چند و چون یورش ویروس کرونا و پاتک صنایع این استان بیشتر بدانیم.

تاثیر شیوع کرونا برکدام بخش از صنعت ملموس تر از دیگر بخش ها است؟

کرونا بر صنعت غذا اثر دو وجهی داشت؛ بخشی از صنایع همدان را تا این لحظه دچار افت و خیزهای کرده و برخی دیگر هم به طور چشمگیری فعال شده اند.

بخشی از صنایع غذایی زیان دیده واحدهای تولیدی کیک و کلوچه هستند که بخش زیادی از تولیدات آنها روانه مدرسه ها و صرف پذیرایی در جلسه ها، گردهمایی و همایش ها می شد که از وقتی کرونا قفل تعطیلی بر در آنها زد مصرف این فراورده ها به شدت کاهش یافته و بیشتر اجناس موجود در قفسه سوپرمارکت ها و فروشگاه ها هم خریداری ندارد.

در حال حاضر ۱۳ واحد تولید کیک و کلوچه در استان همدان فعالیت دارند که این روزها آهنگ تولید را کندتر کرده اند اما از حرکت نایستاده اند.

اما تاریخ انقضای محصولات این صنایع چهار ماهه است که امیدواریم قبل از منقضی شدن، تب کرونا فروکش کرده و بازار کیک و کلوچه همدان شیرین و دلچسب شود.

ظاهرا اقبال همدانی ها به سمت غذاهای کنسروی بیشتر شده است. این موضوع چه تغییری در صنایع به وجود آورد؟

پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و جلوگیری از انتقال بیماری، مردم را خانه نشین کرده و از اینرو غداهای کنسروی را بیشتر می پسندند.

این میل و زائقه مصرف کنندگان صنایع غذایی همدان را به شدت تحریک کرد تا با تولید بیشتر تقاضای بازار را پاسخ بدهند.

هم اینک هفت واحد صنایع غذایی در زمینه تولید انواع کمپوت و کنسرو در استان فعالیت دارند و با تمام توان برای پر کردن قفسه مغازه ها و خالی نبودن سفره های مردم در این اوضاع نابسامان تلاش و تقلا می کنند.

محصولات کنسروی بنابر کشش و اعلام نیاز واحدهای صنفی وارد چرخه توزیع می شود و بازرسان ما بر این گردونه نظارت کامل و کافی دارند.

گویا کرونا برخی صنایع راکد استان همدان را از خواب بیدار کرده است. در ایناره توضیح وجود دارد؟

نیاز مردم به اقلام بهداشتی برای حفظ سلامتی و نایاب شدن آنها در سطح استان موجب شد برخی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگردند.

۲ واحد تولید ماسک تنفسی در استان که پیش از این مشتری نداشتند و اجناسشان در انبارها خاک می خورد با هماهنگی های صورت گرفته دوباره فعال شده و در حال تولید این محصول هستند.

هفت واحد تولیدی دیگر در روزهای اخیر به ظرفیت تولید ماسک افزوده شد و هم اینک ۹ واحد مشغول دوخت و دوز انواع ماسک هستند.

متقاضیان دیگری برای تولید این محصول مراجعه کرده و پیش بینی می کنیم شمار واحدهای تولید ماسک تا پایان سال در همدان به عدد ۳۰ برسد.

نحوه صدور مجوز برای واحد های جدید یاد شده چگونه است؟

در راستای سرعت بخشی به روند مبارزه با ویروس کرونا پروانه فعالیت با قید فوریت اعطا می شود و واحدهای تولیدی تجهیزات خود را مستقر کرده و پس از تهیه مواد اولیه و تدارک نیروی انسانی مورد نیاز وارد چرخه تولید می شوند.

در حال حاضر ماسک تبدیل به دغدغه مردم شده و تامین آن در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است؛ به طوری که افراد واجد شرایط می توانند برای دریافت مجوز اقدام کرده و در کمترین زمان بدون تشریفات و طی مراحل اداری یک روزه پروانه فعالیت را دریافت کرده و مشغول تولید شوند.

وضعیت تولید و توزیع ماسک تنفسی چگونه است و مردم برای تهیه باید به کجا مراجعه کنند؟

با اضافه شدن واحدهای جدید و راه اندازی مجدد واحدهای قبلی روزانه دست‌کم ۱۲ هزار عدد ماسک معمولی تولید می شود که با سازمان دهی مشخصی در حال توزیع هستیم.

این میزان تولید با ورود واحدهای جدید به چرخه تولید افزایش می یابد تا بتوانیم نیاز بخش ها و طیف های مختلف را برآورده کنیم.

در حال حاضر توزیع ماسک اولویت بندی شده و در مرحله نخست بین واحدهای خدمات رسان پرازدحام مانند بانکها، مراکز انتظامی شماره گذاری خودرو و کارگران کارخانه ها به صورت روزانه توزیع می شود.

در میان گروه کارخانه ها، صنایع غذایی به ویژه بسته بندی گوشت قرمز و مرغ به لحاظ ارتباط مستقیم کارکنان با این فراورده ها که رابطه تنگاتنگ با سلامتی مردم دارد، به طور مرتب پشتیبانی می شوند تا محصول سالم و عاری از آلودگی به دست مردم برسد.

ماسک های تولید شده فعلی فقط کفاف گروه های یاد شده را می دهد و به مرور که واحدهای تولیدی جدید اضافه شوند مرحله دوم توزیع را در بین مردم آغاز می کنیم.

مصرف مواد شوینده و ضدعفونی چند برابر شده است. برای تامین این اقلام چه تدابیری اندیشیده شده؟

مواد شوینده مانند مایع دستشویی و ظرفشویی به وفور در استان وجود دارد و کمبودی نداریم حتی ذخیره انبارهای ما برای روزها و ماه های آتی هم کفایت می کند.

هم اینک پنج واحد صنعتی در شهرک صنعتی بهاران و تویسرکان در بخش مواد شوینده فعالیت دارند که در روزهای اخیر با هماهنگی های صورت گرفته ظرفیت آنها به سه برابر افزایش یافت.

آیا امکان تولید ژل های ضدعفونی در همدان وجود دارد؟

۲ واحد تولید الکل در استان وجود دارد که متانول تولید می کنند و کاربردی برای مقابله با ویروس کرونا ندارد.

یک واحد صنعتی ژل ضدعفونی به تازگی مجوزهای لازم را دریافت کرده اما با شیوع این ویروس صدور مجوز برای اینگونه صنایع بر پایه الکل از سوی سازمان غذا و دارو ممنوع شده و در شرایط کنونی نمی توانیم امیدی به افتتاح آن داشته باشیم.

هر چقدر در زمینه شوینده ها اشباع شده و بی نیاز هستیم اما در تامین مواد ضدعفونی الکلی در مضیقه هستیم و از روی مردم شمساریم.

میزان مصرف وایتکس در بین خانواده ها افزایش یافته؛ برای جلوگیری از نایاب شدن آن آیا اقدامی صورت گرفته است؟

در واحدهای ساخت شوینده تاکید ما به روی تولید آب ژاول است زیرا مصرف این ماده نه تنها در بخش خانگی بلکه در بخش عمومی هم به شدت افزایش یافته است.

هم اینک ناوگان حمل و نقل درون شهری اعم از تاکسی ها و اتوبوس ها، کف خیابانها و معابر عمومی، در، دستگیره و کف اداره ها با وایتکس شستشو می شود و به همین دلیل تولید این ماده هم مانند ماسک در اولویت صنایع استان قرار گرفته است.

تولید وایتکس نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و با افزودن چند مخزن و میکسر می توان این ماده را تولید کرد و براساس خط مشی تعریف شده در حال پیاده سازی این فرایند در واحدهای شوینده هستیم.

به این صورت که آب ژاول ۱۶ درصد از صنایع پتروشیمی تهیه و به استان حمل شده و پس از رقیق سازی و بسته بندی روانه بازار مصرف می شود.

در حال حاضر وایتکس با برندهای مختلف در فروشگاه ها و سوپرمارکتها وجود دارد و کمبودی گزارش نشده است.

چند تاکید و توصیه از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان پایان بخش گفت و گوی ما بود.

متین گفت: فرآیند تولید اقلام مورد نیاز مردم در شرایط بحرانی کنونی نیازمند اصلاح و بازبینی جدی در چرخه صنعتی داشت که با تکیه بر تجربه مسوولان استان و همت صنعتگران به خوبی در حال اجراست.

ما به عنوان همکار دانشگاه علوم پزشکی هر نوع همراهی در اینباره را وظیفه خود می دانیم اما انتظار می رود در مورد تقاضا و بهره مندی از ماسک و دیگر ملزومات بهداشتی آگاهی سازی کافی انجام شود.

بخش تولید با وجود محدودیت های فراوان، برای ادای دین به هموطنان تمام توان خود را به کار بسته و در این اوضاع ناخوشایند کارگران بی وقفه مشغول کار هستند که ستودنی است.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در همدان تا ظهر روز گذشته (یکشنبه) ۵۰ تن اعلام شد که شامل ۱۵ نفر در شهرستان همدان، ۹ تن در اسدآباد، ۶ تن نهاوند، ۵ تن در رزن، چهار تن در ملایر، چهار تن در فامنین، سه تن در کبودراهنگ، ۲ نفر در تویسرکان، یک نفر در شهرستان بهار و یک نفر هم وارده از خارج استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.