اسماعیل نجار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مرکز همدان خاطرنشان کرد: بارندگی های گذشته بخش زیادی از مشکلات را حل کرد چراکه ظرفیت ۲۵۲ سد تکمیل و سریز شد.

وی اضافه کرد: همچنین ۴۵ تالاب احیا و بسیاری از چشمه ها جوشان شد و میزان آب دریاچه ارومیه به حدود ۵۵ سانتیمتر رسید همچنین خشکیدگی درختان بلوط زاگرس رفع شد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: با این بارش ها آلودگی هوا کاسته و مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی رفع شد هر چند خسارت هایی بر بخش های مختلف وارد که با کمک دولت خسارت ها جبران شد.

نجار گفت: فروچاله ها و فرونشست ها نیز ناشی از خشکسالی ها مستمر و برداشت بی رویه آب از سفرها زیر زمینی است.

وی یادآوری کرد: تنها یکی از فروچاله های همدان دارای ۴۰ متر شعاع و ۷۰ متر عمق است که اعتباری برای مهار آن پیش بینی شده بود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: برای ایمن سازی این فروچاله بزرگ ابتدا فنس کشی صورت گرفت که این فنس به سرقت رفت با این وجود مقرر شد دوباره فکری به حال این فروچاله شود.

نجار ادامه داد: برای مدیریت فروچاله ها باید زمینه نفوذ آب به سفره های زیر زمینی را ایجاد کرد که با بارندگی ها اخیر کمی وضعیت منابع زیر زمینی بهتر شد.

وی اظهار داشت: انتقال آب های سطحی هم اینک توسط لوله یا سیمان صورت می گیرد و آبیاری مزارع نیز زیر پوشش تحت فشار است بنابراین میزان نفوذ آب در خاک کاهش یافته است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: پیشتر آبیاری مزارع به صورت غرق‌آبی صورت می گرفت که در این شیوه بخشی از آب بخار و بخشی هم به زیر زمین نفوذ می‌کرد.

نجار اظهار داشت: مسوولان همدان دنبال مستقر کردن دبیرخانه ملی شهرهای تاب آور ایران در همدان و معرفی آن به عنوان استان تاب آور در برابر مخاطرات طبیعی هستند. 

وی اضافه کرد: بنابراین این پیشنهاد به مدیریت بحران کشور مطرح شد که با آن مخالفتی وجود ندارد اما باید بررسی کرد تا اگر مشکلی نباشد این اقدام عملی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.