این روزها دغدغه های مردم پیرامون خدمات دهی در فضای شهری با نارضایتی ها همراه شده و مراجعه آنان به دادستان سبب شد تا حسن خانجانی با حضور در شورای اسلامی شهر همدان نسبت به پیگیری مطالبه مردم اقدام کند.

از آنجا که احیای حقوق عامه از وظایف دستگاه قضا است و همواره مسوولان قضایی نسبت به پیگیری مجدانه حق مردم توجه خاصی داشته اند، دادستان همدان متقاضی حضور در صحن شورای شهر برای تحقق مطالبه مردم شد.

حضور دادستان در صحن شورای اسلامی شهر همدان به بررسی مشکلات مردم در حوزه مدیریت شهری انجامید و البته اعضای شورای شهر نیز موانع قانونی پیرامون حل برخی از مسایل عمومی را عنوان کردند.

هر چند خانجانی تعامل مدیریت شهری با دادستانی را مطلوب ارزیابی کرد اما پیگیری تا رفع مشکلات مردم را نیز وظیفه دستگاه های اجرایی برشمرد.

دادستان همدان از ساماندهی بازارها گرفته تا رسیدگی به معضل ترافیک، بهسازی معابر و خیابان های حاشیه شهر و جمع آوری برخی دکه های شهرداری را از جمله مسایل موجود در مدیریت شهری برشمرد که مطالبه مراجعه کنندگان به این نهاد قضایی است.

حفظ حقوق مردم وظیفه دادستانی

خانجانی با تاکید اینکه حفظ حقوق عمومی مردم یکی از وظایف دادستانی ها است، گفت: تمامی مسئولان در پیگیری و حل موانع و مشکلات مردم مسئول هستند و بدون تردید تعامل و همکاری دستگاه ها رضایت عموم را به دنبال دارد.

دادستان همدان اضافه کرد: ارتباط و تعامل بین دستگاه های اجرایی باعث می شود تا نتیجه مثبت عاید مردم شده و جامعه را امیدوار کرده و اعتماد به عملکرد مدیران را افزایش داد.

وی با اشاره به اعضای شورای شهر خواستار رعایت چارچوب مصاحبه با رسانه ها شد و افزود: هفته قبل مصاحبه یکی از اعضا منجر به تنش شد و انتظار ما دقت در اظهارنظرها و رعایت فضای حاکم بر جامعه است.

خانجانی یکی از دغدغه های اصلی مردم همدان را ساماندهی بازار سرگذر برشمرد و گفت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در این بازار تردد می کنند و نیاز به بهسازی کامل دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری همدان عملیات بهسازی بازار را شروع کرده است، گفت: مسیر تردد مردم در این بازار باید روان سازی شود.

دادستان همدان با تاکید بر لزوم جمع آوری برخی دکه ها با مالکیت شهرداری گفت: برخی از این دکه های نصب شده مشکلاتی را ایجاد کرده اند که به لحاظ قانونی نیز تخلف محسوب می شود.

خانجانی به ترافیک خیابان خواجه رشید همدان اشاره کرد و گفت: ترافیک در این خیابان و برخی خیابان های منتهی به مرکز شهر با معضلاتی مواجه شده اند و اغلب مردم به ویژه مسافران در این مسیر گرفتار می شوند.

وی خواستار برنامه ریزی فنی برای حل معضل ترافیک در این منطقه شد و افزود: مدیریت شهری با ارایه طرح های کارشناسی شده نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

دادستان همدان زیرسازی و بهسازی معابر و خیابان های حاشیه شهر را از دیگر مطالبه مردم دانست و گفت: حتی در مجتمع قضایی شهرستان بهار نیز پیگیری حل این مشکل را خواستار شدند که نشان می دهد تردد در این مناطق از سایر شهرها نیز صورت می گیرد.

ایجاد سه شعبه حل پرونده‌های شهرداری

دادستان همدان در پاسخ به درخواست کامران گردان رئیس شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر ایجاد شعبه رسیدگی به پرونده های مربوط به شهرداری گفت: سه شعبه را در این حوزه فعال کرده ایم تا به صورت تخصصی پرونده هایی که مرتبط به شهرداری است را به رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: تنوع پرونده ها در حوزه شهرداری زیاد است و در راستای سرعت بخشیدن به مراحل رسیدگی، سه شعبه تخصصی فعال کرده ایم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز در این نشست به پوشش ندادن رودخانه ها در محدوده مناطق مسکونی حاشیه شهر اشاره کرد و اینکه اداره آب و فاضلاب اجازه تکمیل عملیات شهرداری مبنی بر پوشش آن را نداده است.

علی فتحی افزود: هفته گذشته نیز در یکی از مناطق حاشیه شهر پیرمردی به داخل رودخانه سقوط کرد که منجر به مرگ او شد.

وی اضافه کرد: پوشش این رودخانه ها باید ادامه یابد و برخی از منازل به دلیل نبود نظارت توسط مسئولان گذشته، در یک متری این رودخانه احداث شده اند.

خانجانی درخواست شورا در ورود دادستانی به معضل رودخانه های مناطق مسکونی حاشیه شهر را منوط به ارایه طرح های فنی دانست و گفت: نمی توانیم بدون مطالعه اقدام کنیم اما پیگیر حل آن هستیم و مکاتبه هایی را نیز با آب منطقه ای و استانداری داشته ایم.

وی اضافه کرد: انتظار ما تدوین طرح فنی در راستای حل این معضل برای همیشه است و دادستانی هرکجا نیاز به پیگیری باشد، انجام خواهد داد.  

آخرین وضعیت رسیدگی به پمپ بنزین چهارراه پژوهش

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست خواستار تعیین تکلیف پرونده پمپ بنزین چهار راه پژوهش شد.

رضوان سلماسی افزود: ساکنان اطراف این پمپ بنزین بارها نسبت به طولانی شدن روند رسیدگی به شکایات و اعتراض های خود گلایه کرده اند و معتقدند این پمپ بنزین جان آنها را تهدید می کند.

وی هم چنین با گلایه مندی نسبت به روند از بین رفتن باغ ها و درختان در همدان گفت: انتظار داریم با کمک دادستانی از این مشکل جلوگیری شود.

سلماسی افزود: برای شناسنامه دار کردن باغ ها نیاز به مجوز داریم چرا که باغ ها در محدوده ملک شخصی است و بدون مجوز نمی توانیم ورود کنیم.

دادستان همدان در پاسخ به روند رسیدگی به پرونده پمپ بنزین چهار راه پژوهش گفت: رسیدگی به این پرونده فنی و نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه دارد.

وی افزود: ۲ دستگاه محیط زیست و علوم پزشکی در حال بررسی های آزمایش های خاک و آلودگی هستند و تا زمان اعلام نتیجه نمی توانیم اقدام قضایی داشته باشیم.

خانجانی خاطرنشان کرد: پرونده این پمپ بنزین در شعبه ۱۱ بازپرسی در حال بررسی است و تشخیص تهدید بهداشت عمومی با این دستگاه ها است.

وی با اشاره به اینکه برخی در این پرونده اصرار بر پلمب دارند، گفت: تصمیم گیری پیرامون این پرونده بستگی به نظر تخصصی و فنی کارشناسان محیط زیست و علوم پزشکی دارد.

دادستان همدان در خصوص طرح شناسنامه دار شدن درختان گفت: اگر نیاز به ورود دادستانی به این مساله باشد، اقدام قانونی را انجام می دهیم.

 مانعی در صدور پروانه برای اراضی محدوده شهر نیست

دادستان همدان در پاسخ به رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در خصوص تفکیک اراضی حاشیه شهر به ویژه در منظقه شرق همدان گفت: براساس قانون هر فردی حق هرگونه تصرف در ملک خود را دارد و در قانون مدنی هیچ قید و شرطی که باید سند رسمی داشته باشد، نداریم.

خانجانی افزود: هیچ مانعی برای صدور پروانه کسب برای زمین های هادی در محدوده شهر نیست مگر اینکه بین عوارض عادی و رسمی تبعض قایل شوند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر ملکی سند عادی داشته باشد و معارض نباشد، مشکلی برای صدور پروانه ساخت نیست.

 دادستان همدان با تاکید بر اینکه خرید و فروش و این چنین اقدام ها در اراضی دارای سند مشکلی ندارد، گفت: دادستانی نقش نظارتی دارد و تصمیم گیری ها به دستگاه های اجرایی ارتباط دارد.

وی افزود: اگر قانونی مبنی بر ممنوعیت در تفکیک اراضی در منطقه ای باشد، به طور قطع نظارت قضایی خواهیم داشت و از هرگونه تصمیم گیری قانونی حمایت می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.