محسن جعفری نژاد بسطامی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ۱۳ آذر یا چهار دسامبر روز جهانی یوزپلنگ است هر چند حیات وحش کشور دوران خوبی را سپری نکرد و ببر مازندران و شیر ایرانی از دست رفت اما امید می‌رود با تلاش مسوولان بتوان از ذخایر زیستی و جانوری حفاظت کرد. 

وی اضافه کرد: پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذر نیز به‌ عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده چرا که خاک، مادر تمامی رویدادهایی است که در جهان رخ می‌دهد بنابراین به عنوان منبع مولد باید از آن حفظ کرد هرچند ایران از نظر فرسایش خاک جایگاه خوبی در آسیا و جهان ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به سیاست های کلان و رویکرد دولت در حوزه محیط زیست چهار محور کلی مدیریت پسماند، آلودگی، ریزگرد و تالاب ها در اولویت  فعالیت های سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

جعفری نژاد بسطامی اضافه کرد: یکی از مهمترین اهداف محیط زیست حفظ تنوع زیستی است و در استان همدان با بررسی اسناد توسعه ای استان و سند آمایش، برنامه ریزی لازم برای ارتقای محیط زیست داریم.

وی افزود: در سند آمایش استان به موضوع گردشگری به عنوان محور توسعه و مدیریت پسماند توجه ویژه ای شده است اما عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به همدان از مدیریت پسماند راضی نبودند بنابرابن گردشگری پاک در دستور کار قرار گرفت. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: علت مطرح شدن گردشگری پاک این است که گردشگر و طبیعت گرد در مکان های دارای شاخص های زیست محیطی حضور می یابد که برای رسیدن یه این مولفه با مسوولان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری نشست هایی برگزار شد. 

جعفری نژاد بسطامی افزود: در گام نخست حضور در نمایشگاه با هدف تبیین موضوع گردشگری پاک است که در دستور کار قرار گرفت که صنایع همدان از ۱۳ تا ۱۶ اسفند در نمایشگاه بین المللی محیط زیست در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران حضور می یابند.

وی اضافه کرد: در گام دوم نیز با وجود اینکه همدان شهر سبز جهان اسلام بود اما این عنوان بعد از دوره کوتاهی پیگیری نشد و در نشست مسوولان محیط زیست با اعضای شورا قرار شد برنامه عملیاتی برای شهر سبز پایدار در همدان اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: از دیگر اولویت های این سازمان جذب ۸۰ میلیون محیط یار و محیط بان است که برای تحقق این سیاست باید از ظرفیت تمامی مردم کشور استفاده کرد.  
جعفری نژاد بسطامی گفت: برای دستیابی به اهداف کلان زیست محیطی، به ویژه در حوزه پسماند یا در زمینه مدیریت و پایش صنایع، نیازمند همکاری سازمان های مختلف از جمله صنعت، معدن و تجارت هستیم. 

وی افزود: هر چند نمی توان از وضعیت حال حاضر مدیریت پسماند خرسند بود اما در حوزه مدیریت پسماندهای بیمارستانی از استان های خوب و قوی کشور هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان یکی دیگر از دغدغه های محیط زیست را بحران آب عنوان و بیان کرد: بروز فروچاله در همدان باعث نگرانی شده و تا این دغدغه حتی در حوزه آب آشامیدنی نیز تسری یافته هر چند امور آب تدابیر خوبی دارد ولی نباید از مدیریت آب کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی غافل شد. 

جعفری نژاد بسطامی اظهار داشت: حدود سه درصد وسعت استان همدان را مناطق تحت مدیریت محیط زیست تشکیل می دهند که این آمار مناسب نبوده و سعی در افزایش آن داریم.

وی افزود: غار سراب و کوه الوند به عنوان اثر طبیعی ملی معرفی می شود و از تالاب ها که منابع زنده و پایدار هستند، برای رسیدن به پایداری استفاده کرده که در این راستا نیازمند تامین حق آبه از سوی وزارت نیرو و کمک به برخورد با تخلف هایی همچون حفر چاه های غیر مجاز هستیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تا پایان سالجاری اتاق فکری محیط زیست با حضور نمایندکان سمن ها، وکلا، مسوولان، رسانه ها، اساتید و دستگاه قضایی تشکیل شده و مسائل مورد اهمیت در محیط زیست استان مورد بررسی و چاره اندیشی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.