طبق آخرین آمار پلیس راه استان همدان سال گذشته ۱۹ تن، سال ماقبل آن ۳۵ تن و سال ۹۵ نیز ۲۷ تن در حوادث رانندگی محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند معروف به جاده مرگ جان خود را از دست داده اند؛ یعنی به طور میانگین هر سال چیزی کمتر از ۱۷ کشته در این جاده منتهی به مرگ نداشتیم.

در این محور که به عنوان یکی از حادثه خیزترین و پرترددترین محورهای مواصلاتی استان همدان است، مواردی همچون کم عرض بودن جاده، وجود چند گردنه با پیچ های تند و خطرناک، یک طرفه بودن مسیر و کم توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی از عوامل اصلی بروز حادثه های مرگبار به شمار می رود.

این جاده محل اتصال حدود ۲۰ راه روستایی است و طول مسیر از ملایر تا نهاوند ۴۲ کیلومتر است که بیشترین طول این محور با ۳۲ کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستان ملایر واقع شده و تاکنون تصویرگر صحنه های دلخراش بسیاری بوده است.

پیشتر شاید چهار خطه کردن محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند جزء اقدامات انجام نشدنی و یا به نوعی از آرزوهای محال بود، اما دست اندرکاران و نمایندگان پا به کار ملایر از پای ننشستند و تا امکان پذیر شدن این خواسته و مطالبه جدی مردم تلاش کردند تا این آرزو را به حقیقت تبدیل کردند، حقیقتی که پایان خرداد امسال به ثمر نشست و با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی چهار خطه این محور آغاز شد.

نمایندگان مجلس اما تلاش کردند تا این طرح به عنوان یک طرح ملی رقم بخورد و برای اجرای آن در مرحله نخست ۵۴۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی ردیف بودجه دریافت کردند، آرزویی که البته دولت تدبیر و امید زمینه تحقق آن را نیز فراهم کرد.

تاکنون در شهرستان ملایر ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه احداث شده است و قرار است با چهار خطه شدن محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند ۲۲ کیلومتر دیگر در مدت زمان ۲ سال آینده به این میزان اضافه شود.

رشد شتابان توسعه راه های ملایر

اختصاص ۶۰ میلیارد ریال از اعتبار در اختیار نمایندگان مجلس حرکتی مهم از سوی نمایندگان ملایر بود که برای اجرایی شدن طرح احداث این محور انجام شد و بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی از بلندپایه ترین مسئول برای بازدید و ارزیابی از این محور بازدید کردند و در نهایت با دستور مساعد وزیر راه و شهرسازی شرکت عمران و راه سازی ایران به عنوان یکی از معتبرترین و خوشنام ترین شرکت های راه سازی کشور، به عنوان پیمانکار این طرح انتخاب و حدود یکماه است که چهار خطه شدن این مسیر را آغاز کرده است.

در همین رابطه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد است که شرط توسعه و عمران در هر منطقه ای، وجود راه های قابل دسترسی است که این شهرستان طی ۲ سه سال گذشته توفیقات خوبی را در محور توسعه راه ها به دست آورده است.

بازدید نمایندگان ملایر از محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند


محمد کاظمی در بازدید روز گذشته از طرح ملی محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند با اشاره به اینکه در تمامی محورهای مواصلاتی ملایر همچون ملایر_ توره_ جوکار_ تویسرکان، سامن_ بروجرد و راه آهن همدان_ ملایر عملیات عمرانی و توسعه ای در دست اجرا است گفت: این امر نشان می دهد با وجود تمامی مشکلاتی که نظام جمهوری اسلامی به واسطه دشمنی آمریکا و اعمال تحریم های آشکار و ظالمانه با آنها درگیر است، اما دولت وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد و مردم، مسئولان، بخش خصوصی و البته پیمانکاران نیز با دولت همراه و همدل هستند.

دولت به خوبی پای کار است

وی چهار خطه کردن محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند را یکی از اولویت های این شهرستان برشمرد و افزود: شرکت عمران و راه سازی ایران پیمانکار این طرح ملی است که بدون اینکه تاکنون مبلغی دریافت کند، شروع به کار کرده است.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم ادامه داد: با توجه به اینکه این محور به جاده مرگ معروف است، یکی از دغدغه های نمایندگان ملایر و نهاوند شد و مکاتبات و پیگیری هایی را برای چهار خطه این محور انجام دادیم و ۲ سال در کمیسیون تلفیق از سهم خودمان برای اجرای این طرح اعتبار گذاشتیم و مسیر راه هموار کردیم تا در نهایت این خواسته عملی شد.

کاظمی با اشاره به حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی در خرداد، ضمن تقدیر از دستگاه های خدمات رسان خواستار همکاری و همراهی بیشتر آنها برای تسریع در روند اجرای این طرح شد و بیان کرد: برای شتاب بخشی به روند اجرایی این طرح هر جا نیاز باشد، ما پیگیری های لازم را از طریق تهران انجام می دهیم.

وی همچنین اخذ مطالبات برای تملک اراضی در مسیر اجرای این طرح را از اصلی ترین وظایف برشمرد و ادامه داد: لازم است با قطعه بندی مسیر در مراحل مختلف و مشخص شدن میزان تملک ها، با مالکان برای واگذاری زمین رایزنی شود.

تملک اراضی کارشناسی و با جلب رضایت مردم باشد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از رئیس اداره راه و شهرسازی این شهرستان و بخشدار سامن درخواست کرد: ضرورت اجرای طرح را به مردم بگوئید و با ارزیابی کارشناسی و قانونی زمین ها و برآورد مبلغ، از ابتدا فضا را بر اعتماد و صداقت بگذارید و اجازه ندهید فضا تلخ شود.

در همین چارچوب وجود فضای تعاملی، همدلی و وحدت در بین مجموعه مسئولان، مردم و نمایندگان این شهرستان شاید محرک اصلی شتاب بخشی به اجرای طرح ملی چهار خطه محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند باشد که دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس دهم آن را مهمترین عامل در شرایط کنونی می داند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه تملک اراضی در مسیر اجرای این طرح را نیز از اولویت های مهم برشمرد و تاکید کرد: حدود هفت روستا در محدوده اجرای این طرح قرار دارد که اهالی این روستاها باید برای اجرای هر چه سریعتر این طرح مهم همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: بخشدار سامن می تواند با استفاده از ظرفیت دهیاران، شوراهای اسلامی و معتمدان روستا زمینه را برای واگذاری اراضی در محدوده اجرای طرح آماده و به ایجاد آرامش در منطقه کمک کند.

عملیات اجرایی چهار خطه ملایر_آورزمان_نهاوند


دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین نوع نگاه پیمانکار این طرح را برای اجرای سریع آن کمک کننده دانست و گفت: شرکت عمران و راه سازی ایران تاکنون طرح های بزرگی را در کشور و بویژه ملایر اجرا کرده که قابل تقدیر است و امیدواریم با همکاری خوب مردم، مسئولان و تعهد پیمانکار در ۳۶ ماه این طرح ملی به نتیجه برسد.

تملک ۸۴ هکتار زمین در محدوده اجرای طرح

چهار خطه کردن محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند طرح پیشنهادی دولت بود که در لایحه بودجه سال ۹۶ که برای سال ۹۷ تصمیم گیری می شد، به مجلس برده شد و با پیگیری نمایندگان ملایر در کمیسیون ماده ۲۳ به مرحله اجرا رسید و در پیوست قانون یک بودجه سال ۹۷ آورده شد.

طبق ارزیابی های انجام شده حدود ۸۴ هکتار زمین در محدوده اجرای این طرح ملی قرار دارد که از این میزان ۱.۵ هکتار آن در محدوده اراضی ملی است.

علاوه بر زمین های کشاورزی و صنعتی و منابع طبیعی که باید برای اجرای چهار خطه محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند تملک شود، در مسیر معارضان دیگری همچون شرکت مخابرات برای فیبر نوری و جابجایی برق دارد که باید نظر مساعد آنان نیز جلب و توافق های لازم گرفته شود.

بازدید نمایندگان ملایر از محور ملایر_ آورزمان_ نهاوند


بخشدار سامن در این رابطه قول مساعد داد: با همراهی و تعاملی که بین مردم این منطقه و اهالی روستاها وجود دارد، بتوانیم موافقت مردم را در واگذاری اراضی در محدوده این طرح جلب کنیم.

مصطفی عبدالملکی افزود: این طرح از گردنه آبدر به سمت ملایر به طول ۲۲ کیلومتر پیمان سپاری شده که هم اکنون کار خاک برداری و ترانشه برداری در گردنه آبدر به طول ۱.۵ کیلومتر آغاز شده سه کیلومتر از ۲۲ کیلومتر جاده کوهستانی است.

وی اظهار داشت: با توجه به پرتردد و حادثه خیز بودن این محور، موارد ایمنی هنگام کار توسط دستگاه های متولی انجام و چراغ راهنمایی، تابلوهای علائم و پلن های ایمنی در این مسیر نصب شده است.

عبدالملکی پیگیری اختصاص اعتبار برای ارزیابی و تملک اراضی در محدوده را علاوه بر اختصاص بودجه اجرای طرح یک ضرورت برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر ۲ طرح مهم راه سازی این شهرستان همچون چهارخطه سامن_ بروجرد و ملایر_ آورزمان_ نهاوند در بخش سامن در دست اجرا است.

با توجه به اینکه بخش مهمی از محورهای مواصلاتی این شهرستان به صورت بزرگراه است و محورهای ملایر_ آورزمان_ نهاوند و قطعه دوم سامن_ بروجرد نیز در دست اجرا است، آغاز عملیات اجرایی چهار خطه ملایر_ آورزمان_ نهاوند به عنوان کریدور غربی کشور با تلاش ها و پیگیری های وافر نمایندگان ملایر، اقدامی مهم و یک حرکت ملی بود که مردم این شهرستان هرگز آن را فراموش نمی کنند.

گزارش از: معصومه موسوی

۷۵۲۸/2090

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.