به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند بدون زنبور عسل، حیات هستی به خطر می‌افتد و زندگی در کره زمین بسیار دشوار خواهد شد چرا که زنبورهای عسل نقش بسیار مهمی در عمل گرده افشانی دارند.
گرده افشانی به وسیله حشرات و به ویژه زنبورعسل، مهمترین روش لقاح گیاهان است و می توان گفت، 90 درصد بارور سازی درختان میوه همچون سیب و گیلاس توسط زنبورعسل انجام می شود این در حالی است که در مورد درخت بادام عمل گرده افشانی فقط توسط زنبورعسل انجام می شود.
ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبور عسل، بسیار بیشتر از عسل و موم تولید شده توسط این حشره است به همین دلیل در برخی کشورها به صاحبان کندوهای عسل، برای استقرار کندوهایشان در باغها و مزارع مبالغ بالایی پرداخت می شود.
کارشناسان معتقدند: زنبورهای عسل با گردآوری شیره و شهد گلها و گیاهان در محل زندگی خود به نام کندو، عسل تولید می کنند که غذایی کامل و دارویی مناسب برای درمان بیماری است.
یکی از کارشناسان صنعت کشاورزی شاخه پرورش زنبور عسل در این ارتباط گفت: رنگ عسل بر حسب این که زنبور بر چه گلی نشسته و از آن بهره گرفته، متفاوت است و عسل، گاه شفاف و گاه تیره است.
پیام سلگی افزود: رنگ عسل می تواند با توجه به سرچشمه اصلی شهد، از سفید روشن (عسل اقاقیا) تا سبز تیره متمایل به سیاه (عسل صنوبر و زبان گنجشک) تغییر کند و طیفی از رنگها را دربرگیرد.
وی اظهار داشت: چنانکه عسل افرا لیمویی رنگ، عسل میوه ها زرد متمایل به قهوه ای و عسل آویشن به رنگ عقیق قرمز است و عسل‌های تیره رنگ، از نظر املاح معدنی اغلب غنی تر از عسل های روشن است.
یکی از کارشناسان تغذیه نیز گفت: ارزش غذایی عسل بسیار بالا و یک غذای کامل است کیفیت بالای عسل را می توان به دلیل گزینش گیاهان از سوی این حشره کوچک دانست.
مینا نظری افزود: عسل علاوه بر داشتن نقش غذایی موثر و کمک به رفع کمبودهای غذایی می تواند به عنوان دارو و مکمل آن در بهبود بیماریها مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: عسل حاوی مواد معدنی همچون فسفر، کلسیم، آهن، پتاسیم، ید، منیزیم، سرب، مس، سولفور، نیکل، روی و سدیم است که میزان آنها در انواع مختلف عسل متفاوت است.

** مرغوبیت عسل همدان ثمره تنوع گونه های گیاهی
قرار گرفتن همدان در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه قله الوند و وجود بیش از 400 نوع گونه گیاهی معطر در اقلیم این استان ، موجب شده که عسل تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.
وجود انواع گل ها و گیاهان در دامنه الوند، مرتع های وسیع، آب و هوا مناسب ، اقلیم چهار فصل و آب شدن اندک و اندک برف در دامنه های الوند، همدان را به یکی از قطب های مهم تولید عسل مرغوب و با کیفیت مطرح کرده است.
بنا بر اعلام منابع طبیعی و کشاورزی استان همدان بیش از یک هزار و 600 گونه گیاهی شامل گون سفید، رازیانه، بابونه سفید، افرا، اقاقیا، شبدر، گل قاصدک، نارون، صنوبر، سنجد، آویشن، بیدمشک، آفتابگردان ، کلزا، سنبله ارغوانی، کنگر علفی، گشنیز و یونجه در استان همدان رویش می کند که از مهمترین منابع پرشهد برای تغذیه زنبور عسل است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این ارتباط نیز بر اهمیت تقویت صنعت پرورش زنبور عسل در استان به منظور ایجاد رشد و توسعه اقتصادی بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: زنبورداران استان همدان 9 درصد محصول عسل کشور را تولید می کنند.
منصور رضوانی جلال گفت: 2 هزار و 228 نفر زنبوردار در استان همدان به این صنعت مشغول هستند و سالانه بیش از 2 هزار و 170 تن عسل دراین استان تولید می شود و آمارها نشان می دهد میانگین تولید در همدان از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف عسل در استان همدان یک کیلو و 234 گرم و استاندارد سرانه مصرف جهانی 2 کیلوگرم است ادامه داد: 215 هزار کلنی زنبور عسل در استان همدان وجود دارد و پرورش زنبور عسل در کندوهای بومی انجام نمی شود.
رضوانی جلال ادامه داد: تنوع گیاهی در منطقه همدان قابل توجه است و موجب افزایش کیفیت عسل تولیدی می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت های طبیعی مستعد در استان، هیچ گونه محدودیتی برای توسعه زنبورداری و پرورش عسل وجود ندارد.
رضوانی جلال همچنین رعایت زمان کوچ دهی کلنی های زنبور عسل را در افزایش تولید بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: زنبورداران با کوچ به موقع کلنی ها می توانند افزون بر بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت، مانع از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از سرما زدگی و افت دما به زنبورداران شوند.
وی با بیان اینکه استان همدان از نظر تعداد زنبوردار رتبه 11 کشور را دارد اظهار داشت: این استان در زمینه تعداد کندوی عسل رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده است.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.