اقصی نقاط استان هرمزگان از اوایل هفته گذشته شاهد بارش باران و طوفان و تندباد بود که در روزهای پایانی هفته این بارش‌ها به اوج رسید و در برخی مناطق موجب طغیان رودخانه های فصلی، آبگرفتگی شدید معابر ، شکسته شدن درختان و سقوط آنها شد.

در نتیجه طوفان و تندباد و طغیان رودخانه های فصلی، پنج نفر جان خود را در شرق هرمزگان از دست دادند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دنبال بارش‌های چند روز گذشته در مجموع هشت میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سدهای هرمزگان شد.

هوشنگ ملایی افزود: بیشترین میزان آبگیری با پنج میلیون مترمکعب مربوط به سد جگین است.

وی ظرفیت آبگیری این سد را ۲۱۰ میلیون مترمعکب عنوان کرد و  ادامه داد: هم اکنون حجم آب موجود در سدجگین ۱۷۵ میلیون مترمکعب است.

ملایی بیان داشت: سد شمیل و نیان هم ۳ و نیم میلیون متر مکعب آبگیری شده و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب نیز وارد سد استقلال میناب شده است.

به گفته وی ظرفیت سد شمیل و نیان که مخزن مشترک دارند، ۹۸ میلیون مترمکعب است و ظرفیت سد استقلال هم ۲۵۰ میلیون مترمکعب می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه هم اکنون وضعیت سدهای هرمزگان از حالت بحرانی خارج شده، گفت: اما با این حال مردم باید در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.

ملایی تاکید کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.

وی با اشاره به کمبود منابع آب‌های زیرزمینی استان، خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید آب و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در سطح استان و کاهش تولید منابع آب سطحی و زیر زمینی، ضرورت صرفه جویی در بخش کشاورزی و شرب بسیار ضروری می باشد.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۱ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.

با پر رنگ شدن این بحران، از هشت سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و ۱۰۰ لیتر است و روزانه ۹۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

اکنون از مجموع ۵۴ دشت استان هرمزگان افزون بر ۱.۴ میلیارد متر مکعب آب از طریق ۲۳ هزار حلقه چاه و حدود ۳۴۰ چشمه و قنات برداشت می شود.

سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، ۷۱ درصد و آبشیرین کن ها ۲۹ درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۹، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به ۶۶ درصد افزایش و در بخش چاه و سد به ۳۴ درصد کاهش یابد.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.