مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود در سازمان ملل تاکید کرد: ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

به گزارش جماران؛ رییس جمهور با بیان اینکه دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگیهای فرهنگی، رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است تصریح کرد: تحریم‌های یک‌جانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

دکتر پزشکیان در ادامه برنامه های نخستین روز سفر خود به نیویورک در نشست میثاق آینده که با حضور  و سخنرانی سران کشورهای مختلف برگزار شد ، با تاکید بر اینکه ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

 

رئیس جمهور همچنین دستیابی به صلح و توسعه را  نیازمند احترام به حق توسعه کشورها ، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگیهای فرهنگی، رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: تحریم‌های یک‌جانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

 

متن کامل سخنان رئیس جمهور در این نشست به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس، عالی جنابان

مواجهه با چالش ‌های کنونی و آینده نیازمند همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت است. بیایید آینده‌ای عادلانه و پررونق برای فرزندانمان بیافرینیم.

محور این تلاش مشترک توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به‌عنوان نماد چندجانبه‌گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.

جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را پیرامون سند پیمان آینده در این سازمان ثبت کرده است، تقویت نظام چندجانبه‌گرایی به منظور برخورد ریشه‌ای با چالش‌هایی همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی می‌بایست مبنای کار مشترک ما برای آینده باشد.

نقش فرهنگ و ارزشهای خانواده و ضرورت گفتگوهای بین نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی همزمان با توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها انکارناپذیر است.

 اولویت‌های کاری دولت من در سطح ملی نیز توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تامین اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش انواع نابرابری، توزیع  مناسب درآمدها، تقویت و تحکیم نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت اجتماعی، توانمندسازی زنان و جوانان و بهره‌مندی از محیط زیستی مطلوب می‌باشد.

آقای رئیس! عالی‌جنابان

دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی، رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است.

تحریم‌های یک‌جانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود.

پیشنهاد می‌کنم دبیرکل ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه گزارش جامعی را در این زمینه به مجمع عمومی ارائه نمایند.

ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی به منظور تضمین حضور کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها و هنجارسازی‌ها و شکل‌گیری ساختاری عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها هستیم.

پیمان آینده و پیمان جهانی دیجیتال باید به کاهش شکاف‌های دیجیتالی میان شمال و جنوب جهان به‌ویژه از طریق انتقال فن‌آوری‌های نوین، ظرفیت‌سازی و رفع موانع کمک نمایند.

ما بر این باوریم که مشارکت برابر و موثر کشورهای جنوب جهان در حکمرانی جهانی اینترنت و هوش مصنوعی احترام به قوانین ملی کشورها، و مقابله با انحصارطلبی ضرورتی انکارناپذیر است.

همکاران عزیز!

ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بدون هیچ‌گونه پیشرفتی هستیم.

به‌عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

در جهانی که مردم غیرنظامی در غزه با قصاوت کشته می‌شوند، تروریسم کورِ دولتی کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد.

 پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.

تکمیل می شود. ...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.