به گزارش ایرنا، علی زرافشان روز یکشنبه در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کشوری مهارت های فنی های هنرستان های کار و دانش در اراکT افزود: 670 هزار هنرجو در 2 پایه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش کشور به تحصیل اشتغال دارند که با افزایش پایه دوازده در سال تحصیلی جدید حدود 50 درصد به شمار هنرجویان افزوده می شود.
وی ادامه داد: تامین منابع، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی برای این هنرجویان برای سال تحصیلی جدید در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و برنامه توسعه این رشته ها از سال تحصیلی آینده اجرایی می شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: 38 و پنج دهم درصد از دانش آموزان دوره متوسط کشور را هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش تشکیل می دهند که 17 درصد این هنرجویان در رشته های فنی و حرفه ای و 21 و پنج دهم درصد آنان در رشته های فنی و حرفه ای به تحصیل اشتغال دارند.
زرافشان یاد آور شد: یک میلیون و 50 هزار داوطلب شامل 630 هزار نفر در رشته تجربی، 130 هزار نفر رشته ریاضی، 150 هزار نفر در رشته انسانی و بقیه در سایر رشته های زبان و هنر با یکدیگر به رقابت می کنند.
وی،عوامل محیطی جامعه را از مهمترین مولفه های افزایش گرایش داوطلبان به رشته تجربی دانست و افزود: برای جلوگیری از بروز مشکلات در بین دانش آموزان در رشته های خاص نیاز است سایر دستگاه ها همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش دوازدهمین دوره جشنواره کشوری مهارت های فنی های هنرستان های کار و دانش در سطح کشور افزود: 9 هزار طرح به مرحله منطقه ای این جشنواره در کشور ارائه شد که 900 طرح از مجموع آن ها به مرحله استانی و 76 طرح به مرحله کشوری راه یافت.
زرافشان گفت: شناخت توانمندی های دانش آموزان به جامعه و افزایش حضور جوانان و نوجوان به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین گفت: توجه به رشته های هنری و صنایع فرهنگی و هنری با توجه به تنوعی که در اشتغالزایی دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
سید مصطفی آذرکیش افزود: برای ایجاد توازن در بین رشته های آموزش و پرورش و بر اساس نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اکنون هنرجویان در 160 رشته شامل 65 رشته در حوزه صنعت، 66 رشته خدمات و هنر و 33 رشته در زمینه کشاورزی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش در حال آموزش هستند.
وی ادامه داد: 50 تفاهم نامه تا کنون برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بین وزارت آموزش و پرورش با دستگاه های متولی مهارت و خدمات منعقد شده است.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش برگزاری جشنواره های مهارتی و فنی را یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای تشویق دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش و آشنایی جامعه با توانمندی های هنرجویان و گسترش فرهنگ کار و هنر در جامعه عنوان کرد.
آذرکیش گفت: دوازدهمین دوره جشنواره کشوری مهارت های فنی های هنرستان های کار و دانش در 11 گرایش از جمله پوشاک، گرافیک، طلا و جواهر، هنر فرش و چرم، مشبک کاری، طراحی عمومی و طراحی نقوش تاریخی با حضور 9 هزار نفر در مناطق کشور از تاریخ 20 فروردین ماه امسال آغاز شد.
وی ادامه داد: 938 نفر این افراد به مرحله استانی و 76 نفر آنان به مرحله کشوری این جشنواره راه یافتند که 70 نفر افراد راه یافته به مرحله کشوری این جشنواره را دختران و بقیه پسران می باشند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این آیین گفت: مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش با آموزش مهارتی به دانش آموزان نقش مهمی در افزایش اشتغال و رفع بیکاری در جامعه برعهده دارند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: به برکت مجاهدت های امام خمینی(ره) و هدایت های مقام معظم رهبری با ایجاد امنیت و آرامش زمینه پیشرفت و توسعه در کشور فراهم است و می طلبد جوانان و نوجوانان با سعی و تلاش و حرکت در قله های علمی زمینه خودکفایی کشور را فراهم کنند.
وی گفت: 53 کلاس پیش حوزوی سال گذشته در این استان فعال بود که تعداد این کلاس ها در سال تحصیلی آینده به 60 کلاس افزایش می یابد.
امام جمعه اراک افزود: با وجود همه کمبودها سطح سه و چهار در حوزه علمیه خواهران استان مرکزی راه اندازی شده است و سال گذشته 2 آزمون در سطح چهار حوزه های علمیه خواهران این استان برگزار شد.
استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نیروی انسانی ماهر مهمترین عوامل پیشرفت کشورها هستند و با تولید دانش فنی و صادرات آن به سایر کشورها درآمد های بسیاری را به دست می آورند.
سید علی آقازاده افزود: مسئولان جمهوری اسلامی ایران در 2 دهه اخیر با توجه به این مهم تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد را برای پیشرفت و توسعه کشور در دستور کار خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران با همت و تلاش جوانان و متخصصان به توانمندی های بسیاری در زمینه های مختلف علمی و نظامی دست یافته و در برخی از رشته های پایه در زمره 10 کشور برتر جهان قرار گرفته است.
استاندار مرکزی گفت: با توجه به اهمیت آموزش در افزایش صادرات، درآمدزایی، پیشرفت و توسعه کشور دستگاه های مختلف افزایش آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر را در دستور کار خود قرار داده اند.
در این نشست با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، استاندار، مدیرکل دادگستری و برخی از مدیران استانی استان مرکزی از برگزیده های دوازدهمین دوره جشنواره کشوری مهارت های فنی های هنرستان های کار و دانش تقدیر شد.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.