به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز سه شنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی، افزود: این استان در زمینه تمایل به فرزند آوری در مردان رتبه31 و در زمینه تمایل به فرزند آوری در زنان رتبه 26 کشور را دارد و این مهم لزوم مداخله های علمی برای افزایش نرخ باروری و بهبود جایگاه استان در این شاخص های مهم را گوشزد می کند.
وی نرخ باروری در کشور را یک و هفت دهم درصد عنوان کرد و ادامه داد: در چند سال اخیر این شاخص در نقاط مختلف کشور به عنوان تهدید بروز کرده که می طلبد ابعادمختلف آن با همراهی دانشگاه ها تحلیل شود و بهترین راهکار در گره گشایی از این مشکل در استان مرکزی به اجرا درآید.
استانداری مرکزی گفت: برای بهبود جایگاه نرخ جمعیتی استان مرکزی نیاز است که سیاست های ابلاغی جمعیت که مورد تاکید مقام معظم رهبری، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت است با شیوه های مفید مد نظر باشد.
آقازاده افزود: اجرای سیاست های جمعیتی در استان به صورت دستوری پاسخ نمی دهد و باید ضمن رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی در نهاد خانواده بهترین راهبردهای سازگار با استان را به کار گرفت.
وی تاکید کرد: افزایش نشاط اجتماعی و توجه زیرساختی به حل معضلات معیشتی با سیاست های جمعیتی به طور مستقیم در ارتباط است و با توجه به نزدیکی فصل تابستان نیاز است با انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی زمینه افزایش نشاط اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان فراهم شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: اجرای طرح توسعه اجتماعی کشور از ابتدای سال جاری در این استان کلید خورده و در نشست آتی آن با حضور مسئولان برش شهرستانی تهیه می شود.
فتح الله حقیقی افزود: با توجه به ایجاد انجمن جامعه شناسی و مرکز دیده بان اجتماعی در استان مرکزی و فعالیت سازمان های مردم نهاد، نیاز است از نظرات این مراکزبه صورت تخصصی برای رفع مشکلات مردم و جامعه و در روند تصمیم گیری های اجتماعی استفاده بهینه شود.
وی ادامه داد: ایجاد کلینیک سلامت خانواده در استان مرکزی نیز از اقدام های مناسب برای ارائه خدمات به خانواده ها و جوان است و برای افزایش کیفیت هرچه بیشتر خدمات این کلینیک می طلبد از ظرفیت ها و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی استان بهره گیری شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ارائه شاخص های کاربردی را کلید رفع مشکلات اجتماعی جامعه دانست و گفت: دستگاه های استانی باید برای رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه به صورت تخصصی و علمی رفع مشکلات رادر دستور کار قرار دهند.
حقیقی گفت: ایجاد مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی نقش مهمی در رفع مشکلات باروری زوج ها و افزایش نرخ باروری در جامعه برعهده دارد.
وی ادامه داد: مراجعه زوج ها به این مرکز حدود 150 میلیون ریال هزینه برای خانواده ها دارد که می توان با ارائه تسهیلات زمینه افزایش حضور و بهره گیری بیشتر زوج های نابارور از خدمات این مرکز را مهیا کرد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: در کشورهای اروپایی به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک مشاور وجود دارد در صورتی که این شاخص در ایران به ازای هر 10 هزار نفر یک مشاور است.
غلامرضا فتح آبادی افزود: استان مرکزی در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای به مردم کاستی هایی داردکه این مهم در کلینیک سلامت خانواده مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: به منظور رفع مشکلات اجتماعی و افزایش ارائه خدمات به مردم در برنامه های سال جاری برای دانشگاه های استان نقش در نظر گرفته شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست گفت: نرخ باروری کشور از 2 و هفت دهم درصد در سال 55 با روند کاهشی به یک و هفت دهم درصد در سال 95 رسیده است.
یزدان خسروی افزود: نرخ باروری استان مرکزی نیز روند کاهشی داشته و از سه و 24 صدم درصد در سال 65 به 22 صدم درصد در سال 95 رسیده که نگران کننده است.
وی ادامه داد: شاخص ولادت سال گذشته کشور یک میلیون و 508 هزار و 448 مورد بود که نسبت به مدت مشابه قبل آن 2 و سه دهم درصد کاهش دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: استان های گیلان و مازندران پارسال به ترتیب کمترین نرخ ثبت ولادت را به خود اختصاص دادند و استان مرکزی نیز در این زمینه رتبه 20 را دارد.
خسروی ادامه داد: شاخص ولادت در استان مرکزی و کشور از سال 90 تا 94 روند افزایشی و از سال 94 تا 96 روند کاهش داشته است.
وی گفت: نرخ ولادت در استان های البرز، ایلام، سیستان و بلوچستان و خوزستان سال گذشته روند افزایش و در 27 استان کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خاطر نشان کرد: بالا رفتن سن ازدواج، افزایش سن فرزند آوری، مشکلات اقتصادی، کاهش تمایل به زاد آوری، فروپاشی خانواده ها و طلاق از جمله مهمترین عوامل کاهش نرخ باروری در استان است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: کاهش نرخ باروری این استان در سال های آینده افزایش سن پیری و کاهش نیروی کار مولد را در پی دارد که باید هر چه سریعتر برای آن چاره سازی شود.
حسن طاهر احمدی افزود: بررسی ها نشان می دهد که تمایل به زادآوری در خانواده های تحصیل کرده و فرهنگی پایین تر از سایر اقشار است که این زنگ خطری جدی است.
وی ادامه داد: 20 درصد زوج ها در استان مرکزی نابارور هستند که باید با ارائه تسهیلات و راهکارهای مناسب زمینه افزایش نرخ باروری را در جامعه افزایش داد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از موفق ترین جشنواره های در سطح کشور است که در دانشگاه و نهادهای فرهنگی و هنری فراگیر شده است.
حجت الاسلام عباس دانش افزود: هشتمین دوره این جشنواره امسال در سه گروه سنی بزرگسالان، نوجوانان و کودکان برگزار شده و منابع مورد نیاز در 83 کتابخانه استان در دسترس علاقه مندان قرار دارد.
وی ادامه داد: 10 هزار نفر پارسال در هفتمین دوره این جشنواره در با یکدیگر به رقابت پرداختند.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت، یکی از قطب های مهم صنعتی و کشاورزی کشور محسوب می شود.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.