یوسف یوسفی روز پنجشنبه در حاشیه بررسی مشکلات زیر ساختی منابع طبیعی در خمین در گفت وگو با ایرنا افزود: سرانه ملی جنگل یک هزار و 700 متر و در استان مرکزی 110 متراست و این در حالی است که شاخص جهانی سرانی جنگل 6 هزار متر مربع است.
وی ادامه داد: 15 هزار و 127 هکتار درخت و جنگل طبیعی با گونه های سازگار مناطق ایران تورانی، یکهزار هکتار ذخیره گاه جنگلی بلوط ،سماق و بادامچه و 2 هزار و 500 هکتار نیز پارک جنگلی در استان مرکزی وجود دارد.
وی اظهارکرد: در مجموع 18 هزار هکتار جنگل و عرصه های دارای درخت در این استان وجود دارد که با توجه به صنعتی بودن، سرانه جنگلی محدودی است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: جنگل کاری در 2 هزار هکتار از منطقه گردشگری چپلقی اراک و یک هزار هکتار در منطقه گردشگری گردو از طرح های امسال این استان برای افزایش سرانه عرصه های جنگلی است.
یوسفی افزود: با اجرای برنامه های احیا و توسعه ای و طرح های مطالعاتی، پیش بینی می شود وسعت عرصه های جنگلی در این استان در سال های آتی به 124 هکتار افزایش یابد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: جنگل کاری و توسعه فضای سبز در مناطق کشاورزی نیز راهبرد دیگر برای افزایش سرانه جنگل و فضای سبز است.
یوسفی ادامه داد: اجرای طرح زراعت چوب و کاشت گونه هایی موثر و مفید نظیر صنوبر در روستاها، کاشت درختان سنجد و صنوبر در مسیرهای پر تردد، رودخانه ها، تفرجگاه ها و راه ها از دیگر برنامه ها برای توسعه فضای سبز و سرانه جنگل در استان است.
وی گفت: بر همین اساس توزیع نهال در هفته منابع طبیعی با شعار 'هر چاله یک درخت' به صورت رایگان بین مردم توزیع می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهارکرد: در اسفند ماه هرسال همزمان با هفته درختکاری یک میلیون نهال در به صورت رایگان در استان توزیع می شود که به دلیل کمبود اعتبار این تعداد امسال به 600 هزار اصله نهال کاهش می یابد.
یوسفی تاکید کرد: باوجود اینکه استان در منطقه خشکی قرار دارد حفظ گونه های گیاهی در مناطق کویری و فضای سبز برای جلوگیری از افزایش ریز گردها و حفاظت بهینه از خاک رسالت اصلی کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی است.
وی ابراز امیدواری کرد: بامشارکت مردم ، بهره برداران و کشاورزان سرانه فضای سبز و جنگل این استان به شاخص ملی افزایش یابد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.