به گزارش ایرنا، دیابت که در بین مردم به بیماری قند شهرت دارد، نوعی اختلال سوخت و ساز در متابولیک بدن است که در هنگام بروز آن بدن توانایی تولید هورمون انسولین را از دست می دهد و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
اختلال در تنظیم انسولین بر اثر دیابت موجب می شود که بیمار با انسولین انباشته در خون مواجه باشد که در دراز مدت می تواند بر سلامت اندام ها به ویژه قلب، کلیه ها و چشم اثر گذاشته و بیمار را دچار چرخه ای از بیماری های جدید کند که به شدت کیفیت زندگی او را پایین می آورد.
بیماری دیابت دارای 2 تیپ شناخته شده است که در دیابت نوع یک، تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع 2، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
دیابت نوع 2 ممکن است به علت نظام ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی در بدن ایجاد شود و در این نوع از بیماری نقش خودمراقبتی سبک زندگی و شیوه های رفتاری و اخلاقی فرد برجسته است.
آمار منتشره توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیانگر این است که درحال حاضر 10 درصد مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند و در 20 سال آینده تخمین زده شده که حدود یک سوم جمعیت کشور درگیر دیابت شوند.
شرایط گذار در جامعه کنونی ایران به گونه ای است که با خود کم تحرکی، تغییر الگوی غذایی و زندگی توام با استرس را فراهم آورده و اگر آگاهی در حوزه خودمراقبتی فعال و انتخاب الگوی زیست مناسب نباشد طیفی از بیماری ها در کمین سلامت مردم است.
مصرف غذاهای چرب و شور و استفاده بیش از حد از مواد شیرین به ویژه قندهای مصنوعی و وارد شدن طیفی از غذاهای آماده در رژیم غذایی خانوارها در کنار کم تحرکی عادات غلطی است که به چاقی و دیابت دامن می زند و کمرنگ کردن سایه تهدید بر سلامت مردم تنها با گسترش برنامه های پیشگیرانه و بالا بردن آگاهی های زیست سالم و خودمراقبتی امکان پذیر است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: چهار هزار و 154 فرد مبتلا به دیابت در مناطق شهری و هفت هزار و 504 نفر در روستاهای این استان شناسایی شده اند.
دکتر پری میرشفیعی افزود: 479 هزارو 614 نفر در اجرای طرح بهداشتی ایراپن ( IRAPEN ) در رده سنی 30 سال به بالا در این استان برای شناسایی بیماری دیابت مورد بررسی قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: برای 161 هزار و 175 نفر از جمعیت 30 ساله استان، خطر سنجی سکته مغزی و قلبی انجام گرفته است و براساس میزان احتمال خطر، کارت های رنگی شامل کارت سبز برای افراد با احتمال 10درصد، کارت زرد برای احتمال خطر 10 تا 19درصد، کارت نارنجی برای احتمال خطر 20 تا 29 درصد و کارت قرمز برای احتمال خطر بالای30درصد به افراد ارائه شد.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: افرادی که کارت قرمز می گیرند باید با عمل به توصیه های کارشناسان مراکز هر سه ماه یکبار، دارندگان کارت نارنجی هر 6ماه، دارندگان کارت زرد هر 9 ماه و دارندگان کارت سبز هر سال یک بار باید برای بررسی های بعدی مراجعه کنند.
دکتر میرشفیعی، هدف از اجرای این طرح را پایش و شناسایی افراد در معرض خطر سکته قلبی و مغزی و برخی بیماری ها ذکر کرد.
وی اظهار کرد: میانگین شیوع دیابت در کشور 9 و نیم درصد است درحالیکه این شاخص دراستان مرکزی 9 و چهار دهم درصد است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه شعار امسال در هفته دیابت ' دیابت زنان، حق ما داشتن آینده ای سالم ' است، گفت: از هر هفت تولد، یک نوزاد تحت تاثیر دیابت بارداری قرار می گیرد که نقش آموزش، تغذیه و ورزش و به طور کلی خودمراقبتی هدفمند در این میان حیاتی است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: برنامه دیابت از سال 83 همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی در برش روستایی کلید خورد و با آغاز برنامه بهداشتی نظام تحول سلامت در سال جاری در این استان شناسایی بیماران دیابت در سطح شهرها نیز در دستور کار مراکز بهداشتی قرار گرفته است.
دکتر میرشفیعی افزود: در قالب این طرح تاکنون 440 نفر در غربالگری دیابت و فشار خون استان مرکزی شرکت کردند و به 200 سوال مراجعه کنندگان پاسخ دادند.
کارشناس مسئول بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: با اجرای طرح ایراپن سه و نیم درصد جمعیت مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شدند.
پزشک کلینیک دیابت مرکز درمانی امام رضا(ع) اراک نیز گفت: نداشتن تحرک جسمانی مناسب، عوامل ژنتیکی، الگوی تغذیه غلط از عاداتی است که فرد را به سمت دیابت می کشاند.
دکتر بهمن صادقی افزود: غربالگری دیابت باید هر سال از سنین 40 سالگی به بعد انجام شودو این اقدام پیشگیرانه با شناخت به موقع بیماری می تواند طیف بزرگی از هزینه های سربار را مهار کرده و در کیفیت زیست بیماران نیز با ایجاد سطوح خودمراقبتی اثرگذاری مستقیم داشته باشد.
پزشک کلینیک دیابت مرکز درمانی امام رضا(ع) اراک گفت: رده سنی 50 تا 70 سال بیشترین بیماران دیابتی مراجعه کننده برای درمان را در استان شامل شود و این کلینیک تخصصی به این مراجعان سرویس های تغییر رفتار زیستی ، مراقبت های حین بیماری و شیوه های غذایی را ارائه می کند.
دکتر صادقی افزود: در مراحل اولیه، بیمار دیابتی هیچ علامتی را نشان نمی دهد و بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می‌شوند.
وی گفت: با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می‌شود و پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد، خستگی و تاری دید از علایم اولیه شایع دیابت است.
پزشک کلینیک دیابت مرکز درمانی امام رضا(ع) اراک گفت: در دیابت نوع 2 فرد تا سال‌ها بدون علامت به بیماری مبتلا است و از بیماری خود بی اطلاع است.
دکتر صادقی افزود: علایم به طور معمول خفیف هستند و به طور تدریجی بدتر و آشکار می شود و در نهایت فرد دچار خستگی مفرط و تاری دید می شود.
رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) اراک نیز گفت: به طور میانگین در هر ماه 10 بیمار پای دیابتی به این مرکز درمانی مراجعه می کند.
دکترسیدمحمد جمالیان افزود: نیمی از این بیماران مراجعه کننده پای خود را به علت پیشرفت بیماری از دست می دهند و باقی بیماران با درمان بهبود پیدا می کنند.
وی اظهار کرد: شایعترین دلایل قطع پای دیابتی، مراقبت نکردن از بیمار مبتلا به دیابت، کم توجهی به دستورهای پزشک معالج و رعایت تغذیه مطلوب است.
وی توضیح داد: در صورت رعایت رژیم تغذیه، ورزش مستمر و پیگیری درمانی می توان عوارض بیماری دیابت را به صورت محسوس به تاخیر انداخت و نیاز است که رسانه های جمعی و حوزه پیشگیری سلامت اقدامات مراقبتی برای فرد بیمار را به خوبی آموزش دهند و به ویژه مراقبت از پاها به عنوان عضو حساس باید به این بیماران آموزش داده شود.
در تقویم ایران 19 تا 25 آبان هفته دیابت نامگذاری شده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.