احمدسرآبادانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: روستای سرآبادان واقع در بخش مرکزی شهرستان تفرش به ماسوله استان مرکزی شهرت دارد اما، به دلیل نبود زیرساخت های لازم و تخصیص نیافتن اعتبار از قافله روستای نمونه و توسعه صنعت گردشگری جا مانده است.
وی افزود: روستای سرآبادان در منطقه کوهستانی در دل کوه های سربه فلک کشیده و با منازل پلکانی واقع شده است و این مزیت در ناحیه مرکزی کشور کم است اما ضعف در معرفی این ظرفیت و نبود امکانات کافی باعث شده که تاکنون از این مزیت استفاده اثربخش نشود.
دهیار روستای سرآبادان تفرش بیان کرد: این روستاعلاوه بر ردشگری طبیعی، ظرفیت های گردشگری تاریخی و مذهبی متنوعی را داراست که از این نظر نیز تاکنون تبلیغات قابل قبولی به منظور جذب گردشگری صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های گردشگری سرآبادان درختان گردو با قدمت 200 ساله است و سنگ های قبور درگذشتگان این منطقه نیز با قدمت 900 سال در کنار تکیه ای با سابقه 200 سال از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می شود.
سرآبادانی اضافه کرد: امامزاده شاهزاده سلیمان(ع) روستا تخریب شده بود که توسط اهالی و خیران بازسازی شد و این امر رونق و بازگشت مجدد روستاییان به سرآبادان را فراهم کرده اما، نیاز است در خصوص حفظ و احیای سنگ قبرهای قدیمی تخریب شده اعتبار ویژه تخصیص یابد.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل استفاده نشدن از ظرفیت گردشگری این منطقه نداشتن راه مناسب است که در این راستا از 2 سال قبل بهسازی راه روستا آغاز شده اما تاکنون تنها بخشی از زیرسازی انجام شده و نبود آسفالت در عدم استقبال گردشگران اثر مستقیم دارد.
دهیار روستای سرآبادان گفت: به دلیل نبود زیرساخت های لازم گردشگری، امکانات رفاهی و خدماتی در روستا هیچگونه تبلیغ و تلاشی نیز در راستا جذب گردشگری از جانب دهیاری انجام نشده است چراکه باید حداقل امکانات موجود باشد تا بتوان خدمات دهی مناسبی انجام شود.
وی بیان کرد: روستا در سال های گذشته جمعیت بالایی داشت اما به دلیل تخریب امامزاده بخشی از جمعیت مهاجرت کردند و با بازسازی امامزاده طیفی از اهالی بازگشت مجدد به روستا کردند و در حال حاضر جمعیت شناور روستا 450 نفر است که اغلب آن سالمندان هستند.
سرآبادانی توضیح داد: ظرفیت کشاورزی در سرآبادان مناسب است به طوری که میزان برداشت گردو در روستا به اندازه ای است که می توان نام روستای گردو را برای سرآبادان در نظر گرفت اما، شرایط نامناسب و نبود جاده ارتباطی یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان است و حمل بار از جاده خاکی منجر به پاره شدن جعبه ها و له شدن محصولاتی چون سیب و گیلاس و آسیب دیدن گردوها می شود.
دهیار این روستا تصریح کرد: کشاورزی روستا ضرورت تقویت صنایع تبدیلی در این منطقه را دوچندان کرده است اما تاکنون ساماندهی و برنامه ریزی در این راستا و جذب سرمایه گذار صورت نگرفته است در حالی که این رویکرد می تواند مانع مهاجرت روستایی و بازگشت جوانان و اشتغالزایی و توسعه همه جانبه منطقه شود.
سرآبادانی اضافه کرد: فرماندار شهرستان و نماینده مردم تفرش ، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بارها از روستا بازدید داشته اند و با وقوف نسبت به مشکلات و تنگناهای موجود به دلیل کمبود منابع مالی امکان رسیدگی به وضعیت روستا را نداشته اند اما با توجه به ظرفیت روستا در امر گردشگری و اقتصادی می توان زمینه رشد روستا و شهرستان را میسر کرد.
روستای سرآبادان در 25 کیلومتری تفرش و 95 کیلومتری اراک واقع شده است که به واسطه قرار گرفتن در دل کوه روستایی ییلاقی تلقی می شود و موقعیت جغرافیاییآن در یکی از مرتفع ترین روستاهای تفرش قرار دارد.
در کنار کشت مزارع انواع محصولات باغی نظیر سیب و گردو، گیلاس ، آلو، زردآلو و گلابی نیز در سرآبادان تفرش تولید می شود.
شهرستان تفرش یکی از توابع استان مرکزی است که طبق آخرین سرشماری دارای جمعیتی بیش از 24 هزار نفر و 72 روستا است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.