نبی‌الله شاه‌محمدی روز سه شنبه در شورای فرعی هماهنگی مبارزه با موادمخدر خمین، افزود: سازمان بسیج در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با این پدیده شوم طرح جامعی را با عنوان طرح کرامت در دستور کار خود قرار داده است.
وی اظهارکرد: طرح کرامت یکی از نمونه‌های رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر است که با همکاری سپاه صاحب الزمان به منظور پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر امسال اجرا شود.
وی ادامه داد:در راستای مبارزه با مواد مخدر، کاهش اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر برنامه ها و طرحهایی در دست اجرای استان است.
وی بیان کرد: گرایش به مصرف مواد مخدر در سنین پایین رو به افزایش است که برای کاهش این معضل برنامه ها و طرح هایی در سطح استان اجرا شده است.
وی ادامه داد: در این راستا 50 هزار دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه اراک زیرپوشش برنامه های آموزشی مبارزه با مواد مخدر قرارگرفتند.
وی اظهارکرد: این طرح به منظور پیشگیری از معضلات موادمخدر در جامعه طرح ویژه توانمندسازی دانش‌آموزان در مقطع دوم متوسطه با همکاری آموزش‌ و پرورش استان اجرا شد و اجرای آن در شهرهای ساوه و خمین نیز در دستور کارامسال قرار دارد.
شاهمحمدی ادامه داد: در راستای آموزش و آگاهی بخشی به دانش آموزان جهت کاهش گرایش به سوء مصرف مواد مخدر و روان گردان ها، باید بسیار با برنامه گام برداشت.
وی اظهار کرد: با توجه به این که معلمان و معاونان پرورشی مدارس، قشر تأثیر گذاری در افکار دانش آموزان هستند و آموزش های ارائه شده توسط آنان به دانش آموزان و نوجوانان بسیار مهم و نتیجه بخش است، از این رو برگزاری همایش آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای معلمان ضروری است.
وی با اشاره به 12 تیرماه سالروز ملی مبارزه مواد مخدر گفت: استان مرکزی برنامه‌هایی در این خصوص با رویکرد مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برگزار خواهد که بر 2محور برنامه‌های فرهنگی در امر پیشگری و توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت قرار دادن اعتیاد نسبت به سایر آسیب‌های اجتماعی و لزوم مشارکت هر چه بیشتر ظرفیت مردمی و دستگاه‌ها، برنامه‌ها در قالب نمایشگاه‌ها، نشست و کارگاه‌های آموزشی و تبلیغات محیطی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه آمار اعتیاد در خمین شایسته زادگاه امام راحل نیست تاکید کرد: وضعیت آماری این شهرستان باید نسبت به شهرهای دیگر استان متفاوت باشد.
شاه محمدی در ارتباط با کشفیات مواد مخدر در سطح کشور در دولت تدبیر و امید 15 درصد افزایش یافته است، افزود: 2 هزار و 459 تن انواع مواد مخدر در دولت تدبیر و امید در کشف شد.
وی ادامه داد: افزایش 35 درصدی تعداد عملیات مقابله با قاچافچیان مواد مخدر، افزایش 14 درصدی انهدام باندهای موادمخدر، افزایش 176درصدی انهدام کارگاههای تولیدی مواد محرکه شیشه در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.
وی گفت: در این ارتباط نیز یک میلیون و 390 هزار متهم جرائم مواد مخدر دستگیر شدند و 41 شهید در عرصه مبارزه با مواد مخدرو ایجاد موانع فیزیکی درمرزها تقدیم شده است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: همه باید در مقابل مسئله مواد مخدر خود را مسئول بدانند و حل این معضل اجتماعی نیازمند عزم ملی است.
سید مهدی ساداتی افزود: برگزاری همایش ها و کارگاه های مختلف در حوزه پیشگیری از اعتیاد زمینه آشنایی و آگاهی بهتر افراد در معرض خطر با عوارض جبران ناپذیر جسمی و روانی ماده مخدر را فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه تهدید ، زندان و شکنجه راهکار مناسب حل مشکلات مربوط به مواد مخدر نیست تاکید کرد: اجرای موفقیت آمیز طرح های پیشگیری ودرمان در حقیقت گامی برای اصلاح اجتماع است.
فرماندار خمین بیان کرد: بهبود یافتگان از اعتیاد تحت عنوان ان ای افرادی هستند که به طور خودجوش در افزایش آگاهی افراد معتاد از دام اعتیاد جامعه را کمک می کنند.
رئیس بهزیستی خمین در این نشست با اشاره به بدهکاری این اداره به کمپ های ترک اعتیاد گفت: این شهرستان در برگزاری همایش و برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر بهترین عملکرد را در استان دارد.
اسماعیل خانجانی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با مواد مخدر گفت: شهرستان خمین در زمینه پیشگیری و طرح ها و کارگاههای آموزی برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر سال گذشته رتبه نخست استان مرکزی را کسب کرد.
وی ادامه داد: در سه کمپ دارای مجوز ترک اعتیاد سالانه 960 معتاد به روش پرهیز مواد ترک می دهند و طبق آمار در این شهرستان بیش از چهار هزار نفر در این شهرستان مصرف کننده نوعی از مواد مخدر هستند.
وی بیان کرد: آغوش کمپ های ترک اعتیاد ، 10 کلینیک ترک اعتیاد، انجمن معتادان گمنام، مرکز اجتماع درمان مدارو کنگره 60 بر روی معتادان به مواد مخدر باز است تا با اقدامات درمانی و ارائه مهارت های زندگی و اشتغال آنان را به جامعه بازگرداند.
در این نشست مصوب شد در هر ماه پنج معتاد متجاهر به مرکز ابراهیم آباد اراک فرستاده شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.