اقتصاد یا ترازمان به نظام اقتصادی در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص اطلاق می‌شود و در برگیرنده شاکله‌ای از تولید، توزیع یا تجارت و مصرف کالاها و خدمات است که ارزیابی مستمر شاخص‌های آن دستمایه‌ای مهم و ارزشمند در دست تصمیم‌سازان و کارآفرینان است حرکت در این ریل توسعه و بهبود مولفه‌های اقتصادی و در پی آن رفاه و نیازهای زیستی آن خطه را رقم می‌زند.

اقتصاد برآیندِ کلیه فرایندهایی است که فرهنگ،ارزش‌های کسب و کار و مهارت، آموزش، تکامل دانش فنی، تاریخ، سازمان اجتماعی، ساختار سیاسی، سیستم‌های قانونی، جغرافیا و بهره‌گیری هوشمندانه از داشته‌های طبیعی ایجاد می‌شود و این عوامل زمینه، محتوا و شرایطی را تعیین می‌کند که یک اقتصاد شرایط رو به رشد را تجربه کند و تکیه علمی بر این عوامل در ایجاد و تقویت اقتصاد درون‌‍زا و متکی بر خود حرف اول را می‌زند.

شرایط اقتصادی خاص و تحریم‌ها، مقوله جهانی شدن و موضوع رقابتپذیری تولید در جریان بازار داخلی و خارجی سال‌های اخیر نوساناتی را در سطوح مختلف اقتصاد کشور ایجاد کرده به نوعی که در حوزه کلان اقتصاد برای مقابله با آسیب‌های احتمالی راهبرد اقتصاد مقاومتی تعریف شده و همه ارکان تصمیم ساز و اجرایی ، اقشار مردم و حوزه تولید مکلف هستند که با نهادینه کردن اهداف اقتصاد درون‌زا داشته‌های داخلی، فرهنگ کسب و کار و روند زنجیره تولید را اصلاح و ارتقا دهند و بستر پویایی و ماندگاری اقتصاد را فراهم کنند.

استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور با بهره گیری از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در ارزیابی صورت گرفته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی رتبه چهارم بهبود فضای کسب و کار در کشور را کسب کرده است.

کاهش ۵۰ درصدی معوقات کارگری استان در سال جاری نسبت به پارسال، صادرات یک میلیون و ۳۹۹ هزار تن کالا، افزایش پرداخت تسهیلات رونق تولید و بازگشت به کار واحدهای راکد صنعتی از جمله شاخص هایی است که نشان می دهد اوضاع و احوال اقتصادی استان مرکزی با وجود شرایط سخت تحریم قابل گذر است.

استان مرکزی با جلب یک و نیم میلیارد دلار رتبه نخست کشور در جذب سرمایه گذاری را دارد و این درحالی است عملکرد مثبت این استان در حوزه درآمدهای مالیاتی و گمرکی باعث شده در سال ۹۹ سهم این استان تا ۴۵ درصد افزایش یابد.
استان مرکزی به‌لحاظ درآمدی در زمره ۱۰ استان برتر کشور است و این مهم در سایه تعامل بخش خصوصی و دولت فراهم شده است.

جمعی از مسوولان و کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی و اجرایی استان مرکزی در میزگرد خبری فرصت‌ها و چالش‌های نهضت تولید ضمن مرور شرایط کنونی اقتصادی و مشکلات و فرصت‌های پیش‌روی واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی و راهبردهای رفاهی و حمایتی بر این باورند که ساختار کنونی اقتصاد استان زنده و پیش رونده است و می‌طلبد ساز و کارهای ویژه برای گره‌گشایی از معضلات به صورت تخصصی و در ارتباط با مراجع تصمیم ساز کلان گسترش یابد.

استان مرکزی قطب تولیدفرآورده‌های دامی/ مجوز مقطعی صادرات گره‌گشای مشکل دامداران 
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این استان با تولید ۵۴ هزار تن تولید گوشت قرمز و ۳۳۲ هزار تن شیر خام به ترتیب رتبه سوم و رتبه دوازدهم را در کشور به خود اختصاص داده او به نوعی از قطب‌های دامپروری موفق محسوب می‌شود.
«جواد فراهانی» افزود: حدود ۶ و پنج دهم درصد گوشت قرمز و سه درصد شیر خام کشور در استان مرکزی تولید می شود.

وی بیان کرد: ۲ واحد دامپروری بزرگ زرندیه و ساوه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد که  یک واحد ۲۰ هزار راسی مولد شیر و دیگری ۱۵ هزار راسی  است و این مهم تولید شیر استان تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد:  ۱۹۰ هزار راس گوساله آماده پرواربندی سالانه با وزن ۲۰۰ کیلوگرم از ۱۶ نقطه کشور  به استان مرکزی وارد می‌شود که پس از یک دوره پرواربندی ۹ ماهه آماده کشتار و عرضه در بازار مصرف است.
فراهانی میزان تولید گوشت قرمز در استان مرکزی را سالانه ۵۴ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: ۱۵ هزار تن این محصولات در استان مصرف شده و ۳۹ هزار تن آن مازاد بر مصرف استان است.


وی یادآور شد: افزایش قیمت گوشت در نیمه دوم سال گذشته، استقبال دامداران و افزایش گوساله‌ریزی در دامداری‌های استان را به همراه داشت اما با اجرایی شدن راهبرد افزایش واردات و سیاست‌ حمایتی دولت برای کاهش قیمت گوشت در سطح مصرف کننده، کاهش ۴۰ درصدی قیمت دام زنده رقم خورد که این مسئله دامپروران را زمین‌گیر کرده و زیان انباشته‌ای را برای آنان رقم زده است.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: کاهش قیمت گوساله‌پرواری از هر کیلو ۴۲۰ هزار ریال به ۲۵۰ هزار ریال موجب شده که  ۱۵ هزار راس گوساله با وزنو ۶۰۰ کیلوگرم روی دست دامداران بماند که ضمن نگرانی از بازگشت سرمایه هر روز تامین منابع خوراک این دام‌ها نیز برای دامدار هزینه‌بر است.
فراهانی خاطرنشان کرد: ضرر و زیان دامداران کاهش گوساله‌ریزی در واحدها دامداری و کاهش تولید گوشت و افزایش قیمت این محصول را برای ماه های آینده در کشور و استان به همراه دارد و اینجاست که باید حلقه مدیریت راهبردی استان و کشور به کمک تولید بیایند و با راهکاری اثربخش رونقی که در این زمینه ایجاد شده را حفظ کنند و نگذارند با خسارت دامدار این حوزه اسیب ببیند و به تبع آن سال آتی افزایش قیمت گوشت در کشور رقم بخورد.
وی پیشنهاد داد: بهترین راه چاره برای حل این مشکل مدیر صدور مجوز موقت صادرات ۵۰ هزار راسی برای استان مرکزی است که نباید اجرایی شدن آن طولانی شود و تحقق این موضوع هم زیان دامدار را جبران می‌کند و هم بازار  عرضه آسیب نمی‌بیند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توضیح داد: پیشنهاد دیگر خرید دام‌های پروار شده از سوی شرکت پشتیبانی دام  است که اگر این موضوع نیز در کوتاه مدت و بدون فوت وقت محقق شود مدیریت بهینه در این عرصه ایجاد شده و رونق تولید و نشاط در فعالیت دامداری‌های استان حفظ می‌شود.

تولید ۵۱ هزار تن گوشت مرغ در استان مرکزی سرمایه‌ای ارزشمند
مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز دراین میزگرد گفت: ۵۱ هزار تن گوشت مرغ امسال در این استان تولید شده که در این شاخص استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد دارد و این مهم نشان از حرکت رو به جلو در صنعت مرغداری این خطه است.
«حمیدرضا اخوان» افزود: ۵۹۵ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره در استان مرکزی وجود دارد که در سال جاری ۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در آن‌ها صورت گرفته است.
وی یادآور شد:  میزان جوجه‌ریزی مرغداری‌های استان پارسال ۲۸ میلیون قطعه بود و ۶۱ هزار تن گوشت در این واحدها تولید شد که استان در این زمینه رتبه نهم را در کشور به خود اختصاص داده است.
اخوان افزود: ۳۵ درصد تولید گوشت مرغ استان مرکزی مازاد بر مصرف است و به استان‎‌های همجوار از جمله استان تهران ارسال می‌شود.


مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی و نوسانات بالای قیمت مرغ اکنون واحدهای تولیدی این محصول با یک سوم ظرفیت به تولید اشتغال دارند.
اخوان نوسانات بازار و بالابودن هزینه تولید را از جمله مهمترین مشکلات مرغداران استان مرکزی عنوان کرد و گفت: اکنون تراز قیمت تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار همخوانی ندارد و فرآیند تولید برای این ماده پروتئینی پرطرفدار بین مردم  هشت تا ۹ هزار ریال ضرر در هر کیلوگرم را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.
وی، نبود سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات مرغداران استان مرکزی عنوان کرد و افزود:  تسهیلات رونق تولید به مرغداران ارایه می‌شود ولی مقدار آن ناچیز است و دردی از تولیدکنندگان این بخش دوا نمی کند.
مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:  ۸۸ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت چهار میلیون قطعه در این استان فعال است.
اخوان افزود: ۳۸ هزار تن تخم ‌رغ سال گذشته در استان مرکزی تولید شد که ۵۵ درصد این تولیدات مازاد بر مصرف بود و به استان های همجوار ارسال شد.
وی ادامه داد: استان مرکزی با تولید این میزان تخم مرغ رتبه نهم کشور را از آن خود کرده است.
مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توضیح داد: قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها هر کیلوگرم ۷۵ هزار ریال  است و این درحالی است که  قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم آن برای تولیدکنندگان ۸۵ هزار ریال است  و این مهم  زیان و خسارت را متوجه تولیدکننده  می‌کند.
اخوان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ استان، افزایش ظرفیت تولید این محصولات در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیست.
وی گفت: ۸۳۵ تن عسل نیز سال گذشته در زنبورستان‌های استان مرکزی تولید شد که با توجه به افزایش بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی، تولید این محصول در سال جاری به یک‌هزار و ۲۰۰ تن افزایش یافته است.
مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: این استان رتبه نوزدهم تولید عسل را در کشور به خود اختصاص داده است.
اخوان با یادآوری فعالیت ۲۰ واحد مرغ مادربا ظرفیت ۸۰۰ هزار قطعه در استان مرکزی افزود: اکنون مشکلی در زمینه تولید جوجه یک روزه در استان وجود ندارد و این محصول به میزان کافی در استان تولید می‌شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی رتبه دوم تولید بوقلمون را از نظر ظرفیت و تولید و رتبه نخست تولید شترمرغ را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیرامور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: اکنون بزرگترین مجتمع شترمرغ کشور و خاورمیانه در این استان قرار دارد اما به‌دلیل نبود حمایت زیربنایی از این صنعت، بیشتر واحدهای استان با ۵۰ درصد ظرفیت به تولید اشتغال دارند.
اخوان اظهارداشت: هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری برای فرآوری محصولات تولیدی واحدهای شترمرغ استان مرکزی انجام نشده و این محصولات با یک دهم قیمت واقعی از تولیدکنندگان خریداری و به خارج از کشور صادر می‌شود که نیاز است برای تداوم تولید و رونق اقتصادی این بخش راهبردهایی در زمینه تکمیل زنجیره تولید این محصول اتخاذ و اجرایی شود.
وی با یادآوری قیمت شدید نهاده‌های مورد نیاز واحدهای مرغداری در سال گذشته افزود: امسال با راهکارهای پیش بینی شده نهاده های مورد نیاز این واحدها با قیمت موصب دولتی در استان تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی در استان مرکزی تولید می شود.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی به ارزش ۲۸ هزار میلیارد ریال سالانه در این استان تولید می‌شود.
«علیرضا کیشانی» افزود: بخش زراعت با ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان ارتباط مستقیم با رونق تولید و ارزش افزوده در استان و کشور دارد و ایجاد صنایع فرآوری، بازیافت، بهره‌گیری از ماشین‌آلات و دانش روز دنیا در اراضی زراعی و استفاده از بذرهای اصلاح شده نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده و درآمدزایی در بخش زراعت استان دارد.


وی اجرای صحیح وظایف این بخش‌ها در تولید محصولات زراعی را کلید رونق تولید در این بخش دانست و گفت: ورود به‌موقع بخش صنایع تبدیلی، تجارت و سایر بخش‌های فعال در زمینه تولید محصولات کشاورزی از ایجاد ضرر و زیان برای کشاورزان و هدر رفت محصولات جلوگیری کرده و افزایش درآمدزایی و ارزآوری برای کشور و استان را به همراه دارد.
 مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی همواره به دنبال افزایش قیمت هستند و همیشه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند و اینجاست که باید دایره قوی حمایتی مسوولان چتر خود را بر سر آنان داشته باشد تا ثبات بازار و تولید به بهترین شکل رقم بخورد.

کیشانی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات همواره افزایش درآمد اقتصادی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی را به همراه ندارد و تولیدکنندگان این بخش برای تامین سرمایه در گردش به دنبال اخذ تسهیلات ارزان قیمت هستند.
 وی گفت: تولیدکنندگان برای رفع مشکلات اقتصادی باید به جای افزایش قیمت محصولات بالا رفتن بهره‌وری و تولید در واحد سطح را در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: افزایش بهره‌وری و تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح کاهش هزینه های تولید کیفیت بخشی به درآمد اقتصادی  تولیدکنندگان را رقم می‌زند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این زمینه گفت: با پیشرفت و توسعه فناوری تولید محصولات کشاورزی وابسته به آب و زمین نیستند و محدودیت در این زمینه مانعی برای توسعه وافزایش تولیدات در این بخش نسیت.
«محمود نعمتی» افزود:  با بهره گیری از دانش‌ روز دنیا و ورود سرمایه می‌توان با داشته‌های زیرساختی موجود در عرصه کشاورزی تولید چندبرابری ت در  محصولات کشاورزی را در استان و کشور ایجاد کرد.
وی، بازاریابی را کلید رونق تولید و افزایش درآمدزایی در بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: افزایش تولید محصولات کشاورزی بدون تفکر پویا در بازاریابی محکوم به شکست است و اگر دنبال اقتصاد پویا و پررونق هستیم باید به این سطح مهم در زنجیره تولید به صورت کارشناسی و جدی نگریسته شود.

صدور ۴۸۴ فقره جواز تاسیس نویدی برای اقتصاد فردای استان مرکزی
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: ۴۸۴ فقره  جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریال امسال در این استان صادر شد که این مجوزها از نظر تعداد ۲ و سه دهم و به لحاظ ارزش ۶۳ درصد نسبت به شاخص سال قبل رشد دارد و این مهم نیز خود گواهی از آن است که زنجیره صنعت حیاتش را در استان مرکزی با تحکیم سرمایه‌گذاری به پیش می‌برد.
«رضا اشتری » افزود: ۲۱۱ پروانه بهره‌برداری امسال در استان مرکزی صادر شد که این پروانه‌ها از نظر شمارگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تاپایان سال جاری صدور این پروانه ها روند افزایشی یابد.
وی ادامه داد: پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امسال در استان مرکزی انجام گرفته است که این شاخص نسبت به مدت مشابه قبل کاهش دارد و علت آن این است که پارسال بهره‌برداری از چند طرح بزرگ تولیدی و اقتصادی در این خطه انجام شد و امسال مقیاس طرح‌ها به بزرگی سال پیش نیست.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: بهره‌برداری از ۲ طرح بزرگ صنعتی تا پایان امسال هدفگذاری شده و با راه‌اندازی آن‌ها کاهش در شاخص سرمایه گذاری صنعتی امسال  استان جبران می‌شود.
اشتری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی استان مرکزی امسال ۲ هزار فرصت شغلی پایدار را در استان ایجاد کرده که این مهم در شرایط کنونی ارزشمند است.
وی گفت: ۷۲ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۹۵۴ میلیارد ریال  و  فرصت شغلی امسال در شهرستان اراک و ۴۰ فقره با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال و ۴۱۳  اشتغال در شهرستان ساوه به ثمر رسیده است.


اشتری ادامه داد: ۳۲ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال  و اشتغال ۵۰۵ نفر در شهرستان زرندیه و بقیه در سایر شهرستان‌های استان مرکزی انجام شده است.
وی، تامین مالی و مشکلات بیمه تامین اجتماعی و مالیات را از جمله مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاران استان مرکزی عنوان کرد و گفت: انجام امور مالی، مالیاتی و بیمه در شرایط عادی بر اساس دانش تجربی سرمایه‌گذاران انجام شده و اطلاعات به روز برای گروه هدف این بخش نهادینه نشده است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: دانش تجربی مالی سرمایه‌گذاران بر اثر شوک‌های اقتصادی و تجربه آنان در گیر و دار مشکلات کسب شده و این دانش حاصل نوآوری نیست و روش های جدید تامین مالی در استان تاکنون اجرایی نشده است.
اشتری حرکت به سمت فرابورس را برای تامین مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی  از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: تامین مالی برای طرح‌های تا ۲۰۰ میلیارد ریال اکنون از طریق فرابورس با کارگزاران مشخص پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: شرکت‌های وارد فرابورس شده برای تامین مالی مورد نیاز واحد سهام خود را به‌صورت سهامی عام عرضه کرده و متکی به دریافت تسهیلات نیستند که این امتیازی موثر است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: بهره‌گیری از تسهیلات برای تامین مالی در شرایطی که واحدها با مشکل مالی روبه رو هستند از جمله مهمترین عوامل ایجاد مشکل برای آن‌ها است.
اشتری افزود:  ۲ شرکت استان مرکزی تاکنون در فرابورس عضویت پیدا کرده‌اند و از طریق پذیره نویسی در فرابورس می‌تواند بخش زیادی از مشکلات خود را برطرف کنند.
وی آگاهی اندک از  قوانین و مقررات را عامل اصلی در تعمیق مشکلات واحدهای تولیدی کوچک استان مرکزی عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکلات نیاز است بحث آموزش به صاحبان و کارشناسان این واحدها در دستور کار قرار گیرد.

اعطای تسهیلات ۷۶۰  میلیارد ریالی به بخش کشاورزی استان مرکزی

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این میزگرد گفت: ۷۶۰ میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری امسال به بخش جهاد کشاورزی این استان اختصاص یافته و ۱۳۶ نفر برای دریافت اینتسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند.
«حسین امیریان» افزود: ۳۰۰ میلیارد ریال این اعتبارات در بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی استان مرکزی جذب شده است.
وی، میزان جذب اعتبارات رونق تولید در بخش کشاورزی استان مرکزی را ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: کمبود منابع مالی بانک‌ها و کاهش پرداختی آن‌ها از جمله مهمترین عوامل کاهش جذب این منابع مالی در بخش کشاورزی استان بوده است.
مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل استان پذیرای دریافت متقاضیان تسهیلات رونق تولید نیستند در صورتی که سال‌های گذشته تا پایان اسفند ماه پذیرش متقاضی صورت می‌گرفت و به نظر می‌رسد حلقه مدیریتی استان برای رونق تولید باید در اصلاح شرایط موجود ورود پیدا کند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق تولید نیمه نخست امسال در تمامی بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان پرداخت شده که آثارش را در میان‌مدت و درازمدت نشان خواهد داد.
نعمتی، سهمیه پارسال استان مرکزی را از محل اعتبارات رونق تولید ۱۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به همین میزان اعتبار از محل مذکور به استان اختصاص یابد.
 وی ادامه داد: ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته از محل منابع مالی  رونق تولید جذب  شده و متقاضیان امسال نیز در همین حد و یا بیشتر تسهیلات دریافت می‌کنند.

صدور یک میلیون و ۳۹۹ هزار تن کالا از گمرکات استان مرکزی
مدیرکل گمرکات استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: یک میلیون و ۳۹۹ هزار تن کالا در سال جاری از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد که از نظر وزنی ۲۴ و به‌لحاظ ارزش ۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.
«اسماعیل حسینی» افزود: این کالاها به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۵۹ هزار دلار از گمرکات استان مرکزی به مقصد۸۰ کشور جهان صادر شده‌است.
وی ادامه داد:  انواع هیدروکربورها، شمش، میلگرد آجدار، آبمیوه و رانی، پلی‌اتیلن سنگین، تینر فوری،  پلی‌اتیلن سبک خطی، شیشه،  انواع بلور و پلی‌پروپیلن از جمله عمده کالاهای صادر شده از گمرکات این استان به خارج از کشور است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی  گفت: ۱۳۳ هزار و ۶۸۷ تن کالا به ارزش ۳۴۸ میلیون و ۷۱۳ هزار  دلار امسال به استان مرکزی وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هشت و به‌لحاظ ارزش ۲۶ درصد رشد دارد.
حسینی ادامه داد: ماشین‌آلات و اجزای و قطعات صنعتی، پاکت آبمیوه، مواد اولیه بسته‌بندی، کویل آلومینیومی، در قوطی آسان بازشو آلومینیومی، کمپرسور،  پوره، خودرو سواری، مونو پروپیلن گلایکول و خط تولید ویفر سیلیکون عمده کالاهای وارد شده به استان در سال جاری بوده است.
وی گفت: این کالاها از ۵۴ کشور جهان به استان مرکزی وارد شده و اغلب آن‌ها برای حوزه تولید و مواد اولیه بوده است.


مدیرکل گمرکات استان مرکزی ادامه داد: ۴۹۹ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۹۵۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون ریال امسال در گمرکات استان مرکزی تشکیل شد که شمار این پرونده‌ها از نظر ارزش و تعداد به ترتیب ۲۳۶ و ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
حسینی خاطرنشان کرد: جرثقیل، کودشیمیایی، لوازم یدکی خودرو، پارچه، لوازم خانگی غیربرقی و برقی، سم کشاورزی، پوشاک و ماینر از جمله کالاهای قاچاق کشف شده در گمرکات استان بوده است.
وی افزود: گمرکات استان مرکزی امسال یک‌هزار و ۲۹۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون ریال درآمد ملی و استانی کسب کرده  و میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده گمرکات استان مرکزی امسال یک‌هزار و ۳۴۸ میلیارد و ۸۳۱ میلیون ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۱ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی عدم صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های بزرگ استان از جمله هپکو، واگن پارس و آذرآب را از جمله مشکلات رونق تولید در استان عنوان کرد و گفت: این واحدهای صنعتی مادر به‌دلیل بدهی مالیاتی و بیمه‌ای نمی‌توانند کارت بازرگانی داشته باشند.
حسینی افزود: بر اساس قانون واردات و صادرات واحدهای صنعتی و تولیدی ملزم به داشتن کارت بازرگانی هستند و اکنون برای صادرات محصولات واحدهای بزرگ صنعتی استان، مجوزهای موردی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای این شرکت ها صادر شده و آن‌هادر زمینه واردات کالا با مشکل مواجه هستند.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیشتر کالاهای مورد نیاز تولید واحدهای بزرگ تولیدی استان از جمله واگن پارس و آذرآب وارداتی بوده و باید از خارج کشور وارد شوند.
 حسینی، با یادآوری مشکل نقدینگی واحدهای بزرگ اراک، افزود: ترخیص کالاهای مورد نیاز این واحدها نیازمند پرداخت حقوق ورودی است و با توجه به عدم معافیت صنایع بزرگ،  این مسئله تامین مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: گمرکات استان مرکزی اکنون آمادگی کامل برای دریافت تضمین بانکی برای واردات کالاهای مورد نیاز این واحدها به استان برخوردار است ولی به دلیل بدهی این واحدها به بانک ها، بانک ها از صدور تضمین برای آنها خودداری می کنند.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: عدم صدور تضمین بانکی برای این واحدها، ترخیص کالا از گمرک را برای آن‌ها با مشکل مواجه کرده است.
حسینی، صادر نشدن کد رهگیری منشا ارز برای واحدهای بزرگ تولیدی را از دیگر مشکلات این واحدها دانست و افزود: برای صدور کد منشا ارز واحدهای تولیدی باید ۱۵ درصد ارزش کالا را به‌صورت نقدی در بانک‌ها سپرده باشد که با توجه به اینکه این واحدها توان پرداخت این اعتبار را ندارند بانک‌ها از صدور منشا ارز برای آن‌ها تفره می‌روند.
وی ادامه داد: کالاهای مورد نیاز واحدهای بزرگ صنعتی اراک در اختیار بانک‌ها است و امکان کمک ۴۰ تا ۵۰ درصدی گمرک به این واحدها به‌دلیل ارایه ندادن کد منشا ارز از سوی بانک‌ها به آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: اکنون در راستای کمک به تولیدکنندگان در بحث صادرات کالایی وارد گمرک استان نشده و اظهارنامه صادراتی در محل تولید و یا انبار صادر می‌شود.
حسینی افزود: تمامی رویه‌های گمرکی به‌صورت اتوماتیک انجام شده و نیازی به مراجعه افراد به گمرک نیست.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد کالاهای صادراتی استان مرکزی در مسیر سبز قراردارند و در کوتاه‌ترین زمان زمینه ترخیصشان انجام می‌شود.

مشکلات واردات کالاهای سرمایه‌ای عامل کاهش رشد اقتصادی
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی وجود برخی مشکلات در واردات کالاهای سرمایه‌ای را از جمله عوامل کاهش رشد اقتصادی در استان عنوان کرد و گفت: نیاز است واردات کالاهای سرمایه‌ای از سوی مسوولان جدی‌تر گرفته شود.
«رضا اشتری» افزود: تسهیل در واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید رشد اقتصادی در استان و کشور را به همراه دارد.
وی ادامه داد: شمار زیادی از کالاهای وارداتی به استان مرکزی سرمایه‌ای است و تسهیل در واردات این کالاها در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: کارت بازرگانی مراحل قانونی خود را دارد و واحدهای بزرگ صنعتی می‌توانند از راهکارهای قانونی برای واردات کالا بهره‌مند شوند.
اشتری گفت: شرکت های بزرک از جمله واگن پارس می توانند با انعقاد قرارداد با شرکت های واسطه ای از این شرکت ها برای واردات کالاهای مورد نیاز خود بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بهره گیری از این شرکت‌ها به‌دلیل تحمیل هزینه‌های واسطه‌ای مورد استقبال شرکت های بزرگ صنعتی نبوده و باید راهکار مناسب برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.

اداره مالیاتی استان مرکزی در رتبه چهارم تحقق مالیات
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: بخش تولید با فشار به سازمان امور مالیاتی خواهان دریافت نشدن مالیات با عنوان ایجاد رونق تولید در واحدهای تولیدی است و با توجه به جدایی بودجه از نفت، مالیات از جمله منابع جایگزین اقتصاد نفتی در کشور به‌شمار می‌رود که این ۲ در تضاد با یکدیگر قرار دارند.
«عباس مزیکی» افزود: در ۹ ماه امسال بخش از بودجه پیش‌بینی شده برای سازمان امور مالیاتی بودجه تورمی است و مالیات ارزش افزوده به‌دلیل اینکه ضریبی از فروش می‌باشد، افزایش دارد.
 وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده باید درمرحله فروش از مصرف کننده دریافت شود در صورتی که به‌دلیل نبودوجود زیرساخت‌های لازم این مالیات در ابتدای تولید از تولیدکنندگان دریافت می شود که این مهم مشکلاتی را برای این واحدها ایجاد کرده است.
 مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای ۲ تا سه برنامه از جمله بهره گیری از صندوق های فروشگاهی برای کاهش هزینه بر تولید در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد.
مزیکی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح مالیات بر ارزش افزوده به‌صورت مستقیم از مصرف‌کننده دریافت می‌شود.


وی ادامه داد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر برنامه‌ها برای بهبود قانون مالیاتی این بخش است و اصلاح این قانون کاهش فشار بر تولید را به همراه دارد.
مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: میزان رشد دریافتی مالیات برارزش افزوده در استان معادل کشوری آن است.
مزیکی خاطرنشان کرد: اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی در زمینه رشد مالیات در بین ۴۰ اداره کل در سطح کشور رتبه ۲۷ را دارد.
وی ادامه داد: اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی در زمینه تحقق مالیات وضعیت بهتری داشته و رتبه چهارم را در کشور دارد.
مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی افزود: صادرات کالا افزایش اشتغال را در استان و کشور به همراه داشته و مالیات بر ارزش افزوده در این زمینه صفر است و مالیات نهاده‌ها نیز پس از صادرات در راستای حمایت و کاهش هزینه های تولید بازگردانده می‌شود.

افزایش یک و پنج دهم درصدی شمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان مرکزی
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: شمار بیمه‌شدگان اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی در اسفند سال ۹۷ حدود ۲۹۸ هزار و ۸۰۶ نفر بود که با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی این شاخص در مرداد ماه امسال به ۳۰۳ هزار و ۱۸۹ نفر افزایش یافته است.
«محمد رضا بیدهندی»  خاطرنشان کرد: تعداد بیمه‌شدگان اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی در این مدت یک و پنج دهم درصد افزایش یافته در صورتی که سال قبل این افزایش  چهار صدم درصد کاهشی بوده است.
 وی ادامه داد: بسیاری از کارگاه‌ها که فعالیت تولیدی گذشته در آن‌ها توجیه اقتصادی نداشته و تعطیل بودند اکنون فعال شده و برخی کارگاه‌ها نیز مایل به تسویه بدهی‌های گذشته هستند که این نویدی از رونق تولید است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی  گفت: تصویب قوانین مغایر با اصول و قواعد بیمه‌ای از جمله عواملی است در مدت ۲ دهه گذشته سازمان تامین اجتماعی را با مشکلاتی مواجه کرده است.
بیدهندی افزود: تصویب و ابلاغ این قوانین مکانیزم منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.
وی ادامه داد: اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی از نظر اداری تیپ ۲ بوده و اکنون حدود ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در ۲۲ شعبه اجرایی شامل ۱۶ شعبه مادر، ۲ شعبه اقماری و ۹ تا کارگزاری به خدمت رسانی به بیمه شدگان سازمان در این استان اشتغال دارند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی حق بیمه سهم کارفرما، سهم دولت و سهم بیمه، خسارت، جرایم و سود حاصل از سرمایه گذاری را از جمله منابع درآمدی این سازمان عنوان کرد.
بیدهندی افزود: مصارف سازمان تامین اجتماعی نیز بر ۲ دسته شامل مصارف بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می‌شود.



وی ادامه داد: مصارف بلند مدت شامل بازنشستگی، بازماندگان و کارافتادگان و مصارف کوتاه مدت شامل ۲۲ خدمت از جمله هزینه بیمه بیکاری و زایمان است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: خدمات درمانی این سازمان نیز به ۲ گونه تقسیم می‌شود، خدمات غیرمستقیم که از بخش خصوصی و بخش دولتی خریداری می‌شود و خدمات مستقیم که از سوی خود سازمان ارایه می‌شود و سازمان تامین اجتماعی دومین  تولیدکننده درمان در کشور و استان مرکزی است.
وی، شمار مستمری‌بگیران اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی در سال ۱۳۸۸ را ۲۹ هزار و ۲۷۴ پرونده عنوان کرد و افزود: شمار این پرونده‌ها در سال جاری به ۷۴ هزار و ۲۷۸ پرونده افزایش یافته است.
 مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعداد مستمری‌بگیران اداره کل تامین اجتماعی این استان در کمتر از ۲ دهه حدود سه برابر افزایش یافته است.
بیدهندی گفت: تعداد مستمری‌بگیران اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی سال گذشته ۷۱ هزار و ۷۹۵ نفر بود که  این مورد در مرداد ماه سال جاری بیش از سه هزار نفر معادل ۴۶ صدم درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی استان مرکزی در سال ۸۶ حدود ۱۹۱ هزار و ۹۳۴ نفر بود که تعداد این افراد در مرداد ماه امسال به ۳۰۳ هزار و ۱۸۹ نفر افزایش یافته است و بیمه شدگان این استان در مدت ۲ دهه گذشته حدود یک و نیم برابر افزایش دارد.
بیدهندی افزود: صندوق بازنشستگی زمانی در نقطه سر به سر قرار می‌گیرند که ضریب وابستگی‌اش هفت باشد و به ازای هر بازنشسته هفت نفر حق بیمه به این نهاد پرداخت کنند.
وی، هزینه های اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی را ۲۳ هزار میلیارد ریال ریال عنوان کرد و گفت: باتوجه پیش‌بینی  انجام شده در بودجه امسال توان وصول ۲۱ هزار میلیارد ریال در این اداره کل وجود دارد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی یک سوم وصولی اداره کل تامین اجتماعی استان را متعلق به درمان دانست و افزود: با توجه به این درآمدهای بودجه استان اکنون منفی است.

 
شاخص‌ها نشانگر توسعه اقتصادی استان مرکزی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی  گفت: روند تولید محصولات دامی، زراعت، صدور پروانه جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در این استان نسبت به سال گذشته افزایشی  است.
«محمود نعمتی» افزود: شمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان مرکزی نیز در سال جاری یک و پنج دهم درصد داشته و  واحدهای مشکل‌دار بر اساس آمارهای وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی از ۷۰ واحد به ۴۲ واحد کاهش یافته است.



وی ادامه داد: شاخص‌های کلان اقتصادی استان مرکزی مثبت است و شاخص منفی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: تعدادی محدودی از واحدهای صنعتی بزرگ شهرستان اراک مشکب حاد اقتصادی دارند اما انعکاس این معضلات به‌گونه‌ای بوده که در استان و کشور القا می‌کند رونق اقتصادی ضعف دارد در حالی که اینگونه نیست و شاخص‌ها وضعیت مثبت را نشان می‌دهند.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

استان مرکزی در قلب ایران به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی و چهارمین کانون صنعت است و بسیاری از صنایع مستقر در این منطقه برای صنایع سایر استان‌ها کارسازی کرده و در درآمد سرانه ملی اثر مستقیم دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.