مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ظرفیت با بهره برداری از ۱۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده و در این حوزه استان بیش از تعهدهای امسال عملکرد داشته است.

«علی صفری» گفت: این واحدها با اعتباری بالغ بر ۳۳۶ میلیارد ریال در استان مرکزی به بهره برداری رسیده  که ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آن از محل اعتبارات و حمایت های دولتی تامین شده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی این واحدها  برای ۹۲ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده  است.

 مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:  ۲۴ فقره مجوز ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی امسال در این استان صادر شده که  با بهره برداری از آن ها ۳۲۶ هزار تن به ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده شده و ۳۳۰ فرصت شغلی فراهم می شود.

صفری خاطرنشان کرد: ۲۴۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت فرآوری و جذب ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان مرکزیفعالیت دارد  و بر اساس آمارهای موجود ظرفیت تولید محصولات خام کشاورزی در استان حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تن است.

 مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سه هزار و ۵۳ فرصت شغلی در حوزه صنایع فرآوری کشاورزی استان مرکزی ایجاد شده است.

صفری، پیگیری و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب در بخش صنایع تبدیلی و غذایی، ایجاد ظرفیت فرآوری برای ۶۳ هزار تن محصولات خام کشاورزی بر اساس برنامه ششم توسعه ، ایجاد اشتغال برای ۴۴۰ نفر در این واحدها و کاهش هفت هزار تنی ضایعات بخش کشاورزی را از جمله برنامه های مدیریت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان مرکزی  عنوان کرد.

وی ادامه داد: استقرار صنایع تبدیلی در شهرها، شهرک ها، نواحی صنعتی یا قطب های تولید محصولات کشاورزی، فعال سازی واحدهای غیر فعال و نیمه فعال موجود در قالب اقتصاد مقاومتی و تکمیل طرح های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی با حمایت های لازم به صورت پرداخت تسهیلات بانکی از طریق ستاد اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه های این سازمان در سال جاری است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی کمبود نقدینگی برای بهره برداری و تکمیل طرح، خرید مواد اولیه، سرمایه در گردش و نوسانات شدید بازار را از جمله مهمترین مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی استان دانست.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت دارند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

 ۱۹۵۵/  ۶۰۱۳/        

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.