به گزارش ایرنا، سید « علی آقازاده» شامگاه دوشنبه در دیدار نوروزی با اعضای شورای تامین، ستاد بحران، خیران، فعالان سیاسی و جمعی از مدیران شهرستان ساوه در فرمانداری افزود: این حجم از بارش ها و ذخایر آبی در 30 سال گذشته بی سابقه بوده و باید شکرگذار خداوند باشیم.
وی افزود: اگر تنها 25 درصد از این بارش ها جذب زمین شود، معادل یک میلیارد متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی ذخیره می شود که نویدبخش سال های پر رونقی برای بخش کشاورزی و تامین آب شرب استان مرکزی است.
استاندار مرکزی تاکید کرد: باید از روزهای سخت و بی آبی های گذشته درس عبرت گرفت و در مصرف آب در همه بخش ها صرفه جویی کرد و برنامه امسال استان مرکزی نیز صرفه جویی در بخش های صنعت و کشاورزی است.
وی افزود: سال 97 برای استان مرکزی در حوزه تولید با یک میلیارد و 13 میلیون دلار تولید و صادرات غیر نفتی همراه بود که سهم ساوه و زرندیه بسیار چشمگیر بود و این دستاوردها در حالی کسب شد که کشور و حوزه تولید در شرایط تحریم و تنگنا قرار داشت.
آقازاده گفت: این موفقیت ها مرهون تلاش های بخش خصوصی، سرمایه گذاران و کارگران بود و حمایت های دولت هم در این راستا تاثیر بسزایی داشت.
به گفته استاندار مرکزی برای نخستین بار در نوروز امسال، صنایع استان به خصوص صنایع بزرگ شب عید آرامی داشتند و مشکلات و رخدادهای نوروز 97 تکرار نشد تا با کمترین تنش های کارگری در صنایع استان مواجه باشیم.
به گفته استاندار مرکزی، امنیت در استان مرکزی با تلاش مجموعه نیروهای امنیتی و انتظامی بسیار مطلوب است و باید قدردان تلاش و هوشیاری پرسنل خدوم نیروهای انتظامی و اطلاعاتی، سپاه، بسیج، دستگاه قضائی و سایر ارگان های دست اندرکار حوزه امنیت بود.
آقازاده گفت: در سال رونق تولید باید همه ارکان مدیریتی استان و بخش خصوصی با همراهی و همبستگی مردم کوشش کنند که ترفندهای بدخواهان ملت ایران و نظام اسلامی با افزایش ظرفیت های تولیدی و ایجاد اشتغال نقش بر آب شود همانگونه که در سال گذشته شاهد چنین همدلی بودیم.
وی ادامه داد: امسال باید با همبستگی ملی برای منافع کشور اختلافات را کنار گذاشت و در همه حوزه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی پاسخ قاطعی به دشمنان و تحریم کنندگان کشور داد چرا که تحریم ها مستقیم مردم را هدف گرفته است. استاندار مرکزی افزود: مسدود کردن حساب های امدادی در سیل اخیر از سوی آمریکا نیز نشانه خصومت بی پایان با ایرانیان است.
به گفته وی، اگر مردم در سال پیش رو با همبستگی پای کار باشند، می توان از بحران های بزرگ عبور کرد.
استاندار مرکزی در ادامه از تلاش های مستمر اعضای ستاد مدیریت بحران، شورای تامین، مدیریت شهری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین بخشداری های شهرستان ساوه در بارش ها و سیلاب اخیر قدردانی کرد.
وی افزود: ایران در زمره کشورهای نیمه بحرانی جهان قرار دارد و باید همواره آمادگی را حفظ کرد.
آقازاده گفت: متوسط بارش سالانه استان مرکزی در مرز 250 میلیون متر مکعب است اما امسال در حالی که هنوز پنج ماه تا پایان سال آبی باقی مانده ، حدود 500 ملیمتر بارش داشتیم که فرصت مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی محسوب می شود.
وی از حضور برخی نمایندگان استان مرکزی از جمله نماینده مردم ساوه و زرندیه در مدیریت سیلاب های اخیر قدردانی کرد و گفت: با اینکه وظیفه نمایندگان نبود اما با احساس مسئولیت پای کار بودند.
وی اظهار داشت: خسارت های سیل در استان مرکزی و سایر مناطق کشور با تلاش و همدلی دولت و مجلس شورای اسلامی جبران خواهد شد و هفته آینده بخشی از این خسارت ها پرداخت می شود.
استاندار مرکزی عزم و اراده مردم این استان در کمک به سیل زدگان کشور را ستود و گفت: امروز هفت واگن قطار باری کمک های مردمی استان به مناطق سیل زده ارسال شد و فرماندار ساوه هم ماموریت یافته که کمک های 10 شهرستان استان مرکزی را جمع آوری و ارسال نماید.
وی، صعود تیم خوشه طلایی ساوه به لیگ دسته اول فوتبال کشور را تبریک گفت و افزود: این موفقیت، عیدی جامعه ورزش شهرستان ساوه و استان مرکزی به شهروندان بود.
وی در خصوص طرح پسماند، گفت: نگرانی مردم ساوه را درک می کنیم اما برخی افراد خودآگاه یا ناخودآگاه به این نگرانی دامن می زنند در حالی که تا امروز اجازه داده نشده در مورد طرح پسماند اتفاق خاصی بیفتد.
وی افزود: با برآوردهای کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که محل فعلی این طرح در زمین 100 هکتاری برای اجرای این طرح مناسب نیست و این طرح در این محل اجرا نخواهد شد چرا که معتقدیم بهره وری بهتری می توان از این زمین ایجاد کرد.
آقازاده گفت: امروز با فناوری های جدید امکان اجرای طرح پسماند حتی در درون شهرها نیز وجود دارد ولی همه جوانب و ملاحظات طرح پسماند با در نظر گرفتن خواست مردم ساوه و مشورت بزرگان شهر پیگیری شد.
استاندار مرکزی از تلاش و زحمات رسانه های ساوه در سال 97 که به گفته او با انتشار صادقانه اخبار و رخدادها فعالیت داشتند، تقدیر کرد.
وی از همه گروه های سیاسی اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان که دولت را در راستای رشد و توسعه و آگاه سازی مردم یاری می کنند، قدردانی کرد.
آقازاده با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند امسال، گفت: سال 98 در حوزه سیاسی اهمیت زیادی دارد؛ از این رو افزایش انسجام ملی برای افزایش مشارکت در انتخابات بسیار مهم است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز از همه ارکان ستاد مدیریت بحران که در ایام نوروز و بارندگی های اخیر حضور موثر داشتند، قدردانی کرد.
«محمد رضا منصوری» گفت: اعمال مدیریت راهبردی و با دانش در زمان بحران ها بسیار موثر است و در موارد زیادی به دلیل بهره نگرفتن از چنین شیوه هایی، دچار آسیب شدیم.
وی با اشاره به اینکه سد الغدیر در حال پر شدن است، افزود: روزانه 10 میلیون متر مکعب به ذخایر این سد افزوده می شود و باید برای استفاده و بهره وری مناسب از این نعمت الهی برنامه ریزی کرد.
منصوری گفت: روستاهای «راستگویان» و «قلعه جوق» در مسیر رودخانه قره چای به دلیل شکستن برخی بندهای خاکی خسارت بسیاری دیدند که باید حریم طبیعت را نگه داشت.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت افزود: با بارندگی های اخیر تا 6 سال آینده حتی اگر بارش نباشد، برای بخش کشاورزی مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی تاکید کرد: باید بر روی رودخانه مزلقان چای که در گذشته 2 بار ساوه را زیر آب برده، 2 بند اصولی ایجاد کرد زیرا ممکن است در صورت تداوم بارش ها بخش جنوبی شهر زیر آب برود و این مساله از خواسته های مردم شهرستان است که از وزیر نیرو پیگیری می شود.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز گفت: در آغازین روزهای امسال شاهد بارش و نعمت الهی در سطح این شهرستان بودیم که هرچند در بسیاری از مناطق کشور حوادث تلخی داشت اما با توجه به خشکسالی های اخیر برای ساوه یک هدیه الهی بود.
«علی میرزایی» از زحمات همه اعضای ستاد بحران شهرستان و شورای تامین و مردم به خاطر همراهی و مدیریت مناسب در سیل اخیر، قدردانی کرد.
وی اظهار داشت: رهنمودهای استاندار مرکزی و نکاتی که ایشان در ویدئوکنفرانس ها به اعضای ستاد بحران و شهرداران شهرستان ساوه ارائه می کرد، بسیار راهگشا بود.
وی با اینکه برخی نقاط روستایی و پل های شهرستان در سیلاب اخیر آسیب دید، افزود: در بارش های اخیر هیچگونه حادثه جانی رخ نداد که نتیجه مدیریت بهنگام بود.
فرماندار ساوه از نیروهای بسیج و سپاه که در سیلاب اخیر خدمات شایانی داشتند، قدردانی کرد.
میرزایی گفت: برای نخستین بار سد ساوه از زمان بهره برداری تاکنون در حال پر شدن است و فردا ( سه شنبه) همراه با استاندار و اعضای ستاد بحران از این سد بازدید می شود.
شهردار ساوه نیز گفت: برای مقابله با رخدادهای احتمالی سیلاب در آمادگی کامل قرار داشتیم و با حجم بی سابقه آب که به سمت ساوه آمد، دستگاه ها به خوبی اوضاع را مدیریت کردند.
«سید مهدی حسینی» افزود: شیب هایی که به سمت شهر ساوه است در هنگام بروز سیل بسیار خطرناک است و باید برای آنها تدبیری اتخاذ شود.
وی گفت: افزون بر 20 منطقه در گذشته خارج از اصول ساخت و ساز در ساوه ساخته شده اند و بخشی از آنها در معرض سیلاب هستند که لازم است از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی برای تقویت بنیه های این مناطق سهم بیشتری به ساوه اختصاص یابد.
شهردار ساوه گفت: نیاز است که کانال های انتقال آب های سطحی و نهرها بازنگری مجدد و به روز شود تا برای حوادث آینده مشکلی به وجود نیاید.
استاندار مرکزی با خانواده های شهیدان «سید محمد علی سبط احمدی» از هنرمندان شهید و نیز شهید «اصغر شیخلر» که در عملیات مطلع الفجر منطقه گیلانغرب به درجه رفیع شهادت نائل شد، دیدار کرد.
ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است که بیش از 290 هزار نفر جمعیت دارد.
9921/6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.