استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان دارای 20 بیمارستان فعال با 85 بخش درمانی یک هزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال بستری است.
15 واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان نیز خصوصی اداره می شود.
698 پزشک عمومی، 485 پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و 726 کارشناس رشته های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت دارند و 232 پزشک استان مرکزی در قالب دندانپزشک مطب دار و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیر دولتی به فعالیت مشغول هستند.
اجرایی شدن برنامه تحول سلامت آثار موثری در بهبود کیفیت خدمات درمانی و ترمیم فضاهای درمانی داشت اما در بخش بمیه ای راهبردهای هدفمند بلند مدتی نیاز است تا چالش های مالی بر عرصه خدمات بستری و سرپایی سایه نیندازد و بیمه ها در قالب برنامه ای هدفمند به رویه درمانی حوزه های دولتی و خصوصی نظم بخشیده و خدمات تشخیصی غیرضروری و هزینه های زاید از ریل خدمات سلامت حذف شود.
تاخیر در پرداخت مطالبات موسسه های درمانی، چالش هایی در حوزه تامین مالی داروهای بیماران خاص و سخت درمان، ضعف در اجرای سطوح نظام ارجاع درمانی، لزوم حذف همپوشانی بیمه های مختلف و نظارت سازمان های بیمه ای بر ارائه خدمات درمانی توسط مراکز درمانی و کمبود نقدینگی و پیامدهای آن برای حوزه درمان و نهادهای بیمه گراز مسایلی است که باید در حوزه سلامت بازنگری شده و برای آن چاره اندیشی شود و در میزگرد ایرنای استان به صورت مشروح به دلایل و پیامدهای آن پرداخته شده است.

*** تامین اجتماعی یک هزار و 680 میلیارد ریال به مراکز درمانی استان مرکزی بدهکار است
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی در این میزگرد گفت: تامین اجتماعی یکهزار و 680 میلیارد ریال به موسسه های طرف قرارداد این سازمان در استان بدهکار است که با تسریع در روند پرداخت طلب یکهزار و 500 میلیارد ریالی این سازمان توسط دولت بسیاری از مشکلات و تاخیرهای مالی رفع می شود.
دکتر «ثریا پازوکی» افزود: بیشتر مطالبات موسسه های طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی در استان مرکزی تا پایان سال گذشته پرداخت شده و برابر بخشنامه ها 60 درصد مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی در سال جاری تا قبل از هفتم هر ماه پرداخت شده و بقیه آن نیز با ارایه مدارک مالی تسویه شود.
وی ادامه داد: 212 میلیارد و 840 میلیون ریال طلب موسسه های طرف قرارداد تامین اجتماعی استان مرکزی درنیمه نخست امسال پرداخت شده و مراکزی که در این مدت مبلغی دریافت نکرده اند دارای نقص اسناد بوده و یا مدارکشان را دیرهنگام به اداره کل تامین اجتماعی استان ارایه کرده اند.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی یادآور شد: با توجه به صنعتی بودن این استان 70 درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار داشته و خدمات درمانی مورد نیاز خود را از سه بیمارستان و هشت مرکز ملکی درمانگاهی به صورت رایگان دریافت می کنند.
پازوکی افزود: 800 مرکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی نیز وظیفه خدمت رسانی به بیمه شدگان این سازمان را برعهده دارند.
وی با یادآوری اجرای طرح نسخه الکترونیکی در مراکز ملکی تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: با اجرایی شدن این طرح بیمه شدگان تامین اجتماعی با ارایه کد ملی می توانند تمامی خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: نوبت دهی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در این استان به صورت اینترنتی، کد ussd و تلفن گویا انجام می شود و افراد می توانند با بهره گیری از این روش ها خدمات درمانی مورد نیاز خود را در مراکز ملکی سازمان دریافت کنند.
وی ادامه داد: به منظور ارایه خدمات درمانی هرچه بهتر به بیمه شدگان تامین اجتماعی، هتلینگ تمامی مراکز درمانی استان مرکزی بازسازی و به روز رسانی شده است.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی با یادآوری اجرای عملیات بازسازی و توسعه بخش سی سی یو و ای سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) اراک گفت: با بهره برداری از این طرح ها چهار تخت به تخت های بخش های درمانی ویزه استان افزوده می شود.
پازوکی ساخت بخش سرپایی بیمارستان امام خمینی(ره) اراک را از دیگر برنامه های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان مرکزی برای ارایه خدمات به بیمه شدگان در استان عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی این بخش در سه طبقه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع آغاز شده است و با بهره برداری از این طرح بخش سرپایی بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان به این بخش منتقل می شود.
وی ادامه داد: با بهره برداری از بخش سرپایی بیمارستان امام خمینی(ره) اراک 20 تخت به تخت های بیمارستانی استان افزوده می شود.

*** 2 هزار و 200 میلیارد ریال در ماه توسط بیمه سلامت به موسسه های طرف قرارداد استان مرکزی پرداخت می شود
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: 40 درصد جمعیت این استان از خدمات بیمه سلامت بهره مند است و ارایه این امور به مردم از طریق 730 موسسه طرف قرارداد با این سازمان انجام می گیرد.
دکتر«مسعود جیریایی» افزود: بار مراجعه افراد به موسسه های طرف قرار داد بیمه سلامت استان در سال 2 میلیون و 800 بار است و ماهانه 2 هزار و 200 میلیارد ریال برای ارایه خدمات درمانی سطح یک، 2 و سه به این موسسه ها پرداخت می شود.
وی، وجود همپوشانی بیمه ای را از جمله مهمترین دغدغه های صندوق های بیمه عنوان کرد و ادامه داد: تفاهم نامه هایی در زمینه رفع همپوشانی در صندوق های بیمه ای انجام شده و امید است در سایه هدایگری موثر در بازه زمانی مطلوبی حضور چند بیمه ای از نظام سلامت رخت بربندد.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی خاطر نشان کرد: 50 هزار همپوشانی صندوق های بیمه ای در این استان وجود دارد که با اقدام های انجام شده زمینه رفع 15 هزار مورد آن فراهم شده است.
جیریایی، کمبود منابع مالی را از مشکل جدی صندوق های بیمه گر عنوان کرد و گفت: کمبود منابع مالی در سازمان بیمه سلامت زیان انباشته از سال های گذشته را برای این سازمان سلامت به همراه داشته و برای جبران آن عرضه 47 هزار و 500 میلیارد ریال اوراق تسویه بدهی به دانشگاه های علوم پزشکی و موسسه های بخش دولتی مصوب شده است.
وی افزود: همچنین برای تسویه بدهی های سازمان بیمه سلامت به بخش خصوصی نیز قرار است که بخشی از این اوراق نقد شده و بدهی های سازمان تسویه شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی تسویه بدهی سازمان بیمه سلامت به موسسه های طرف قرارداد به صورت ماهانه را از برنامه های سازمان در سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: 70 درصد بدهی موسسه های طرف قرارداد با این اداره کل در سال جاری پرداخت شده و پرداخت ماهانه این بدهی ها در دستور کار قرار دارد.
جیریایی خاطر نشان کرد: حدود 30 درصد هزینه های موسسه های طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت غیر ضروری است و با مدیریت اصولی این هزینه ها بسیاری از مشکلات اعتباری این سازمان بیمه گر رفع می شود.
وی ادامه داد: به منظور صرفه جویی و جلوگیری از هزینه های غیر ضروری درمانی، سهم بخش های دولتی از اعتبارات اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی مشخص شده و در چارچوب آن باید خدمات درمانی به بیمه شدگان این سازمان ارایه شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: موسسه های دولتی و علوم پزشکی به جز هزینه های غیر ضروری نباید هیچگونه محدودتی در ارایه خدمات مورد نیاز به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت اعمال کنند و خدمات مورد نیاز بیماران را در اختیار آنان قرار دهند.
جیریایی، اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده را از جمله راهکارهای صرفه جویی در هزینه ها درمانی دانست و افزود: اجرایی شدن این طرح می تواند با مدیریت اعتبارات از هزینه های غیر ضروری پیشگیری کندو راهبری صحیح منابع را حاکم کند.
وی ادامه داد: مطالعات کارشناسی اجرای طرح پزشک خانواده در کشور از سال 84 آغاز شد و پس از 13 سال در مناطق روستایی کشور اجرایی شده که نیازمند بازنگری در رفع نواقص است تا در سطح شهرها نیز این طرح به عنوان کلید راهبری هزینه های سلامت و خدمات بهینه به بار بنشیند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: طرح پزشک خانواده به صورت نمونه در استان های فارس و مازندران اجرایی شده و با وجود صرفه جویی در هزینه درمانی در این استان ها اهداف مورد نظر این طرح محقق نشده است.
جیریایی اجرای طرح پرونده سلامت برای افراد جامعه را از دیگر راهکارهای کاهش هزینه های درمانی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح خدمات درمانی مورد نیاز بیماران بر اساس کارت های سلامت ارایه می شود و در صورت مراجعه افراد به موسسه های درمانی ادامه روند درمان بیماری بر اساس سابقه بیمار انجام می شود.
وی افزود: طرح پرونده سلامت نیز به صورت نمونه در استان کرمان اجرایی شده است و در قبال موفقیت، در سراسر استان های کشور اجرا می شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی یاد آور شد: 2 هزار و 601 بیمار خاص در استان مرکزی وجود دارد که 981 نفر این بیماران زیر پوشش خدمات بیمه سلامت استان هستند و به صورت رایگان از خدمات بهره می برند.
وی ادامه داد: 199 نفر این افراد را بیماران پیوند کلیه، 206 نفر بیماران دیالیزی، 453 نفر بیماران ام اس، 75 نفر هموفیلی و بقیه بیماران تالاسمی تشکیل داده اند و خدمات مورد نیاز خود را به صورت نامحدود از اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی دریافت می کنند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی افزود: درمان این افراد ماهانه 11 میلیارد ریال برای اداره کل بیمه سلامت این استان هزینه به همراه دارد.
جیریایی از راه اندازی سامانه 1666 اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی خبر داد و گفت: این سامانه برای ارتباط هرچه بیشتر بیمه شدگان با بیمه سلامت و افزایش نظارت بر موسسه های طرف قرار داد راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: یکهزار بازرسی در 6 ماه امسال در راستای افزایش خدمات کیفی و کمی بر موسسه های طرف قرار داد اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی انجام شده است.

*** مطالبات از بیمه ها بزرگترین مشکل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک است
رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک نیز در این میزگرد افزود: با توجه به برخی مشکلات اقتصادی اکنون شرکت های دارویی و خدمات پزشکی دارو و تجهیزات را به صورت نقدی در اختیار این بیمارستان قرار می دهند که به کمبود منابع مالی به دلیل مطالبات از بیمه ها فشار زیادی برای این مرکز درمانی به همراه داشته است.
دکتر سید«محمد جمالیان» افزود: علاوه بر هزینه بیماران سرپایی ماهانه 10 میلیارد ریال توسط بیمارستان ولیعصر (عج) اراک برای بیماران خاص از جمله بیماران ام اس و پیوندی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: این داروها تنها توسط بیمارستان ولیعصر(عج) اراک در اختیار بیماران خاص قرار می گیرد و حمایت کمرنگ از این مرکز برای تامین این داروهای هزینه های بسیاری برای بیماران و دولت به همراه دارد.
رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک گفت: ارایه داروهای خاص بیماران پیوندی و ام اس توسط بخش خصوصی چندین بار به دانشگاه علوم پزشکی و صندوق های بیمه ای داده شده است که به دلیل ثبت این داروها در سایت وزارت بهداشت و درمان و سازمان های بیمه گر با این واگذاری مخالفت شده است.
دکتر جمالیان خاطر نشان کرد: هزینه بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به صورت منظم توسط صندوق های بیمه ای استان انجام می شود و با وجود قول هایی که برای تعامل و پرداخت منظم هزینه بیماران خاص و سرپایی توسط این صندوق ها ارایه شده اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های مالی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک در صورتی که این همکاری ها توسط صندوق های بیمه گر انجام نشود این مرکز درمانی در ارایه خدمت به بیماران خاص با مشکل مواجه می شود.
رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک رفع همپوشانی بیمه ای صندوق های بیمه گر را از جمله مشکلات این صندوق ها و مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: با توجه به نگرانی بیماران در هنگام مراجعه به مراکز درمانی رفع این مشکل نباید از طریق مراکز درمانی انجام شود زیرا اجرای این طرح در این مراکز نارضایتی و مشکلات فراوانی را برای بیماران و بیمارستان ها به همراه دارد.
دکتر جمالیان گفت: تعامل مناسبی بین مسئولان صندوق های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی وجود دارد و این مهم افزایش خدمت رسانی به بیماران و رفع مشکلات این نهادها را به همراه داشته است.
وی ادامه داد: به برکت اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید ظرفیت های مناسبی در زمینه تخت های سی سی یو و آی سی یو در استان مرکزی ایجاد شده است.
رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک خاطر نشان کرد: کسر 10 درصد کسورات برای ارایه خدمات درمانی در بخش های آی سی یو و سی سی یو توسط سازمان تامین اجتماعی به یکی از مشکلات این بیمارستان تبدیل شده و نیاز است زمینه رفع این مشکلات توسط مسئولان این سازمان در استان فراهم شود.
دکتر جمالیان گفت: نیاز است در صورتی که مشکلی در ارایه خدمت به بیماران در بخش های آی سی یو و سی سی یو بیمارستان ولیعصر (عج) اراک وجود دارد به صورت کتبی به این بیمارستان اطلاع رسانی شود تا با انجام کار کارشناسی زمینه رفع این مشکلات فراهم شود.
وی، کمبود رادیولوژیست در استان و کشور را از دیگر مشکلات مراکز درمانی عنوان کرد و ادامه داد:به دلیل کمبود رادیولوژیست در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک این خدمت توسط دستیاران رادیولوژیست به بیماران این مرکز ارایه می شود که این مهم اعمال کسورات توسط تامین اجتماعی برای این بیمارستان به همراه داشته است.
رئیس بیمارستان ولیعصر(عج) اراک ادامه داد: تامین اجتماعی در بسیاری اقدام ها و عمل های جراحی که در این بیمارستان انجام می شود کسورات وارد می کند که این مهم گلایه پزشکان بخش دولتی را به همراه داشته است.
دکتر جمالیان ارایه اوراق عرضه توسط سازمان تامین اجتماعی به مراکز دولتی را از دیگر مشکلات بیمارستان ولیعصر(عج) اراک عنوان کرد و افزود: در نشستی که با شرکت های دارویی برگزار شد تنها 6 شرکت حاضر به تسویه طلب با اوراق عرضه بودند و نیاز است اقدام های لازم برای تسویه طلب بقیه شرکت ها به صورت نقدی فراهم شود.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی در پاسخ گفت: 100 درصد هزینه های درمانی بیماران پیوندی و هموفیلی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.
دکتر پازوکی در خصوص اعمال کسورات سازمان تامین اجتماعی در فعالیت موسسه های درمانی طرف قرار داد، افزود: بر اساس مصوبه صندوق های بیمه گر هزینه ارایه خدمات در بخش های آی سی یو بر اساس تعداد تخت روز به موسسه های درمانی و بیمارستان ها پرداخت می شود.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه به تعداد تخت ها باید در بخش های آی سی یو متخصص وجود داشته باشد که به نبود متخصص به تعداد تخت ها به خدمات ارایه شده در این بخش ها کسورات اعمال می شود.
مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: سازمان تامین اجتماعی درآمد هزینه ای است و هزینه ای که برای ارایه خدمات درمانی به بیمارستان ها و موسسه های طرف قرارداد تامین اجتماعی داده می شود از محل حق بیمه کارگران و بیمه شدگان تامین می شود و حفظ و صیانت از منابع سازمان از جمله مهمترین وظایف بازرسان تامین اجتماعی است.
دکتر پازوکی افزود: بازرسان تامین اجتماعی در مواردی که مشاهده می کنند کار و وسایل اضافه توسط بیمارستان ها و موسسه های طرف قرارداد برای درمان بیماران ارایه می شود برای جلوگیری از ضرر و زیان به سازمان این فعالیت ها را به عنوان کسورات برای این موسسه ها در نظر می گیرند.

*** افزایش فاصله بین درآمد و هزینه مشکل عمده در سازمان بیمه سلامت است
معاون بیمه سلامت استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: پوشش بیمه ای پنج میلیون نفر در طرح صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت سال 93 در سطح کشور پیش بینی شده بود که با استقبال مردم 11 میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده و از خدمات این صندوق بهره مند شدند.
دکتر «ابوالفضل نجاتی» افزود: 120 هزار نفر این افراد در استان مرکزی از خدمات صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت بهره مند شدند.
وی ادامه داد: پوشش بیمه ای حدود 6 میلیون نفر بیشتر از پیش بینی های انجام شده در طرح صندوق بیمه همگانی سازمان بیمه سلامت افزایش فاصله هزینه و درآمد برای این سازمان را به همراه داشت.
معاون بیمه سلامت استان مرکزی یادآور شد: 80 درصد خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت به صورت رایگان در اختیار جمعیت بیمه شده قرار می گیرد.
دکتر نجاتی گفت: خدمات بیمه ای و درمانی سازمان بیمه سلامت به غیر از صندوق های کارکنان دولت و سایر اقشار در بقیه صندوق ها به ویژه عشایری و روستایی، بیمه همگانی و بیماران خاص به صورت رایگان به بیمه شدگان ارایه می شود.
وی ادامه داد: 567 هزار نفر معادل 40 درصد از جمعیت استان مرکزی تحت پوشش خدمات بیمه ای اداره کل بیمه سلامت قرار دارند و بقیه زیر پوشش سایر صندوق های بیمه ای هستند.
معاون بیمه سلامت استان مرکزی گفت: 310 هزار نفر این افراد تحت پوشش صندوق بیمه عشایر و روستاییان، 88 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه کارکنان دولت، 35 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه سایر اقشار(جانبازان و خانواده شهدا) و 127 هزار تحت پوشش صندوق بیمه همگانی بیمه سلامت این استان قرار دارند.
نجاتی خاطرنشان کرد: سه هزار و 56 نفر از بیمه شدگان اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی نیز تحت پوشش صندوق بیمه ایرانیان قرار دارند و این افراد ماهانه با پرداخت 220 هزار ریال معادل 50 درصد حق بیمه می توانند از تمامی خدمات درمانی و بهداشتی موسسه های بخش دولتی و خصوصی طرف قرارداد این اداره کل بهره مند شوند.
وی افزود: یکهزار و 426 نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت استان مرکزی از اتباع سایر کشورها هستند.
معاون بیمه سلامت استان مرکزی خاطرنشان کرد: 2 هزار و 601 بیمار خاص در استان مرکزی وجود دارد که 981 نفر این بیماران تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان قرار داشته و خدمات مورد نیاز خود را به صورت رایگان دریافت می کنند.
نجاتی بیماران دیالیزی، ام اس و هموفیلی را از جمله بیماری های خاص تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی عنوان کرد و گفت: این استان در زمینه بیماری ام اس بعد از استان اصفهان رتبه دوم را در این زمینه دارد.
وی یاد آور شد: یکهزار و 710 میلیارد ریال اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی سال گذشته برای ارایه خدمات درمانی و بهداشتی موسسه های طرف قرار داد این اداره کل به موسسه های طرف قرار داد پرداخت کرده است که 130 میلیارد ریال این اعتبارات برای ارائه خدمات به بیماران خاص پرداخت شده است.

***پیشگیری از بیماری ها کلید کاهش هزینه های درمانی در جامعه است
کارشناس امور بیمه دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این میزگرد گفت: پایین بودن سواد بهداشتی افراد در جامعه موجب شده است تا بار مالی بیمه ها و درمانی جامعه افزایش یابد.
«شیدا نکوئیان» افزود: انجام آموزش های پیشگیرانه و آشنایی مردم با فعالیت های پیشگیرانه در برابر بیماری های کاهش هزینه درمان جامعه و بار مالی صندوق های بیمه ای را به همراه دارد.
وی ادامه داد: مطالبات دانشگاه های شهرستان های ساوه و خمین از صندوق های بیمه ای از مطالبات دانشگاه اراک بیشتر بوده و می طلبد که این مهم مورد توجه مسئولان این صندوق ها قرار گیرد.
کارشناس امور بیمه دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی مطالبات پرستاران و کادر درمان را یکی از مشکلات بخش درمان استان عنوان کرد و گفت: امید است برای افزایش هرچه بیشتر ارایه خدمت این افراد به بیماران پرداخت مطالبات این قشر از جامعه در دستور کار مسئولان این بخش قرار گیرد.
نکوئیان افزود: اضافه کاری پرستاران و کادر درمانی با کارانه آنان ادغام شده است و به جزء حقوق هیچگونه پرداختی به این افراد انجام نمی شود و این مهم کادر درمانی و پرستاران را مجبور کرده برای تامین مخارج زندگی در 2 تا چند مکان درمانی فعالیت داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت پرستاران و کادر درمانی علوم پزشکی در 2 مکان کاهش کارایی و خدمت رسانی به بیماران را به همراه دارد.
کارشناس امور بیمه دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: اکنون سازمان های بیمه گر برای بخش های درمانی استان سقف بیمه ای مشخص کرده اند که این مهم موجب شده است با اتمام این سقف مراکز درمانی به صورت آزاد اقدام به ارایه خدمت به افراد کنند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در پاسخ گفت: 80 درصد خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان این اداره کل توسط دانشگاه اراک، خمین و ساوه به آنان ارایه می شود.
دکتر جیریایی افزود: طبق تفاهم نامه با دانشگاه خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی بدون محدودیت در اختیار آنان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تاکنون هیچگونه محدودیت و سقفی برای ارائه خدمت به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت در دانشگاه ها مشخص نشده و ایجاد سقف برای جلوگیری از اعمال هزینه های غیر ضروری به بیماران در این دانشگاه ها از برنامه های این اداره کل است.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی خاطر نشان کرد: منابع سازمان بیمه سلامت محدود است و در صورتی که از هزینه های غیر ضروری در موسسه های طرف قرارداد جلوگیری نشود این سازمان با مشکلات بسیاری مواجه می شود.
دکتر جیریایی افزود: ایجاد سقف برای بیمارستان های دولتی و علوم پزشکی به معنای پذیرفته نشدن بیماران تحت پوشش بیمه ای سازمان بیمه سلامت نبوده و با جلوگیری از هزینه های غیر ضروری باید خدمات مورد نیاز بیمه شدگان این سازمان در اختیار آنان قرار گیرد.
وی یادآور شد: پرداختی های اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی امسال به صورت منظم ماهانه به موسسه های طرف قرارداد پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: 70 درصد هزینه های دانشگاه های علوم پزشکی استان مرکزی از ابتدای امسال تا کنون پرداخت شده است.
جیریایی ادامه داد: برای رفع مشکل بیمارستان ولیعصر(عج) اراک نیز اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی آمادگی دارد با موافقت دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان بخشی از هزینه این بیمارستان به صورت جداگانه به این مرکز پرداخت شود.
وی، پرداخت مطالبات دانشگاه های شهرستان های خمین و ساوه را از برنامه های اولویت دار اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی عنوان کرد و افزود: دانشگاه های این شهرستان ها در زمینه دریافت مطالبات از دانشگاه اراک حدود سه ماه جلوتر هستند.
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی پیشگیری از بیماری ها را از دیگر برنامه های سازمان بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: پیشگیری از بیماری ها در منابع مالی سال آینده مورد توجه ویژه مسئولان این سازمان قرار گرفته است.
مجموع فضاهای بیمارستانی استان مرکزی در استان مرکزی 251 هزار و 49 متر مربع است که از این وسعت عرصه 126 هزار و 619 متر مربع درمانی و بقیه با کاربری های اداری و پشتیبانی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.