حبیب الله ساداتی روز پنجشنبه در ساری در جمع خبرنگاران افزود : تاکنون 10 جلسه آموزشی برای حجاج و مدیران کاروانهای حج برگزار شد تا قوانین و مقررات کشور عربستان به آنها اعلام شود.
وی گفت: زائران خانه خدا نه تنها برای برپایی حج سالم باید تابع مقررات کشور مقصد باشند، بلکه باید نسبت به حساسیت های روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی هشیار بمانند تا مانع از سوء استفاده سیاسی سعودی ها از زائران ایرانی شوند.
مدیرکل حج و زیارت مازندران از حجاج خواست تا از اجرای برخی آیین های دینی که در کشور عربستان ممنوع است خودداری کنند تا حربه ای به دست سعودی ها ندهند.
وی همچنین متذکر شد: ممکن است زائران در زمان ورود به عربستان در فرودگاه های این کشور با بازرسی های متعدد و حتی عکس برداری از حجاج توسط نیروهای سعودی مواجه شوند که باید با آنها همکاری کرد.
ساداتی همچنین تاکیدکرد: حجاج واکسن مننژیت خود را 15 روز قبل از تاریخ اعزام تزریق کرده و کارت زرد مربوط به آن را با خود همراه داشته باشد.
**پرداخت عوارض خروج از کشور الکترونیکی است
مدیرکل حج و زیارت مازندران گفت: امسال برای نخستین سال واریز عوارض خروج از کشور به صورت الکترونیکی می باشد.
ساداتی اظهار کرد: زائران حج و یا اعضای خانواده وی می توانند در منزل خود و با استفاده از اینترنت با ورود به سامانه 'سداد' به آدرس www.sadadpsp.ir جهت پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنند.
وی یادآور شد: به دلیل پرداخت الکترونیکی هیچگونه عملیات حضوری و دستی مورد پذیرش نیست و زائران نسبت به سوء استفاده برخی جهت پرداخت دستی عوارض هشیار باشند.
**حجاج حمایت از کالای داخلی را توشه سفر خود کنند
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران گفت: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای ایرانی،حجاج خرید و حمایت از کالای های داخلی را توشه سفر خود کنند .
ساداتی به حجاج توصیه کرد که تمام ذهن و جسم خود را بر سفر معنوی حج متمرکز کنند و تاجای امکان سوغاتی سفرشان را در کشور تهیه نمایند.
وی اظهار کرد: این مورد نه تنها منجر به حمایت از تولید کننده داخلی است بلکه برای جلوگیری خروج ارز از کشور نیز موثر است.
مدیرکل حج و زیارت همچنین از کاهش 50 درصدی بار حجاج مازندرانی در حج تمتع سال گذشته خبر داد و گفت: حجاج مازندرانی سال گذشته در کاهش بار در زمان بازگشت رتبه اول را داشتند که این خود بیانگر نهادینه شدن فرهنگ حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی دارد.
او همچنین بیان کرد: امسال تمامی ساکهای سفر تحویلی به حجاج مازندرانی به دست مردم مازندران تولید می شود.
**داروهای زائران بیمار باید مورد تایید پزشکان حج و زیارت باشد
ساداتی در نشست امروز با اصحاب رسانه اعلام کرد: تمامی داروهای مصرفی زائران که قصد حمل آن به کشور عربستان رادارند باید به تایید پزشکان حج و زیارت و پزشکان کاروان باشد.
مدیرکل حج و زیارت مازندران با بیان اینکه امسال ورود 10 قلم دارو به کشور عربستان ممنوع اعلام شد ، گفت: افرادی که از جمله بیماران خاص هستند حتما دارو های خاص خود را به پزشکان اعلام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.
او همچنین توصیه کرد: بیمارانی که به دستو پزشک دارو مصرف می کنند، بهتر است نسخه پزشک معالج را همراه با ترجمه انگلیسی و یا عربی آن را باخود داشته باشند.
بر این اساس آمپول پتیدین 50 و 100 میلی گرم، آمپول مرفین 10 میلی گرم، قرص متادون 5 و 20 میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین 2 میلی گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول 50 و 100 میلی گرم، آمپول ترامادول 50 میلی گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین 10 قلم داروی ممنوعه ای هستند که زائران حج نباید به همراه داشته باشند.
**سه هزار و 320 مازندرانی امسال حاجی می شوند
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران گفت : امسال سه هزار و 320 مازندرانی برای حج تمتع (حج واجب) راهی سرزمین وحی می شوند .
ساداتی تعداد ثبت نامی های پشت نوبت حج را نیز 75 هزار نفر اعلام کرد و افزود: دلیل کمی تعداد اعزام زائران قوانین کشور عربستان است که هر ساله یک هزارم جمعیت کشور های مسلمان را برای حج پذیرش می کند.
وی بیان کرد: این تعداد حجاج در قالب 24 کاروان، به صورت تقریبی از 15 تا 20 مرداد ماه راهی سرزمین وحی می شوند تا مناسک حج تمتع را به جا آورنداما ممکن است دراین تاریخ هم جابجایی انجام شود.
وی با بیان اینکه 12 پرواز برای حج واجب امسال در مازندران مقرر گردیده است ، گفت : تمامی پروازها از فرودگاه دشت ناز ساری و توسط هواپیمایی سعودی انجام می شود.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.