دکتر محمود عابدینی روز چهارشنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: پنهان سازی و کتمان کردن این بیماری از سوی مبتلایان باعث شده تا برای درمان و کنترل بیماری هیچ اقدام اساسی صورت نگیرد و به مرور این بیماری قربانیان خود را به مرگ خاموش می کشاند.
وی افزود: این درحالیست که بیماران می توانند با مراجعه به متخصص و مصرف دارو بیماری خود را کنترل و به زندگی عادی خود برگردند و عمری به میزان افراد عادی جامعه داشته باشند.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب مازندران دلیل پنهان کاری بیماری از سوی مبتلایان را ترس از آن و فرهنگ موجود در جامعه دانست و گفت که این بیمار با وجود معروفیت به هزار چهره با دارو قابل کنترل است و با پیگیری درمان مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد.
به گفته وی حدود 10 تا 15 درصد از بیماران ام اس در مازندران با وجود ابتلاء بیماری دست به پنهان سازی می زنند و تاکنون برای درمان مراجعه نداشتند.
وی تعداد بیماران ام اس تحت درمان در مازندران را 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 700 نفر بیان کرد که حدود 500 تا 600 نفر با وجود ابتلا تاکنون برای درمان مراجعه نکردند.
*** قطع دارو خط قرمز بیماران ام اس
رئیس انجمن ام اس مازندران دیگر نگرانی خود برای این بیماران احساس بهبود کذایی پس از طی درمان دانست و اظهار داشت: بیماران ام اس با مصرف دارو بیماریشان کنترل می شود و به محض برگشت به زندگی عادی با احساس بهبود کذایی داروی خودشان را قطع می کنند.
دکتر عابدینی اظهار داشت: این در حالیست که بیماری دوران عود و بهبود دارد و با قطع دارو این بیماری با شدت بیشتری احتمال دارد در یک پروسه زمانی کوتاه مدت و حتی بلند مدت 2 تا 3 ساله بیماری در بدن پیشرفت کند و آسیب جدی تری به بیمار وارد کند.
وی خاطرنشان کرد: با مصرف سروقت و دایمی، بیماری تحت کنترل قرار می گیرد و از پیشرفت آن جلوگیری خواهد شد.
وی عوامل تاثیرگذار در ابتلاء به بیماری ام اس را محیطی، ژنتیک و استرس بیان کرد و توصیه کرد تا بیماران مبتلا به ام اس برای جلوگیری از تشدید بیماری از استرس به دور باشند.
بیماری ام اس (مولتیپل اسکروزیس Multiple sclerosis) ، نوعی بیماری اعصاب مرکزی است که می تواند هر عضوی در بدن را درگیر کند و علایم آن از اختلالات حرکتی تا اختلال در گفتار متغییر است.
*** کاهش سن ابتلاء
این متخصص مغز و اعصاب در مازندران می گوید: هم اکنون سن ابتلاء به بیماری ام اس بین 20 تا 40 سال در مازندران رسید و همچنان نیز این سن در حال کاهش است به طوری که در سن 5 سالگی نیز ام اس در این خطه شمال کشور مشاهده شد.
دکتر عابدینی گفت: حدود 70 درصد از قربانیان مبتلایان به این بیماری را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند که تاکنون دلیل موجه ای برای زنانه شدن این بیماری یافت نشده است.
وی اضافه کرد: تشخیص این بیماری خاموش با ام آر آی به راحتی برای پزشکان متخصص انجام می شود.
*** رفع مشکل دارویی
رئیس انجمن بیماران ام اس مازندران گفت: اگرچه تحریم مشکلاتی را برای تامین داروهای خارجی برای اکثر بیماران از جمله ام اس ایجاد کرد ولی شرکت های تولید دارو داخلی موفق شدند تا مشابه دارویی داخلی تولید کنند و تا حد زیادی مشکلات رفع شد.
دکتر عابدینی اظهارداشت: در شرایط فعلی بیمه سلامت هزینه داروی داخلی و خارجی را تامین می کند و تامین اجتماعی هم هزینه دارو داخلی را به افراد تخت پوشش پرداخت می کند.
بررسی آمار نشان می دهد تعداد بیماران ام اس در سطح کشور به 85 تا 110 هزار نفر می رسد و مازندران با داشتن حدود 4 هزار و 200 بیمار رتبه نهم کشور را در ابتلا به این بیماری هزار چهره دارد.
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.