به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آخرین آمار بیش از 12 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان مازندران فعالیت می کنند که اقلامی همچون لاک تراشی،حصیر بافی، گلیم، چرم، نمد، بافته های ابریشمی، پوستین دوزی، صنایع فلزی، صنایع سنگی، سفال، البسه محلی و سوزن دوزی را تولید می کنند.
صنایع دستی از دیر باز نه تنها یکی از بخش های درآمدی مردم بومی استان است بلکه حاوی سنت و فرهنگ البرز نشینان و مردم نواحی ساحل دریای خزر است که امروزه یا در کنج خانه ها خاک می خورد و یا به صورت پراکنده و یا از طریق دلالان به فروش می رسد.
وجود نمایشگاه های دائمی صنایع دستی با توجه به حجم زیاد صنعتگران خانگی یکی از ملزومات زنده نگهداشتن این حوزه اقتصادی و فرهنگی کهن استان مازندران است.
مهر ماه امسال نخستین نمایشگاه دائمی صنایع دستی مازندران در ساختمان میراث فرهنگی استان در فضایی به مساحت 400 متر و با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال برپا شد و در آن تولیدات بومی و محلی استان به نمایش گذاشته شد.
یک نمایشگاه 400 متری در مقابل فعالیت بیش از 12 هزار صنعتگر صنایع دستی در استان مازندران گره ای از مشکلات این حوزه که همان فضایی برای فروش آنها است باز نمی کند.
علاوه بر این استاندار مازندران نیز در نشست اخیر شورای برنامه ریزی استان برای چندمین دفعه به ظرفیت وسیع استان در تولید صنایع دستی اشاره کرد و بر نیاز فوری استان برای معرفی این دست ساخته ها در نمایشگاه های دائمی تاکید کرد.
احمد حسین زادگان گفت که ما برای برگزاری نمایشگاه دائمی نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم و این بستر باید از سوی شهرداران و سایر دست اندرکاران برای حضور سرمایه گذار فراهم شود.
نماینده عالی دولت در مازندران از شهرداری ها خواست در صورت داشتن فضای مناسب، این امکان را برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.
این درحالی است که به گفته مسئولان صنایع دستی مازندران، سرمایه گذاران تمایل زیادی به فعالیت در حوزه صنایع دستی استان دارند اما قیمت بالای خرید زمین و ایجاد نمایشگاه دائمی هزینه هنگفتی است که سرمایه گذاران را از ورود به این حوزه منع می کند.
**عرصه و زمین بزرگ ترین سد برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: بزرگ ترین سد در مقابل برپایی نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در مازندران نبود عرصه و زمین است.
حسین ایزدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی در مناطق مختلف استان، با شهرداری ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکاتباتی شد و قول هایی برای اعطای عرصه نمایشگاهی داده شد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه این مسائل تاکنون در حد حرف باقی مانده است، زیرا برای برپایی یک نمایشگاه دائمی نیاز به واگذاری تملک است که نه شهرداری چنین کاری را انجام می دهد و نه میراث فرهنگی توان خرید چنین عرصه ای را دارد.
معاون صنایع دستی استان مازندران ادامه داد: برای جبران این موضوع سعی شده تا با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش ، بتوان از ظرفیت بخش خصوصی بهر مند شد و در این راستا تا کنون با برخی سرمایه گذاران در شهرستان های ساری ، رامسر و چند شهر دیگر گفت و گو شده است .
ایزدی برپایی نمایشگاه دائمی را مسئله پیچیده و بین دستگاهی عنوان کرد و گفت: برای برپایی نمایشگاه ها نه تنها نیاز به عرصه مطلوب است، بلکه باید استانداردهای یک نمایشگاه نیز در آن دیده شود و در این مسیر دستگاه هایی همچون اداره صنایع دستی ، شهرداری ها و برخی دیگر با یکدیگر همکاری نمایند.
وی به علاقه مندی سرمایه گذاران در استقرار نمایشگاه دائمی تاکید کرد و افزود: برای برپایی یک نمایشگاه دائمی بسته به وسعت آن و با وجود عرصه رایگان، چیزی بین 300 میلیون تا چند میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است که در این بخش نیز سرمایه گذار داریم.
اما او گفت: خرید یک قطعه زمین برای برپایی نمایشگاه سرمایه عظیمی می خواهد که در این بخش توجیه اقتصادی برای هر سرمایه گذاری نخواهد داشت و عملا آنها را فراری می دهد.
ایزدی با اشاره به اینکه شهرداری ها عرصه های مناسبی برای برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در اختیار دارند، گفت: متاسفانه انتقال تملک موقت بر عرصه برای برپایی نمایشگاه دائمی به سرمایه گذاران یا میراث فرهنگی، سد دیگری است که مانع از واگذاری این عرصه ها می شود.
گفتنی است که منطور از تملک بر عرصه به معنای انتقال مالکیت عرصه یا بنا به سرمایه گذار نیست بلکه به معنای واگذاری اختیار بهره برداری برای دوره بلند مدت است.
گفتنی است که بر اساس آمار میراث فرهنگی مازندران، 6 ماهه امسال با برپایه 29 نمایشگاه صنایع دستی در سراسر استان مازندران، صنعت گران حدود 150 میلیارد ریال فروش داشته اند.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.