به گزارش ایرنا، دلفان در جریان سیل ششم اسفند ماه بیشترین میزان خسارت را در استان لرستان داشت و سیلاب خسارات سنگینی را دربخش های مختلف شهرستان برجای گذاشت.
 شدت و حجم بالای سیل اخیر خسارات سنگینی را به زیرساخت های شهری، روستایی و زندگی شهروندان دلفان وارد کرد و این درحالیست که این شهرستان در بسیاری از شاخص های توسعه در لرستان پیش از سیل اخیر وضعیت مناسبی نداشت که  وقوع 2 سیل ویرانگر و مخرب، بخصوص سیل ششم اسفند محرومیت دومین شهرستان محروم کشور را عمیق تر از گذشته نموده و نگران کننده کرده است .
سیل ویرانگر در شهر نورآباد، محله های کشتارگاه، کلانتری ۱۱، بلوار بسیج، شهرداری و برخی خیابانهای کوی فرهنگیان و خلیج فارس را درگیر نموده و آب تمام منازل و وسایل ساکنان این محله ها را در برگرفت، چه بسیار خانواده‌های دردمندی که براثر سیل ویرانگر اثاثیه زندگی خود را که حاصل  دسترنج  سال‌ها تلاش سرپرستان خانواده بود از دست دادند و چه بسیارند زنان سرپرست خانواری که  سیل آنان را به خاک سیاه نشانده است.
سیل اخیر نورآباد دست کمی از سیل پلدختر نداشت، اما دلفان با این حجم خسارات وارده سیل درحاشیه قرار گرفت  و خبری از ابراز همدردی، سفر مقامات کشوری و استانی، سیل مهربانی مردمی نبود .
 بی مهری به سیل دلفان موجب نارضایتی افکار عمومی دراین شهرستان شده، رسانه های محلی از بی مهری مسئولان استانی انتقاد دارند و فضای مجازی به محل مطالبه گری و انتقاد از حاشیه قرار گرفتن سیل دلفان تبدیل شده است.
آنان می گویند آیا تبدیل شدن خیابان های اصلی شهر به رودخانه های خروشان  ونفوذ آب به منازل و مغازه‌ها، تخریب بیش از ۳۴ پل و قطع ارتباط بیش از ۱۳۰ روستا  بحران محسوب نمی شود ؟
همچنین شائبه عدم استفاده از امکانات ستادبحران لرستان برای کمک به مردم دلفان و احتمال انسداد مسیرهای بازگشایی شده با بارندگی های بعدی از دیگر پرسش های م نگرانی های افکار عمومی در دلفان است.

امام جمعه نورآباد نیز از برخی عملکردها در جریان سیل دلفان انتقاد کرد و گفت : ستادبحران دلفان وظیفه خودش را انجام داد اما سیل ویرانگر و امکانات این شهرستان محدود و جوابگو نیست .
حجت الاسلام  علی اکبر جمیاری افزود : مردم هنوز مشکل دارند نمی دانیم چرا مسئولان استانی کمک نکردند و ستادبحران دلفان را تنها گذاشته اند .

سیل زدگان باید مورد حمایت قرار گیرند 

فرماندار دلفان تصریح کرد: ساکنان محله های سیل زده، اغلب از خانواده های نیازمند و اجاره نشین هستند که خسارات وارده برای آنان سنگین است لذا بایستی موردحمایت قرار بگیرند.
حشمت بهمنی خاطر نشان کرد: سیل ۶ اسفند از لحاظ میزان وحجم آن به مراتب سنگین تر از سیل ۱۲ فروردین ماه سال جاری بود .

وی خسارت وارده براثر سیل را به شهرستان دلفان سنگین بیان کرد و افزود: این شهرستان در بسیاری از شاخص ها درسطح استان وضعیت مناسبی نداشت که وقوع دو سیل ویرانگر در یک سال به ویژه سیل ششم اسفند دلفان را محروم تر از گذشته کرده است که توجه مسئولان کشوری و استانی برای جبران بخشی از این محرومیت ها ضروری است .

فرماندار دلفان گفت:اقدامات مناسبی جهت بازسازی پل ها و محورهای آسیب دیده در جریان سیل ۱۲ فروردین ماه صورت نگرفت که به همین سبب باز شاهد خسارات درسیلاب اخیر بودیم .

بهمنی ادامه داد: متاسفانه راهداری لرستان به مکاتبات این فرمانداری درخصوص ترمیم و بازسازی پل های خسارت دیده توجهی نکرد و کار به بازدید چند ناظر ختم شد و عملا اقدام مناسبی انجام نگرفت.

فرماندار دلفان ،ترمیم و بازسازی پل ها و ابنیه های فنی جاده های ارتباطی این شهرستان را ضروری دانست و گفت:دلفان از لحاظ شاخص راه مناسب وضعیت مناسبی نداشت که دو سیل اخیر نیز محرومیت های دلفان را بیش از گذشته کرده است .

 خسارت ۲۵۰ میلیارد تومانی سیل به دلفان

فرماندار دلفان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه سیل هفته گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت را به این شهرستان وارد کرد.

حشمت بهمنی افزود : این خسارت به تاسیسات زیربنایی شهری آب، برق، گاز، شهرداری، پل ها، راههای ارتباطی و ابنیه فنی، مزارع کشاورزی, دام، باغات و شیلات ،مدارس و واحدهای مسکونی وارد شده است.

وی اظهار داشت: با تخریب و آسیب ۴۲ پل، ارتباط بسیاری از روستاها قطع شد که تاکنون اغلب محورها به صورت موقت بازگشایی شده اند .

فرماندار دلفان گفت: سیل به بیش از ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر نورآباد خسارت وارد کرد و در این راستا خسارات سنگینی به لوازم خانگی و اثاثیه منزل  پنج محله شهر نورآباد وارد شد، ساکنان محله های سیلزده، اغلب خانواده های نیازمند و اجاره نشین هستند که خسارات وارده برای آنان سنگین است بنابراین باید موردحمایت قرار گیرند.
وی تصریح کرد: خسارت وارده سیل دلفان بسیار سنگین بود چراکه این شهرستان در بسیاری از شاخص ها درسطح استان  وضعیت مناسبی نداشت و وقوع دو سیل ویرانگر در یک سال به ویژه سیل ششم اسفند دلفان را محروم تر از گذشته کرده که توجه مسئولان کشوری و استانی برای جبران بخشی از این محرومیت ها ضروری است .

وی با بیان اینکه سیل هفته گذشته از لحاظ میزان وحجم به مراتب سنگین تر از سیل ۱۲ فروردین ماه سالجاری بود اظهار داشت:خوشبختانه با همکاری مردم، رسانه ها، اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی تلفات انسانی نداشتیم . 

آسیب و تخریب بیش از ۴۲ پل روستایی دلفان 

فرماندار دلفان ادامه داد: جاده‌های روستایی که بر اثر سیل ششم اسفندماه سال جاری مسدود شده بازگشایی شده اند اما مسیر این روستاها بصورت موقت برای ارائه خدمات اولیه ترمیم شده  که برای  حل مشکل تردد نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.
بهمنی بیان کرد: امیدواریم اداره کل راهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را به منطقه اعزام کند تا علاوه بر بازگشایی محورهای باقی مانده، اقدامات لازم جهت بهسازی پل ها و جاده های ارتباطی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در بخش کاکاوند بیش از ۱۰ دهنه پل و در منطقه میربگ دربخش مرکزی ۳۲ پل ارتباطی تخریب و یا آسیب دیده اند که هرکدام ازاین پل ها ارتباط چندین روستا را فراهم می کند.
بهمنی ادامه داد: اقدامات مناسبی جهت بازسازی پل ها و جاده های آسیب دیده در جریان سیل ۱۲ فروردین ماه صورت نگرفت که به همین سبب باز شاهد خسارات درسیلاب اخیر بودیم.
وی یادآور شد: متاسفانه راهداری لرستان به مکاتبات این فرمانداری درخصوص ترمیم و بازسازی پل های خسارت دیده توجهی نکرد و کار به بازدید چند ناظر ختم شد و عملا اقدام مناسبی انجام نگرفت.
فرماندار دلفان ترمیم و بازسازی پل ها و ابنیه های فنی جاده های ارتباطی این شهرستان را ضروری خواند و گفت: دلفان از لحاظ شاخص راه دسترسی مطلوب، وضعیت مناسبی ندارد که ۲ سیل اخیر نیز محرومیت های دلفان را بیش از گذشته کرده است.
وی بیان کرد: امیدواریم اداره کل راهداری لرستان در زمینه بازسازی پل ها و جاده های ارتباطی اقدامات لازم را انجام دهد و اعتبار مورد نیاز را تخصیص دهد.

خسارات ۱۱ میلیارد  تومانی سیل به تاسیسات آب شهری نورآباد

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری نورآباد نیز گفت: سیل اخیر بیش از ۱۱ میلیارد تومان به تاسیسات، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

علی محمد نظریان افزود: سیل ۶ اسفند موجب تخریب دیوار تصفیه خانه فاضلاب به طول ۱۰۰ متر، جاده تصفیه خانه فاضلاب، منهول‌های داخل رودخانه های بادآور و گچینه، پل‌های جاده دسترسی چاه‌های تامین آب شهر نورآباد و جاده دسترسی چاه‌ها شد.
وی اظهار داشت: همچنین خسارت سنگینی به ایستگاه پمپاژ فاضلاب نورآباد وارد شد و ۲ دستگاه پمپ لجن کش این ایستگاه از کار افتاده است.
وی بیان کرد: ضمن هشدار به تمامی شهروندان جهت ذخیره آب مورد نیاز و ضروری به میزان ۴۸ ساعت در زمان سیل افزود: مخازن آب در حداکثر ظرفیت ذخیره سازی شد تا در صورت قطع برق  شهروندان با مشکل کمبود آب مواجه نشوند که در زمان سیل با تمهیدات  اندیشیده شده هیچگونه قطعی آب در شهر نورآباد نداشتیم.
نظریان ادامه داد: پس از سیل نیز ماموران این شرکت در شستشوی منازل و خیابانهای مناطق سیل زده با دستگاه جنتکس مشارکت داشته اند و علاوه بر آن کار شستشوی شبکه فاضلاب به طول ۱۵ کیلومتر که به علت سیل پر از گل و لای شده بود پاکسازی شد.
وی یادآور شد: باز کردن انشعاب منازل سیل زده به تعداد حداقل ۴۰۰خانوار، مشارکت در خروج آب از منازل و موسساتی که به علت سیل لبریز از آب شده بودند از دیگر اقدامات این شرکت پس ازسیل اخیر بود.

سیل بیش از یک میلیارد تومان به تاسیسات برق دلفان خسارت زد

 رییس اداره توزیع برق دلفان نیز گفت: سیل اخیر بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به تاسیسات و شبکه های توزیع برق این شهرستان خسارت زد.

فخرالدین حسن‌پور افزود: با تخریب شبکه های توزیع، برق ۱۰ روستا در مناطق میربگ و کاکاوند و اولادقباد قطع گردید که با تلاش ماموران برق دلفان پس از فروکش کردن سیلاب شبکه های تخریب شده بازسازی و ترمیم شدند.
وی اظهار داشت: ماموران اداره برق دلفان شبانه روز تلاش نمودند تا از قطعی برق جلوگیری نمایند و با وجود اینکه در سطح شهرستان بیش از ۱۷۰ میلیمتر بارش باران داشتیم و روان آب ها وارد خیابانهای شهر نورآباد شد اما برق شهر نورآباد پایدار بود.

خسارت سیل به ۳۴۶ کیلومتر جاده بین مزارع، کانال آب بر و راه عشایری دلفان

مدیرجهادکشاورزی دلفان گفت: سیل اخیر بیش از ۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی، دام و شیلات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرود ساروقی  افزود: سیلاب به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و ۱۵۰ هکتار باغات حاشیه رودخانه‌ها خسارت زده است.
وی بیان کرد: تخریب ۲۱۲ واحد جایگاه‌های دامی روستایی سنتی، ۷۵ واحد انبار علوفه، ۵۰ تن علوفه دام، تلف شدن ۳۰ راس دام سبک و سنگین،۷ واحد پرورش آبزیان و تلف شدن ۸۰ تن ماهی از دیگر خسارات سیل در بخش دام و شیلات می باشد.
وی اظهار داشت: سیل به سه ایستگاه پمپاژ آب در گرمه خانی، چروش و خاتونبان خسارات جدی وارد کرده است.
وی ادامه داد: ۲۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و راههای عشایری و ۹۶ کیلومتر از کانال‌های آب بر سنتی نیز تخریب گردیده که نیاز به لایروبی دارند.
ساروقی اضافه کرد: با توجه به شدت و حجم بارندگی اخیر به تمام کشاورزان و دامداران از طریق سامانه پیامکی مراکز جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شده بود، که خوشبختانه خسارت وارده به حداقل رسید.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های شهری نورآباد

رییس شورای اسلامی شهر نورآباد گفت: براساس برآوردهای اولیه بر اثر سیل روزهای اخیر ۱۵ میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی و زیرساختی این شهر خسارت وارد شده است.

سید حرمت مشعشعی  افزود: این میزان خسارت براساس برآوردهای اولیه تعیین شده که اقدامات کارشناسی برای مقدار واقعی خسارت در روزهای آینده انجام خواهد شد اما عمده خسارات وارده به پل های ارتباطی،معابر عمومی و فضای سبز است.

رییس شورای اسلامی شهر نورآباد با بیان اینکه شهرداری نورآباد ،یک شهرداری کم درآمد است افزود: ۲ سیل مخرب  در یک سال  برای شهرداری نورآباد سنگین و غیرقابل جبران است بنابراین دولت بایستی بخشی از خسارات وارده را جبران نماید.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.