این روزها با ورق زدن صفحه روزنامه ها یا جستجو در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و فضای مجازی خبرهایی از حوادث تلخ جاده ای و کشته و مصدوم شدن بسیاری از هموطنان را می توانی بخوانی.
دیدن تیترهایی با عنوان حادثه رانندگی در بروجرد پنج کشته و یک مصدوم داشت، حادثه رانندگی در آزادراه پل زال 2 کشته بر جا گذاشت، حادثه رانندگی آزاد راه کاشان نطنز 19 کشته داشت، حادثه رانندگی در محورهای اصفهان چهار کشته داشت و حادثه رانندگی در جاده ساوه - همدان یک کشته برجا گذاشت.
همه اینها خبرهای تکان دهنده ای هستند که در اثر برخورد خودروها، واژگونی، بی احتیاطی رانندگان، خواب آلودگی، نداشتن ایمنی لازم خودروها و یا غیراستاندارد بودن جاده ها رخ داده است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل فرهنگ غلط رانندگی و پایین بودن سطح استاندارد خودروها میزان مرگ و میر در سوانح جاده ای آن بسیار است و سالانه هزاران نفر از مردم کشور را به کام مرگ می فرستد و ده ها هزار نفر را معلول و مجروح می کند.
یکی از دلایل بالا بودن تصادفات جاده ای نبود فرهنگ رانندگی است، نمی توان صرفا به دلیل داشتن گواهینامه خود را راننده دانست و بی مهابا دل به جاده زد و بعضا با حرکات خطرناک در رانندگی جان خود و سرنشینان را به خطر انداخت.
زمانی که راننده به جاده و یا به خودرو آشنایی نداشته و توانایی در کنترل خودرو را ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود که نتیجه آن خسارتهای مالی و جانی غیر قابل جبران است.
زمانی که خودرویی در اثر تصادف جاده ای واژگون می شود و راننده قادر به کنترل آن نمی شود نتیجه آن است که پنج عضو خانواده ای یکباره به کام مرگ می روند و اینجا گناه طفل شیرخواره چیست.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و بعضا مشروبات الکلی موجب می شود تا فرد از حالت عادی، دچار خواب آلودگی شود و سوانح رانندگی رخ دهد.
بررسی ها نشان می دهد بیشتر حوادث رانندگی، از سوی رانندگان خودروهای سنگین ناشی از خستگی و خواب آلودگی آنهاست که ناچارند به دلیل تامین هزینه های زندگی مدام در جاده ها بوده و در این شرایط، خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
علت 85 درصد از حوادث جاده ای کشور و نزدیک به سه پنجم از حوادث جاده ها که به مرگ یا معلولیت ختم می شوند عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است بنابراین لازم است رانندگان رفتارهای پر خطر در رانندگی، سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و جلب توجه دیگران را در جاده ها کنار گذاشته و بدانند جاده همانند دریا با کسی شوخی ندارد.
باید گفت که عوامل انسانی به تنهایی دلیلی برای وقوع سوانح جاده ای نبوده و پایین بودن استاندارد خودروهای، نداشتن کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل، کمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه خودروها، نقص های فنی و وجود خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل جاده ای از دیگر عوامل تصادفات برون شهری است.
اما در کنار استاندارد نبودن خودروها، نداشتن فرهنگ رانندگی و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی یکی دیگر از مهمترین دلایل تصادف در جاده ها است اگر چه در سالهای اخیر طرح تعریض در بسیاری از محورهای اصلی و جاده های ترانزیتی صورت گرفته است، اما تا رسیدن به ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.
حوادث رانندگی موجب مشکلات فراوانی در زمینه های روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه می شود و آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال ها می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.
برای کاهش تصادفات جاده ای و کاهش نرخ مرگ و میر در جاده های کشور ضمن ارتقای فرهنگ رانندگی و افزایش سطح دانش و آگاهی رانندگان باید عوامل خطرآفرین را تغییر داد و در راستای بالا بردن سطح استاندارد جهانی خودروها، افزایش کیفیت راه های کشور، راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه مددکاری اجتماعی و ترافیک و استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و حوادث جاده ای گام های جدی برداشت.
6052/7273
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.