به گزارش ایرنا، آیت الله احمد مبلغی در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کشورهای پاکستان و چین خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ناکامی جهان اسلام در ایجاد وحدت فراگیر میان امت اسلامی، این است که منطق و نگاه دین به وحدت را خوب فهم نکرده و نظریه زیرساخت ساز امت اسلامی در نگاه ها، اندیشه ها و سلوک ما حضور جدی و قوی ندارد.
وی گفت: متاسفانه امروز در جهان اسلام اخلاق اجتماعی به عنوان پیوند دهنده امت با هم، جای خود را به تعصب و نفی مذاهب دیگر داده که بسیار خطرناک است.
مبلغی با بیان این که تمرکز انقلاب اسلامی ایران بر تشکیل امت واحده یک اصل خدشه ناپذیر است، گفت: حضرت امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر تقریب مذهب اسلامی، تشکیل امت واحده اسلامی و اتحاد میان مسلمانان تاکیدهای اساسی و جدی داشته و دارند.
وی ادامه داد: مقصود انقلاب اسلامی ایران از تشکیل امت واحده تنها حول محور یک مذهب خاص نیست بلکه امتی با همه مذاهب، قومیت ها، زبان ها و کشورها را مورد توجه قرار داده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حرف اساسی انقلاب اسلامی این است که ما چه چیزی از کشورهای اروپا کم داریم که با وجود این پشتوانه های مهم دینی، تاریخی و تمدنی تاکنون نتوانسته ایم یک امت واحد اسلامی را تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی با وجودی که از اقوام و سرزمین های متعددی تشکیل شده اند ولی در عمل یک اتحادیه قوی به نفع خود را در جهان رقم زدند.
وی گفت: این درحالی است که جهان اسلام با این پشتوانه های قرآنی، دینی و آسمانی، تاریخ درخشان، امکانات وسیع، تعدد وتنوع کشورها و سرزمین های آباد هنوز نتوانسته است به سمت تشکیل امت واحده اسلامی برود.
مبلغی گفت: امروز اگر امت اسلامی با تکیه بر قران کریم به صحنه بیاید پایدارترین و پیشرفته ترین زندگی را به عنوان امت تشکیل خواهد داد.
وی با اشاره به تلاش دشمنان برای اختلاف قومیتی میان اسلام گفت: عرب و عجم 2 بال مهم در جهان اسلام هستند و تجربه نشان داده هر وقت عرب و عجم با یکدیگر ارتباط بیشتر و مناسبات بهتری داشته باشند، اسلام در جهان درخشش بیشتری پیدا کرده است.
وی گفت:در مقابل هر گاه میان قومیت های اسلامی، اختلاف ایجاد شده است، دیگران سوء استفاده کرده و به ضرر دین تمام شده است، بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان، باید فاصله عرب و عجم را کاهش دهیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد داد: باید دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و در سطح رسانه ها، به سمت نظریه پردازی در مورد برخی عناوین مهم مانند بحث عرب و عجم و امت اسلام بروند و هر اندازه که ما در این زمینه کوتاهی کنیم به نفع صهیونیسم و استکبار جهانی است.
مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین اقدام پیامبر اسلام (ص) تشکیل امت اسلامی بود و بدون تشکیل امت، کاری نمی توان انجام داد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با ظهور خود با نگاه به امت اسلامی، ایجاد اخوت بین اعضای امت و حل اختلاف ها در قالب تقریب مذاهب اسلامی به میدان آمده و در این راه تلاش های گسترده ای را انجام داده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همه تلاش های ما اعم از دانشگاهیان، علمای حوزه، اصحاب رسانه، سیاستمداران، فرهنگیان و نخبگان باید حرکت به سمت تشکیل امت واحده باشد.
مبلغی گفت:اگر تابع پیامبر اسلام (ص) باشیم باید اولین و فوری ترین امر برای ما تشکیل امت اسلامی است، وقتی در امت اسلامی اقوام مختلف مانند عرب و عجم حضور دارند باید درون امت اسلامی همه اقوام جای بگیرند.
وی یادآورشد: از آنجا که امت دارای زمینه های جغرافیایی مرزبندی شده ای است ما وقتی از امت اسلامی حرف می زنیم همه این مرزهای جغرافیایی را به رسمیت می شناسیم.
جمعی از اساتید، نخبگان و محققان از کشور چین و پاکستان به دعوت برخی نهادهای حوزوی به قم سفر کرده و با آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.