به گزارش ایرنا، ابوالفضل ایرانی خواه روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار داشت: مقوله سلامت انسان جنبه های مختلفی دارد، و سلامت معنوی از مهمترین ابعاد سلامت در زندگی انسان محسوب می شود.
وی افزود: حضور استادان و فرهیختگان حوزه پزشکی و روحانیان در این همایش برای بحث و تبادل نظر در خصوص سلامت معنوی یکی از مصادیق عملی وحدت حوزه و دانشگاه است، و به طور حتم ارتباط عملی حوزه و دانشگاه در این گونه همایش ها و نشست ها آثار و برکت زیادی به همراه خواهد داشت.
ایرانی خواه با بیان اینکه مقوله سلامت در خصوص انسان به عنوان برجسته ترین موجود خلقت و اشرف مخلوق ها مقوله پیچیده ای است، گفت: سلامتی فقط به بیماری ها و امراض جسمی محدود نمی شود، بلکه امروز حتی غربی ها نیز به اهمیت معنویت در تامین سلامت انسان پی بردند، و این مساله خود را در رویکردهای علمی و پزشکی آنها به خوبی نشان داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: برغم گستردگی و وسعت موضوع سلامت معنوی غربی ها به این بحث عمیق، نگاه بسیار سطحی دارند، که با نگاه ژرف دینی متفاوت است.
وی افزود: با توجه به پیشینه بسیار قوی بحث طبابت در فرهنگ ایرانی اسلامی باید با ایجاد رابطه و پیوند دادن آموزه های دینی با علوم پزشکی حکیم پروری را به جای تربیت پزشکان در دستور کار دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور قرار دهیم.
دبیر علمی همایش سلامت معنوی نیز با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی، فرهنگستان علوم پزشکی را مکلف به ورود بحث معنویت در حوزه سلامت نموده است، افزود: گروهی به نام سلامت معنوی در راستای بسط و گسترش حوزه پزشکی بویژه مباحث مرتبط با سلامت جسمانی و روانی، نقش سلامت معنوی را در ارتقای سلامت جامعه پیگیری می کنند.
حسن ابوالقاسمی افزود: فرهنگستان مذکور به منظور انجام هر بهتر این وظیفه محوله رابطه قوی و تنگاتنگی را با حوزه های علمیه برقرار نمود، و پس از برگزاری جلسه هایی با مدیریت حوزه های علمیه کشور نخبگان و دانشمندانی برای حضور و سخنرانی در این همایش تعیین شدند.
وی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی برغم اظهار نظرها و ابهام های مطرح شده در خصوص ضرورت ورود حوزه سلامت کشور به مباحث معنوی و دینی این موضوع را با جدیت دنبال می کند، که برگزاری همایش معنوی و تدارک و مدیریت یک سری فعالیت های پژوهشی نیز در این راستا انجام می گیرد.
ابوالقاسمی با اشاره به استقبال خوب دانشجویان و استادان علوم پزشکی از موضوع این همایش، افزود: میزان استقبال از این همایش به قدری زیاد بود که در همان ساعت های نخستین فراخوان 500 تن جهت شرکت اعلام آمادگی نمودند، که در پایان 120 مقاله به دبیرخانه همایش با موضوع سلامت معننوی ارایه شد.
حجت الاسلام حمید پارسانیا پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به جایگاه ویژه معنویت در تاریخ و فرهنگ اسلامی، افزود: معنویت تعامل خوبی با علوم مادون و زیر مجموعه خود از جمله حکمت مشاء و حکمت متعالیه داشته است، از این رو آمد و شد رویکردهای فلسفی در تکوین نظریه هایی که شکل می گیرد نیز تاثیر گذار است.
وی افزود: در بحث ورود معنویت به حوزه های گوناگون از جمله سلامت، باید موضوع های مختلف پیش از مطرح شدن یک بار از افق معنویت مورد باز بینی قرار گیرند.
پارسانیا اذعان داشت: با پیشگامی که نظام پزشکی کشور در زمینه تولید علم و محتوی دارد، و همچنین جایگاه رفیع فرهنگستان علوم پزشکی در زمینه مدیریت علم، بستر سازی برای گنجانده شده موضوع سلامت معنوی در آموزش های پزشکی دور از انتظار نیست، هر چند تحقق این امر در یک بازه زمانی کوتاه مدت میسر نیست، و حداقل باید در 2 برنامه پنج ساله توسعه کشور به این بحث پرداخته شود، تا نقطه عطفی را در این زمینه شاهد باشیم.
یکی از پژوهشگران حوزه سلامت معنوی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به محدود بودن دیدگاه و نگرش دانشمندان غربی به مقوله معنویت، گفت: هر آنچه که لائیسم به عنوان بعد معنوی سلامت تعریف می کند، تنها در بعد روانی و تا حدودی نیز بعد اجتماعی سلامت خلاصه می شود، و هیچ چیزی فراتر از این نیست.
محمد مهدی اصفهانی با اشاره به نگاه عمیق اسلام به سلامت معنوی، افزود: کتاب های طبی از آغاز تا پایان سراسر خدا شناسی و توجه به خدا بوده است.
وی همچنین اخلاق و رفتار را زیر مجموعه معنویت دانست، و افزود: انسان تا زمانی که خود را به لحاظ اخلاقی پرورش و ارتقاء ندهد معنویت کسب نخواهد کرد.
چهارمین همایش به همت فرهنگستان علوم پزشکی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی قم با محورهای سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، سلامت معنوی در نظام سلامت، مراقبت های معنوی در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت معنوی تجارب ملی و فراملی با حضور طلاب حوزه های علمیه دستیاران دانشجویان گروه پزشکی و کلیه گرایش های روانشناسی امروز درقم آغاز شد و فردا نیز ادامه دارد.
دانشگاه شهید بهشتی تهران میزبان نخستین و دومین دوره این همایش در سال های 92 و 93 بود، و سومین دوره آن نیز سال گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شده بود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.