با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ورزشی و آموزشی در سطح شهر قزوین نیز همچون بسیاری از شهرهای کشور تحت تاثیر این ویروس جدید قرار گرفته و و تعطیل شده است.

کرونا به بحث اول و آخر فضای عمومی و مجازی و هر جا که فکر خطور می کند تبدیل شده است، خیلی از شهروندان قزوین این روزها با استرس و نگرانی اخبار مربوط به کرونا را مرتبط دنبال و پیگیری می کنند، این در حالی است که پزشکان بارها اعلام کرده اند در صورت رعایت نکات بهداشتی و عدم حضور در مراکز تجمع و شلوغ می توان از این ویروس مصون ماند و حتی در صورت ابتلا به این بیماری، اکثر بیماران بدون مشکل خاصی می توانند با مصرف دارو و استراحت و تحت نظر بودن بهبود پیدا کنند.

با این حال این توصیه ها و تلاش خستگی ناپذیر کادر پزشکی مشغول در مراکز درمانی و ارایه نکات آموزشی جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا باعث نشده که تب روانی کرونا در قزوین پایین بیاید.

خیابان های خلوت قزوین این روزها نشان از قرنطینه خانگی برخی شهروندان دارد، بسیاری از شهروندان قزوینی به ویژه بانوان خانه دار و فرزندانشان با شیوع کرونا ترجیح داده اند تا در خانه های خود بمانند و کمتر از منزل خارج شوند.

 خیلی از شهروندان قزوینی این روزها با ماسک و دستکش در معابر و خیابان ها حضور دارند، البته خیلی ها کرونا را جدی نگرفته اند و ملاحظات بهداشتی مربوط به مقابله با این ویروس را چندان رعایت نمی کنند.

با وجود نزدیک شدن به ایام نوروز، به دلیل شیوع کرونا اوضاع کسب و کار در قزوین این روزها تعریف چندانی ندارد و کسبه از وضعیت خود نگران هستند.

بازار، مراکز تجاری و خیابان های مرکز قزوین، سوت و کور 

خیابان های مرکزی قزوین مانند خیام، طالقانی، امام (ره) و بازار سنتی این شهر معمولا از اوایل اسفند تا واپسین روزهای باقی مانده از سال مملو از جمعیت و شهروندانی است که برای خرید مایحتاج عمومی و همچنین البسه و کفش و ... به فروشگاه ها و مراکز خرید مراجعه می کنند، اما امسال ترس از کرونا باعث شده تا این خیابان ها حال و هوای همیشگی منتهی به روزهای پایانی سال را نداشته باشند.

با شیوع کرونا کسب و کار رستوران ها، کافه ها و بستنی و آبمیوه فروشی های قزوین نیز کم رونق و سوت و کور شده اند. 

سفره خانه ها، تالارهای پذیرایی، کافه ها و رستوران های چهارراه ولیعصر و بلوار آیت الله خامنه ای که پاتوق شبانه بسیاری از خانواده های قزوینی برای صرف شام و میل کردن بستنی و آبمیوه است این روزها حتی از ایام تعطیل نیز خلوت تر است...پیش از این معمولا تا ساعت یک بامداد در این محدوده جای پارک برای خودرو پیدا نمی شد اما حالا جای جای این محدوده جا برای پارک خودرو وجود دارد.

در همین رابطه علی عسگری رئیس اتحادیه چلوکبابی های قزوین از وضعیت فعلی بازار واحدهای صنفی مربوط به این رسته اظهار نگرانی کرده و گفته که با ادامه این روند بسیاری از چلوکبابی ها و رستوران های قزوین را به تعطیلی خواهد کشاند.

شیرینی فروشی ها و آجیل فروشی های قزوین نیز این روزها بی رونق شده اند، سفارشات شیرینی برای ایام عید نسبت به سال گذشته افت زیادی پیدا کرده است.

کم رونقی کسب و کار در قزوین این روزها فقط مربوط به اصناف مرتبط با غذا و خوراکی نیست، مراکز خرید این شهر نیز سوت و کور هستند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار خلوت هستند.

یکی از کسبه مرکز خرید تجاری ایرانیان قزوین گفت: ترس از کرونا باعث شده تا کمتر کسی برای خرید البسه و یا حتی بازارگردی به بیرون بیاید و فروش ما در شب عید از برخی ایام عادی نیز پایین تر آمده است.

یکی از کسبه مرکز خرید الغدیر نیز گفت: در این ایام (شب عید) این پاساژ مملو از جمعیت بود اما ویروس کرونا باعث شده تا شهروندان کمتر از خانه بیرون دربیایند و فعلا قید خرید بزنند و به همین خاطر کار ما نیز با توجه به نزدیک شدن به نوروز کساد است.

در این روزها همچون دیگر شهرها بازار فروش برخی مواد خوراکی مانند لیمو شیرین، زنجبیل، شلغم و ... در قزوین رونق پیدا کرده و قیمت این محصولات با افزایش چشم گیری روبرو شده است.

فضای مجازی تحت تاثیر کرونا

فضای مجازی در قزوین نیز این روزها کاملا تحت شعاع کرونا قرار گرفته است، به طوری که بیش از ۷۰ درصد مطالب و محتوای کانال ها و گروه های خبری این فضا مربوط به این ویروس است.

اگرچه برخی محتواها در فضای مجازی حاوی اخبار منفی و مرگ و میر مربوط به کروناست و به جای آرامش به شهروندان استرس تزریق می کنند اما خیلی از محتواها و مطالب نیز حاوی نکات آموزشی و اخبار امیدوارکننده هستند مثلا این که با رعایت نکات بهداشتی می توان خطر ابتلا به کرونا را دور کرد و یا در صورت ابتلا نباید آنقدرها نیز نگران بود چرا که درصد مرگ و میر مربوط به این ویروس نسبت به ویروس های مشابه بسیار پایین تر است.

کم یاب شدن اقلام بهداشتی مقابله با کرونا در قزوین

با توجه به شیوع کرونا بسیاری از شهروندان قزوینی در هفته گذشته برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی به داروخانه ها مراجعه کردند اما بسیاری از آنها موفق به تهیه اقلام مورد نظر نشدند، خیلی از داروخانه ها با توجه به هجوم مردم برای گرفتن مواد بهداشتی مقابله با کرونا و نبود این اقلام برچسب هایی با عنوان ماسک و الکل نداریم، سوال نفرمایید را روی شیشه داروخانه نصب کردند.

ممنوعیت فروش ماسک از سوی داروخانه ها در اواسط هفته گذشته به آنها ابلاغ شد که به دلیل سوء استفاده های شکل گرفته ناشی از افزایش چشم گیر تقاضا برای این محصول و گران شدن و احتکار آن صورت گرفت نیز شهروندان را سردرگم کرد، متصدیان داروخانه ها در پاسخ به مراجعان نبود ماسک یا ممنوعیت فروش آنرا عنوان می کردند و می گفتند که در صورت نیاز به ماسک شهروندان باید آنرا از خانه های بهداشت تهیه کنند.

از سویی گفته شده بود ماسک به میزان کافی در قزوین موجود است و به زودی در سطح گسترده توزیع می شود که خبری از این موضوع نشد، دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در همین خصوص اعلام کرد: ماسک به میزان کافی موجود است و در صورت دستور از مقامات کشوری توزیع گسترده آن انجام خواهد شد اما فعلا اولویت توزیع با استان های درگیر است.

از سویی دیگر منوچهر حبیبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز در بازدید از یک کارخانه تولید ماسک خاطرنشان کرده بود کمبودی در زمینه ماسک در استان وجود ندارد و در صورت نیاز واحدهای تولیدکننده محصولات بهداشتی در قزوین توانایی تغییر خط تولید و افزایش تولید ماسک را دارند.

وی گفته بود چهار واحد تولیدی در قزوین به تولید ماسک می پردازند که ظرفیت تولید روزانه آنها ۱۵۰ هزار عدد است.

فروش ماسک در برخی داروخانه های قزوین نیز تنها با ارایه کارت ملی امکان پذیر است و هر فرد با ارایه کارت ملی می تواند۲ عدد ماسک فیلتر دار تهیه کند، با این شرایط مسوولان استانی همچنان تاکید دارند در قزوین کمبود ماسک وجود ندارد.

با این حال معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرده از امروز شنبه داروخانه ها بدون محدودیت می توانند به عرضه ماسک اقدام کنند.

ضعف نظارت در عرضه و توزیع کالاهای بهداشتی مقابله با کرونا

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با تذکر جدی به سازمان صنعت،معدن و تجارت استان در خصوص نحوه نظارت بر توزیع محصولات بهداشتی مقابله با کرونا، خواستار تشدید نظارت ها در این حوزه شده بود، با این وجود همچنین جمعی از شهروندان قزوینی از نحوه توزیع و پخش محصولات بهداشتی مقابله با کرونا و کمبود آن گلایه دارند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز به احتکار کنندگان کالاهای بهداشتی تذکر جدی داده و اعلام کرده که با این افراد که با جان و سلامت مردم بازی می کنند با قاطعیت برخورد خواهد شد.با وجود این شرایط گفته می شود از امروز شنبه عرضه ماسک در داروخانه ها بدون محدودیت امکان پذیر است.

علاوه بر کمبود ماسک در داروخانه ها برخی از آنها الکل و مواد ضدعفونی کننده نیز ندارند، این در حالی است که قزوین قطب نخست تولید شوینده ها در کشور به شمار می رود.

مقرر شده بود دست زدن به نازل های سوخت در جایگاه های قزوین ممنوع شود و به گفته محمد شفیعی فرماندار، این موضوع به شرکت پخش فرآورده های نفتی و جایگاه ابلاغ شده است با این وجود این دستورالعمل عملا انجام نمی شود و رانندگان همچنان خود اقدام به زدن سوخت و کشیدن کارت بانکی برای پرداخت حساب می کنند.

یکی از راه های شیوع ویروس کرونا دستگاه های خودپرداز بانکی هستند، اگرچه بانک ها در قزوین اقدام به ضدعفونی کردن پیشخوان و محیط داخلی بانک می کنند اما معمولا ضدعفونی کردن خودپردازها مورد غفلت قرار می گیرد.

  شهرداری قزوین نیز همزمان با شیوع کرونا اقدام به ضدعفونی کردن اتوبوس های حمل و نقل عمومی کرده است، اگرچه مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در قزوین این روزها کمتر از روزهای عادی است.

از سوی دیگر قرار است امروز جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر قزوین به منظور بررسی و مقابله با شیوع کرونا برگزار شود.

پلمب سه مرکز تجهیزات پزشکی در قزوین به دلیل احتکار ماسک

در روزهای گذشته سه مرکز فروش تجهیزات پزشکی در قزوین به دلیل گرانفروشی و احتکار مواد بهداشتی مقابله با کرونا از جمله ماسک از سوی تعزیرات حکومتی پلمب و تعطیل شدند.

همچنین یک انبار احتکار ۲ میلیون عدد ماسک نیز با تلاش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در قزوین کشف و محصولات آن ضبط شد.

کرونا نشست های اداری استان قزوین را نیز تحت شعاع خود قرار داده است، با تشکیل ستاد استانی مقابله با کرونا، استاندار ریاست این ستاد را عهده دار شده و تاکنون این ستاد چند جلسه نیز برگزار کرده است.

جلسات این ستاد بدون حضور و دعوت از خبرنگاران برگزار می شود.

شرکت مسوولان بدون ماسک و دستکش در جلسات مقابله با کرونا!

یک نکته جالب در خصوص نشست های اداری این روزهای قزوین از جمله نشست ستاد مقابله با کرونا، نداشتن ماسک و دستکش در بین مسوولان حاضر در این جلسات است!، این در حالی است که این روزها در رسانه ها و فضای مجازی مقایسه تصاویر جلسات کرونایی داخلی و خارجی به دلیل عدم استفاده مسوولان داخلی از ماسک و دستکش سوژه شده است.

برخی اصحاب رسانه نیز از پاسخگو نبودن مسوولان در خصوص سوالات آنها در مورد کرونا گلایه مند هستند، رییس دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این اصحاب رسانه، اطلاع رسانی در خصوص کرونا را منحصرا مربوط به ستاد ملی این موضوع دانسته است.

در سطح استان قزوین نیز مقرر شده تا ارایه هرگونه اطلاعات در خصوص کرونا منحصرا از طریق استاندار یا رئیس دانشگاه علوم پزشکی و یا معاون سیاسی امنیتی ارایه شود با این وجود معمولا مسوولان یاد شده در دسترس خبرنگاران نبوده و یا اطلاع رسانی مستقیم و گفت و گو و مصاحبه در مورد این بیماری فقط از طریق صداوسیما انجام می شود.

در راستای مقابله با کرونا ساعت کاری ادارات و بانک ها در قزوین از امروز شنبه ۱۰ اسفند تا پایان هفته جاری یک ساعت کاهش یافته و ساعات شروع کار  ۸:۳۰ تعیین شده است.

سید حسین بی نیاز مسوول اطلاع رسانی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در قزوین در پاسخ به انتقادات در خصوص تاثیر کاهش یک ساعته کار ادارات بر کرونا که توسط برخی کاربرها در فضای مجازی مطرح شده بود گفت: از آنجا که هفته جاری برخی روزها با کاهش دما روبرو هستیم و ویروس کرونا نیز به سرما علاقه مند است برای پیشگیری از سرماخوردگی کارمندان و مراجعان به ادارات ساعت کار آنها یک ساعت با تاخیر آغاز می شود.

کاهش ساعات کار ادارات قزوین

کاهش ساعت ادارات موجب اعتراض و گلایه برخی مشاغل از جمله نگهبان ها و کارگران کارخانجات و خانواده های آنان نیز شده است و این افراد نیز خواهان کاهش ساعات کاری خود شده اند.

با وجود تعطیلی یک هفته ای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، تعطیلی این مراکز در قزوین همچنان تمدید شده و فعلا خبری از برپایی کلاس های درس دانشگاه ها نیست.

مدارس استان قزوین نیز پس از یک هفته تعطیلی، برای یک دوره سه روزه دیگر نیز تعطیل اعلام شده اند.

با مثبت اعلام شدن آزمایشات دو بیمار مشکوک به کرونا در قزوین، روز گذشته قزوین نیز به جمع استان های کرونایی ایران اضافه شد، پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی از بستری و آزمایش هشت بیمار مشکوک به کرونا در قزوین سخن گفته بود.

با هدف پیشگیری از ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان، قزوین از جمله استان هایی بود که نماز جمعه آن لغو شد.

سردرگمی بیماران مشکوک به کرونا در قزوین

مشاهدات یکی از خبرنگاران ایرنا از بیمارستان بوعلی که به عنوان مرکز پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در قزوین معرفی شده نشان می دهد که حجم مراجعه شهروندان به این بیمارستان طی روزهای گذشته افزایش پیدا کرده و خیلی از بیماران با علایم سرماخوردگی از ترس ابتلا به کرونا برای تست به این محل مراجعه می کنند، با این وجود نبود کیت تشخیص آزمایش باعث شده تا فقط بیماران بدحال پذیرش شده و از آنها تست گرفته شود و از بیماران با علائم خفیف آزمایش گرفته نمی شود و آنان با نگرانی مجبور به ترک این محل می شوند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از بیمارستان بوعلی که به عنوان معین بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته می شود حاکی است بسیاری از مراجعه کنندگان به این محل ماسک و دستکش نداشته که این خود می تواند عاملی برای ابتلای افراد سالم به کرونا شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دلیل نبود کیت تشخیص، آزمایشات کرونایی به تهران ارسال می شود.

تداوم تعطیلی مراکز فرهنگی، آموزشی و ورزشی قزوین

علاوه بر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تعطیلی اماکن فرهنگی و ورزشی از جمله سالن های ورزشی، سینماها، کتابخانه های عمومی، مراکز وابسته به بهزیستی، کلاس های آموزش فنی و حرفه ای و صنایع دستی، موزه ها در قزوین نیز در هفته جاری تداوم پیدا کرده است.

گفته می شود  فضای ادارات و مدارس ضدعفونی شده اما کمیت و کیفیت این کار مورد بررسی قرار نگرفته است.

 مسوولان استانی از شهروندان خواسته اند تا از حضور در مناطق شلوغ پرهیز  کرده و تا حد امکان در خانه بمانند.

کنترل مبادی ورودی و خروجی استان قزوین

 روز گذشته نیز علی فرخزاد معاون هماهنگی عمرانی استاندار و جانشین ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین از کنترل مبادی خروجی و ورودی استان با حضور تیم های بهداشتی به منظور رصد سلامت مسافران به منظور پیشگیری ویروس کرونا خبر داد.

این مسوول همچنین از برپایی چادرهای هلال احمر جهت اطلاع رسانی مناسب به مردم در خصوص کرونا و آموزش های راه های مقابله با آن و معاینات اولیه تشخیصی در استان قزوین خبر داد.

البته  این روزها دفاتر و آژانس های مسافرتی در قزوین نیز تقریبا بیکار هستند، تورهای زیارتی به مشهد و قم لغو شده و مسافرت های درون شهری نیز کم شده است.


همچنین قرار است به منظور پشتیبانی و خدمات‌رسانی بهتر به بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بیمارستان صحرایی به ظرفیت ۵۰ تخت آماده سازی و در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین برپا شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.