مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و سومین هفته کتاب افزود:در سرشماری سال ۹۵ آمار با سوادان استان ۹۶.۳ درصد به تعداد ۸۰۸ هزار و ۵۰۳ نفر و بی سوادان با ۳.۷ درصد جمعیت یعنی ۳۰ هزار و ۸۹۲ نفر بوده‌اند.

فاطمه محمد بیگی با اشاره به اجرای منویات مقام معظم رهبری در زمینه اشاعه و تعمیق فرهنگ کتاب و مطالعه افزود: هفته کتاب فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی در خصوص ترویج مطالعه و کتابخوانی است.

محمد بیگی با اشاره به سرانه مطالعه استان قزوین، اظهار داشت: سرانه مطالعه در این استان ۱۵ دقیقه است که با سرانه مطالعه در کشور تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد : ۵۵ هزار و ۵۰۰ تن از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را دانش آموزان تشکیل می‌دهند و اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین در مناسبت‌های مختلفی چون هفته کتاب برای عضوگیری رایگان در کتابخانه‌ها اقدام می‌کند.

این مسئول تاکید کرد: استان قزوین دارای ۳۷ کتابخانه نهادی و ۲۵ کتابخانه مشارکتی با بیش از ۹۶۴ هزار جلد کتاب بوده که زمینه مطالعه گروه‌های مختلف را فراهم کرده است.

این مسئول افزود: ۸۶ هزار نسخه کتاب اهدایی در کتابخانه‌های استان نگهداری می‌شود که به ۲ روش خریداری یا اهدایی تامین شده‌اند.

محمد بیگی در خصوص رشد ظرفیت‌ کتابخانه‌های استان، افزود: در سال‌های اخیر علاوه بر بخش مخزن کتاب، بخش‌های دیگری چون کودک و نوجوان، کمک درسی، نوسوادان، استان شناسی، دیداری شنیداری، بخش نابینایان، نسخ خطی، نمازخانه، نشریات و سالن مطالعه به ظرفیت کتابخانه‌ها افزوده شده است.

این مسئول حمایت از نویسندگان بومی را یکی از رسالت‌های جدی اداره کل کتابخانه‌های استان عنوان کرد و گفت: در همین راستا سال گذشته بیش از ۱۵۵ نویسنده، مولف و مترجم بومی در استان شناسایی شدند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به هفته کتاب، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در طول این مدت برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برنامه های این هفته افزود: عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان در روز  ۲۵  آبان، برگزاری نشست کتابخوانی حول محور کتابخوانان نابینا، رونمایی از چهار کتاب و برگزاری نشست نقد و بررسی و اجرای طرح گلریزان کتاب از جمله این برنامه‌ها است.

۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.