غلامرضا توکلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اقدامات کارشناسان این اداره در سال گذشته گزارشی دال بر ابتلا از این بیماری در سطح استان قزوین وجود نداشت.
وی با بیان اینکه پارسال بیش از 50 نوبت از واحدهای نگهداری پرورش و اسب بازدید و معاینه به عمل آمده است، اظهار داشت: واحدهای پرورش اسب و باشگاه های سوارکاری از جمله مراکز هدف تست مشمشه بودند.
توکلی در توضیح بیماری مشمشه گفت: عامل این بیماری از یک باکتری موسوم به پسودوموناس ناشی می شود که میکروبی گرم منفی، غیر متحرک و فاقد کپسول است.
این مسئول تابش نور خورشید را عامل اصلی برای از بین بردن این بیماری ذکر کرد و گفت: نگهدارندگان و پرورش دهنگان اسب باید با دیدن علائمی بیماری مانند تب بالا ،تنگی نفس، اسهال و کاهش شدید وزن، تورم عقده های لنفاوی، علائم پوستی و مخاط چشم و بینی سریعا مراتب را اطلاع دهند تا از مرگ دام جلوگیری شود.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی قزوین به حساسیت انسان نسبت به این بیماری تاکید کرد و گفت در صورت بروز هرگونه علائم افزایش تب، دردهای عضلانی ومفصلی باید سریعا اقدامات درمانی در دستور کار قرار بگیرد.
این مقام مسئول از مدیران واحدهای نگهداری اسب خواست تا با توجه به مشترک بودن بیماری در بین انسان و دام و قدرت بالای کشندگی بیماری در انسان از ورود و خروج اسب فاقد مجوز حمل به محوطه دامداری ها جلوگیری کنند.
9925/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.