به گزارش ایرنا، حسن پسندیده روز پنجشنبه در کارگروه آموزشی مسایل و معضلات زیست محیطی در مناطق روستایی در سالن اجتماعات استانداری افزود: روستاها نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند و باید با هم فکری لازم معضلات و مشکلات زیست محیطی را در این مناطق مرتفع کرد..
وی با بیان اینکه هزار و 100 روستا در قزوین وجود دارد و 25 درصد جمعیت استان روستانشین هستند، اضافه کرد: توسعه پایدار روستایی از مهمترین اهدافی است که توسط سازمان محیط زیست دنبال می شود و این مهم تنها با مشارکت مردمی و توانمندسازی تشکل ها ممکن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در خصوص معضل پسماند در روستاها اظهار داشت: درخصوص پسماندها و ساماندهی آن در روستاها اقدامات خوبی انجام شده است، اما تجهیز همه روستاها ممکن نیست و لازم است که با مدیریت اشتراکی بین روستاها یک کانونی را برای ساماندهی پسماند روستایی در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: در گذشته معضل پسماند در روستاها کمتر بود و گاها کمپوست و تفکیک توسط خود روستاییان صورت می گرفت، اما اکنون با ورود مواد صنعتی و پتروشیمی به پسماند، این مدیریت چندان توسط روستاییان امکان پذیر نیست.
پسندیده با بیان اینکه گونه‌های زیست محیطی در حفظ حیات اهمیت دارند، اظهار داشت: استان قزوین دارای گونه‌های ارزشمندی است و حضور آن ها در زیستگاه های طبیعی و حیات وحش باعث شده تا الزامات خاصی بین فعالیت‌های انسانی و طبیعی ایجاد شود.
این مسئول با بیان اینکه حملات گراز، گرگ و خرس به عنوان آسیب رسان ترین عوامل در دستاوردهای انسانی به حساب می‌آید، گفت: بیمه کردن محصولات کشاورزی و ایجاد روابط خاص بین حیات وحش و محیط انسانی می تواند در راستای تعادل زیست محیطی و کاهش تنش‌ها منجر شود.
پسندیده در ادامه عنوان داشت: متاسفانه در شبکه های مجازی منتشر می شود که سازمان محیط زیست پلنگ را درمحیط طبیعی تکثیر و رهاسازی می کند که این موضوع کذب است و هیچ گاه جزو برنامه های محیط زیست نبوده است
وی راه حل توانمندی و ارتقاء محیط زیست را تعامل دوجانبه بین مردم و دولت دانست و تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست باید مشارکت مردمی در کنار اقدامات اجرایی دولتی باشد و همه باید با هم افزایی موضوعات محیط زیست را پیگیری کنیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: امروز دغدغه محیط زیست از روستا به شهر و سپس به کشور و فراملی بدل شده است و همه انسان‌های روی زمین نگران محیط زیست هستند.
پسندیده ادامه داد : پدیده‌هایی همانند ریزگردها و آلودگی گرد و غبار که به طور عمده ناشی از سدسازی در کشورهای همسایه است، باعث شده تا در منطقه خاورمیانه و حتی ایران نیز با معضلات زیست محیطی همراه شویم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یادآور شد: بخشداران و دهیاران باید با همکاری و مشارکت همه جانبه در حفظ محیط زیست روستا کوشا باشند و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
9925/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.