در این مطلب که به قلم مریم بهبهانی نوشته شده می خوانیم احداث تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) قزوین که نخستین پل طویل در استان بشمار می رود از همان آغاز با چالش جدی روبرو شد.
فعالان حوزه محیط زیست و میراث فرهنگی، احداث این پل طویل را سبب تخریب بخشی از باغستان هزار ساله قزوین دانستند و برخی کارشناسان حوزه ترافیک نیز بر این باور بوده و هستند که احداث تقاطع غیرهمسطح امام رضا (ع) نه تنها تاثیری در ترافیک روان این محدوده نخواهد داشت که به ایجاد گره های تازه ای نیز منجر می شود.
با این همه، مدیریت شهرداری باور دیگری داشت، شهردار وقت احداث این پل را با هدف تسهیل در عبور و مرور، روانسازی ترافیک غرب و شرق شهر، افزایش ظرفیت ترافیکی بلوار جمهوری اسلامی به عنوان کمربند جنوبی شهر، برقراری ارتباط میان پل، باغستان و بلوار جمهوری اسلامی و در راستای تکمیل رینگ شرقی و کاهش حجم ترافیک میدان تهران قدیم اعلام کرد.
پلی که هم اینک، مدیریت شهری را با چالش اجرای مرحله دوم که به تخریب حدود 4 هکتار از باغستان سنتتی برای اتصال این پل به بلوار ابوترابی می انجامد؛ مواجه ساخته است.
رییس شورای اسلامی شهر قزوین در این زمینه به خبرنگار ولایت گفته است: متاسفانه قزوین فاقد رینگ کمربندی است. گاهی هم اعتراض‌هایی به جاده ایران گاز می‌شود؛ ولی باید این موضوع را در نظر گرفت که اگر این جاده را مسدود کنیم؛ خودروهایی که از این محور به شهر وارد می‌شوند باید به خیابان‌های اصلی شهر همچون خیابان اسدآبادی ورود کنند که بتوانند تردد داشته باشند که این معضل ترافیک را افزایش می‌دهد. چرا که ماشین‌های سنگین این محور باید از درون شهر تردد کنند.
حکمت‌اله داوودی با تاکید بر نگاه جامع به مسایل شهری تصریح می‌کند: در این باره نباید با نگاه‌های سطحی و یک جانبه ورود کرد. اگر عده‌ای معتقد هستند که ادامه پروژه پل امام رضا(ع) پسندیده نیست و به باغستان آسیب می‌رساند باید برای جایگزینی این موضوع، راهکاری پیشنهاد دهند که با آن بتوانیم مشکل حجم ترافیک رینگ شرقی شهر را برطرف کنیم.
نایب رئیس شورای شهر قزوین نیز که از مخالفان اجرای پروژه‌ی پل امام رضا(ع) بشمار می رود؛ بر این باور است که در شرایط موجود، چاره‌ای به جز تکمیل این پل وجود ندارد.
مهدی عبدالرزاقی در گفت‌وگو با ولایت با بیان اینکه، احداث این پروژه در طرح تفضیلی شهر قزوین ذکر شده و با تصویب در شورای عالی ترافیک، به عنوان رینگ معتبر شهری محسوب می‌شود؛ گفته است : معتقدم از ابتدا اجرای این پروژه اشتباه بوده است و باید باور داشته باشیم که تکمیل آن به نسبت هزینه‌ای که برای آن شده به رفع معضل ترافیکی شهر کمک می کند.
وی با بیان اینکه اکنون در برخی نقاط شهر قزوین دیگر آثاری از باغستان باقی نمانده است؛ عنوان می‌کند: به عنوان مثال در حاشیه خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی گفته می‌شود که باغستان است؛ در حالی که درختی در آنجا دیده نمی‌شود، ولی اگر در همین محل بخواهیم پروژه‌ای اجرا کنیم؛ عده‌ای معترض می‌شوند و آنجا را اراضی باغستان اعلام می‌کنند. در حالی که در آنجا دیگر باغستانی وجود ندارد که بخواهد با اجرای پروژه تخریب شود.
روزنامه ولایت در این شماره خود در یادداشتی به قلم محمدحسن سلیمانی با عنوان بازخوانی یک فاجعه موضوع زلزله بویین زهرا در سال 41 را مورد واکاوری قرار داده است.
درخشش دوندگان ناشنوایی قزوینی در مسابقات کشوری، دفاع نیما محبوبی مل پوش تیر و کمان کشور از عملکرد اسماعیل عبادی در بازی های آسیایی جاکارتا و آغاز مرحله دوم پروژه ساماندهی برج بزرگ سمیران از دیگر عناوین این شماره روزنامه ولایت است.
روزنامه ولایت به مدیرمسئولی سید عبدالعظیم موسوی و سردبیری محمدحسن سلیمانی در قزوین منتشر می شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.