پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حجت الاسلام و المسلمین موسوی شیرازی در گفت و گو با جماران تشریح کرد؛

«نسخه کامل نهج البلاغه» چیست و چه مشخصاتی دارد؟

نویسنده «نسخه کامل نهج البلاغه» می‌گوید که برای تدوین این کتاب از 1200 منبع که از سراسر جهان جمع آوری شده، استفاده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی در گفت و گو با جماران، در خصوص چگونگی آغاز تدوین نسخه کامل نهج البلاغه که به تازگی به همت وی منتشر شده است، اظهار داشت: من در کنگره اول نهج البلاغه که با پیام امام خمینی آغاز شد حضور داشتم؛ در آنجا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود این نکته را مطرح فرمودند نهج البلاغه‌ای که در اختیار ماست و شیخ رضی آن را گردآوری کرده است، بر اساس بلاغت، انتخاب شده و تخفیفات و تقطیع لفظ در آن وجود دارد که اگر افرادی پیدا شوند تا افتادگی‌های نسخه شیخ رضی را جبران کنند بسیار خوب خواهد بود تا بتوانیم با کلام امیرالمؤمنین آشنا شویم.

وی افزود: دو سه سال بعد از آن سخنان، از برخی دوستان مسئول سوال کردم که آیا کسی تاکنون مبادرت به انجام این کار کرده است یا خیر؟ دیدم کسی این کار را نکرده است و در نتیجه دست به کار تدوین این نهج البلاغه شدم که کار آن 28 سال به طول انجامید و از 1200 منبع از مذاهب مختلف(شیعه، سنی، زیدی، اسماعیلی و اباضی) استفاده شد. حجم این کتاب بیش از 20 برابر نسخه شریف شیخ رضی است و با بیش از ده نسخه خطی مقابله شده است که در باب بندی، خطبه‌ها از لحاظ «موضوعی» و «تاریخی» تفکیک شده است.

موسوی شیرازی در خصوص مشخصات این کتاب نفیس ادامه داد: از دیگر نکات کتاب این است که در نسخه قبلی نهج البلاغه، تقریبا از ادعیه امیرالمؤمنین چیزی وجود نداشت که ما در اثر حاضر تعداد کمی دعا را هم جمع آوری کرده‌ایم. همچنین در نسحه قبلی اکثر کلمات قصار از درون خطبه‌ها و نامه‌ها برداشت شده است که ما در نسخه فعلی، آن‌ها را در جای خود قرار داده‌ایم.

وی گفت: ارزش تسلسل موضوعی و تاریخی این کتاب وقتی مشخص می‌شود که به عنوان مثال اگر جمله‌ای مربوط به دوره جنگ جمل یا صفین از فضای آن جنگ‌ها خارج شود معنای صحیحی نخواهد داشت، اما با این طبقه‌بندی این عیب برطرف شده و هر چیز در جای خود درست درک می‌‌شود.

موسوی شیرازی گفت: من برای جمع‌آوری کلام امیرالمؤمنین شهر به شهر، کشور به کشور، کتابخانه به کتابخانه گشتم تا این نسخه تهیه شد؛ ما از دانشگاه مک گیل کانادا تا کتابخانه لندن، پاریس، اسپانیا، ایتالیا، واتیکان، قاهره، تونس، مراکش، یمن، سوریه، لبنان، شهرهای مختلف هند و هرجایی که اطلاع یافتیم کتابی در این باره موجود هست رفتیم تا این کتاب را جمع‌آوری کنیم.

وی یادآور شد: پیش از این یک مجموعه 8 جلدی از سخنان گهربار امیرمومنان(ع) نیز چاپ شده بود که برای جمع آوری آن از 770 منبع و سند استفاده شده بود، اما مجلد جدید حدود 500 صفحه از آن مجموعه هشت جلدی بیشتر است که در آن مجموعه، 1200 منبع و در 1551 صفحه برای استفاده عموم است.

موسوی شیرازی گفت: کتاب حاضر با استفاده از نرم‌افزار زرنگار و با خط عثمان طه است که اعراب گذاری هم شده است.

وی افزود: اولین نسخه این کتاب را سه هفته پیش در نجف اشرف به آستان امام علی(ع) تقدیم کردیم و اکنون بنا دارم نسخه‌ای دیگر از آن را به امام که انگیزه و باعث نگارش این کتاب شدند، تقدیم کنم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.