میراث کرمان؛ از زیر خاک درآمدن شهر باستانی پس از طوفان شن قطعی نیست

زندگی در شرق کرمان، این روزها از همیشه سخت‌تر است. مردم محروم و آسیب‌پذیر فهرج و ریگان که هنوز خسارات سیل اخیر را جبران نکرده‌اند، این‌بار درگیر یکی از عظیم‌ترین طوفان‌ سال‌های اخیر در منطقه شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، واقعیت این است که سیل و طوفان برای این مردم تفاوتی ندارد وقتی هر دو زندگی آنها را نابود و خانه و کاشانه‌شان را ویران می‌کند.

 

پس از طوفان سنگین شن در شهرستان فهرج، برخی رسانه‌های محلی با مشاهده آثاری همچون سفال، استخوان و دیوارهای خشتی در یک محوطه، از پدیدارشدن بخش عظیمی از یک شهر باستانی در بخش نگین کویر در حوالی شهرستان فهرج و ریگان خبر دادند. غلامرضا نژادخالقی، فرماندار فهرج، کشف شهر باستانی را تأیید کرده و گفته که یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، پاسدار این محوطه تاریخی هستند.

خالقی به خبرآنلاین گفته است: این محوطه تاریخی، بر اثر طوفان شن از زیر خاک بیرون آمدند و تاکنون کارشناس میراث‌فرهنگی به این محوطه اعزام نشده تا دقیقا قدمت آن مشخص شود ولی آنچه ما شاهد بودیم، گویای شهری بیش از پنج هزار مترمربع است.

محمود وفایی، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان اما اظهارات درباره اکتشاف شهر باستانی جدید در شرق کرمان را تأیید نمی‌کند.

وفایی به وقایع‌اتفاقیه می‌گوید: نباید به اظهارنظرها از سوی مسئولانی غیر ‌از مسئولان میراث فرهنگی در‌این‌زمینه اتکا کرد. معمولا وقتی افراد غیر‌کارشناس در‌این‌زمینه اظهارنظر می‌کنند، بر‌اساس هیجانات درونی است. وفایی، اکتشاف شهر باستانی را مستلزم مطالعه و تحقیق زیادی می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان بر‌اساس مشاهده چند اثر این اطمینان را به‌دست آورد که در این منطقه شهری وجود دارد. گاهی سیل، برخی اشیا را جابه‌جا می‌کند و از محلی به محل دیگر می‌برد و تشخیص دراین‌باره دشوار است.

پس از پیداشدن اشیای تاریخی در شرق کرمان، برخی احتمال حفاری مردم محلی در این منطقه را مطرح کردند. گفته شده بر اثر سیل گذشته، برخی از بومی‌ها، تعداد زیادی از اشیا را برداشته و به منازل خود بردند اما بعد از درخواست فرماندار ریگان، 20 شئ تاریخی که مردم از محوطه باستانی ریگان برداشته بودند را تحویل میراث فرهنگی دادند.

وفایی دراین‌باره می‌گوید: چنین ادعایی صحت ندارد. مردم منطقه همیشه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پاسداران میراث منطقه بوده‌اند. آنها تاکنون بیشترین مراقبت را از محوطه کرده‌اند و ادعای حفاری توسط مردم، کاملا خلاف واقع است و اکتشاف شهر باستانی قطعی نیست.

وفایی تأکید می‌کند که نباید به اظهارنظرهای غیر‌کارشناسانه اتکا کرد: اکتشاف شهر به این سادگی‌ها نیست. مطالعه و تحقیق زیادی باید صورت گیرد تا از وجود یک شهر باستانی اطمینان حاصل و نظر قطعی داده شود.

وفایی، زمان مناسب برای اظهارنظر قطعی در‌این‌زمینه را روزهای آینده دانسته و گفته است: پس از خواندن گزارش‌های کارشناسان میراث فرهنگی از منطقه در دو، سه روز آینده نظر قطعی میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید