آرزوی یک بازیگر برای مردم ایران

حسین کشفی اصل که این روزها به عنوان بازیگر و مجری طرح با نمایش «مرغ دریایی» همکاری دارد، آرزو کرد که تئاتر جزئی از زندگی‌ مردم کشورمان شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ حسین کشفی اصل که این روزها به عنوان بازیگر و مجری طرح با نمایش «مرغ دریایی» همکاری دارد، آرزو کرد که تئاتر جزئی از زندگی‌ مردم کشورمان شود.

ایسنا نوشت؛ این روزها نمایش «مرغ دریایی» به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری که اقتباسی ایرانیزه از «مرغ دریایی» آنتوان چخوف است، در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر با حضور ۱۲ بازیگر روی صحنه است.

حسین کشفی‌اصل به‌ عنوان یکی نقش‌های اصلی این اثر و مجری طرح این نمایش حضور دارد که در گفتگویی با ایسنا درباره همکاری خود بااین اثر نمایشی توضیح داد: من و محمد میرعلی اکبری سابقه دوستی و همکاری زیادی داریم و از اخلاقیات و البته کاراکترهای یکدیگر با خبریم و این باعث حضور من در «مرغ دریایی» شد.

او ادامه داد: این اولین‌ بار است که من هم در جایگاه بازیگر و هم در جایگاه مجری طرح در یک پروژه حضور دارم که طبیعتا چالش‌های مختلفی را دیدیم و البته از آن عبور کردیم.

کشفی همچنین تاکید کرد که مجری طرح هر نمایشی باید در جریان ریزترین اتفاقات پروژه باشد تا بتواند به آن‌ها رسیدگی کند.

این بازیگر با اشاره به ایرانیزه شدن نمایشنامه «مرغ دریایی» که یکی از آثار مشهور چخوف است، افزود: قطعا مخاطبانی که «مرغ دریایی» چخوف را خوانده‌اند، متوجه کاراکترهای ایرانیزه شده نمایش ‌می‌شوند.

آرزوی یک بازیگر برای مردم ایران

کشفی ادامه داد: در این روزهای تئاتر ایران خوشحالم که متنی از آنتوان چخوف روی صحنه آمده و البته که آثاری هستند که قدیمی نشدند. این موضوع درباره ادبیات نمایشی ایران متفاوت است. متاسفانه هرگز آثار ادبیات نمایشی ما به این صورت جهانی نشده است. حال، یک نویسنده ایرانی یک متن جهانی را ایرانیزه کرده که ممکن است برخی از تماشاگران آن را دوست نداشته باشند یا برعکس. ولی در هر حال برای ادبیات نمایشی ایران اتفاق مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به معیار پرفروش بودن آثار نمایشی که در چند سال اخیر مرسوم شده است، توضیح داد: گاهی اوقات پرفروش بودن و پر مخاطب بودن یک  اثر نمایشی نشان دهنده کیفیت بالای یک کار نیست. از سوی دیگر کم فروش بودن و کم مخاطب بودن یک نمایش هم الزاما به معنی کیفیت پایین آن نیست، چراکه معیارها در تئاتر بسیار سلیقه‌ای است. درباره این نمایش خاص، از نظر من، «مرغ دریایی» به مفهوم واقعی، تئاتر است زیرا گریم، دکور، لباس، صحنه، نور، رنگ و البته متنی با چهارچوب در این اثر نمایشی وجود دارد که این روزها در بعضی آثار دیده نمی‌شود.

آرزوی یک بازیگر برای مردم ایران

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر برخی از اجزای آثار نمایشی همچون دکور به دلیل هزینه‌های بالا حذف شده است، افزود: دکور این نمایش خیلی سر و صدا کرده چون در درست‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد و حتی ما وقتی متنی از چخوف می‌خوانیم اغلب، داستان در یک خانه ویلایی روایت می‌شود. دکور از ارکانی است که این روزها خیلی از گروه‌های نمایشی به خاطر صرفه‌جویی مالی که البته حق هم دارند، از آن چشم‌پوشی می‌کنند. اما در این گروه هرطور که شد و به خاطر احترام به مخاطب، برای ساخت دکور، هزینه سنگینی شده است.

مجری طرح این اثر نمایشی افزود: اگر از دید بازیگری هم بخواهیم به حضور این دکور اشاره کنیم، قطعا دکور بر بازی‌های بازیگران روی صحنه تاثیر زیادی می‌گذارد و آن را از تخت بودن خارج می‌کند.

حسین کشفی اصل در پایان سخنان خود آرزو کرد که تئاتر جزئی از زندگی‌ مردم کشورمان شود و تاکید کرد: مردم باید به این فکر کنند با تئاتر دیدن سطح فرهنگ‌شان رشد می‌کند و امیدوارم با این نگاه، این هنر در سبد مصرفی خانواده قرار بگیرد.

آرزوی یک بازیگر برای مردم ایران

گفتنی است بازیگران نمایش «مرغ دریایی» (به ترتیب ورود به صحنه) عبارتند: از حسین ‌کشفی‌اصل، ایمان میرهاشمی، محسن ‌میرزاخانی، لیلا ‌شیرمحمدی، شراره ‌آشوری، صادق فخاری، مهران ‌مرادی، شیدا ‌پهلوان، هنگامه ‌معلم، مقصود عابدی، پیمان ‌محسنی، احسان ‌گل ‌محمدزاده.

دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش نیز به شرح زیر هستند:

مجری طرح: حسین ‌کشفی ‌اصل، طراح صحنه: مهسا ‌اسمعیل‌زاده، طراح نور: علی ‌کوزه‌گر، طراح لباس: آذین ‌عیوضی، طراح گریم: کیمیا ‌جواهری، طراح گرافیک: اشکان ‌قازانچایی، طراح صدا، موسیقی: بابک ‌کیوانی، مدیر اجرایی: مریم ‌آردم، گروه کارگردانی: ماهور اروجی، آرش تهرانی، پیام ‌شیخ‌نواز ‌جاهد، احسان ‌گل ‌محمدزاده، مجری گریم: سعید کروندی، کیمیا ‌جواهری، مدیران صحنه: فرشید ‌رادمان، ارشیا ‌خواجه، سرپرست ساخت دکور: مصطفی ‌طباطبایی ‌نسب، تهیه آکسسوار: هوشنگ یوسفی، عکاس: شاهین ‌آزما، ساخت تیزر، موشن: امیرحسین ‌نجاح، روابط عمومی، تبلیغات، مشاور رسانه‌: علی ‌کیهانی.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در سال ۱۳۵۶ و در بندر پهلوی سابق هنرمندان سینما، تئاتر و… را می‌بینیم که برایشان چالش‌های مختلفی رخ می‌دهد…

این نمایش آخرین اجراهای خود را در سالن دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر سپری می‌کند و تا روز چهارم مهر ماه ساعت ۱۹ و پانزده و به مدت ۸۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای تماشای این اثر نمایشی می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

عکس‌ها از شاهین آزما است.

دیدگاه تان را بنویسید