دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نبود قانون جامع برای بهره برداری بهینه از آب موجب نابود شدن باغ های شیراز در سالهای گذشته شده است و این نگرانی همگانی از نابود شدن فضابی سبز شهری و محیط زیست را به همراه دارد.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز ادامه داد: دردهای آب و کشاورزی و محیط زیست استان فارس تا ژرفای پیکر دلسوزان را در نوردیده است ولی پیدا کردن راه گریز از تنگناها نیز آسان نیست، سخت است کسی بتواند یک روش درست و شدنی را ارایه کند اما پرسش آن است که ریشه این نابسامانی های محیط زیستی و اقتصادی کجاست؟
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز بیان داشت: مردم هر کشور پیرامون استوانه هایی مانند قانون اساسی و قانون هایی که در مجلس آنها به تصویب می رسد گرد هم می آیند و به اجرای آن تن می دهند.
ناظم السادات گفت: قانونگذاران بایستی با نگرش مثبت به آزموده های دیگر کشورهای کامیاب جهان، قانون کشور خودشان را بنویسند، نوشتن قانون بر پایه آرزوهایی که در دیگر کشورهای جهان آزموده نشده و یا قانون های احساسی و فوری و یا قانون هایی که با دستور بالا به مجلس آورده شود، بنیان کشور در همه بخش ها را در هم فرو می ریزد.
وی بیان کرد: ویرانی های محیط زیست ما مانند نابود شدن منابع آب شیراز و باغ های آن تنها به یک باند مافیایی وابسته نیست که بشود آن را بخوبی نابود کرد و باور داشت که از جای دیگری سر بیرون نمی آورد، در تهران و تبریز و اصفهان و مشهد هم چنین نابسامانی های محیط زیستی را داریم، ندانم کاری ها در این حوزه قیمت آب را گرانتر از بنزین کرده است.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز بیان داشت : قانون اساسی ما در جهان بی مانند است زیرا هیچ ملت دیگری آن را نیازموده است ای کاش در نوشتن این قانون از آزموده های دیگر کشورهای جهان بیشتر بهره می بردیم.
وی ادامه داد: قانون آب در جامعه ما در سال 1361 و شاید برای آن زمان نوشته شد که برداشت هر چه بیشتر آبهای زیر زمینی و رودخانه ها را قانونی کند، بخش هایی از قانون اساسی که مذاق میل سیاسیون نیست نیز به فراموشی سپرده شده است، این دستپخت قانون نویسی ما، به گونه ای پیوسته و خودکار موجب تولید اختلاسگر، زمین خوار، باغخوار، رانت خوار، رشوه خوار، انگل و انگل زاده شده است.
وی با بیان اینکه با تداوم این روند هر چه زندان ساخته شود باز هم کم است گفت: در نبود یک دیدگاه پاسداری از آب و محیط زیست، آنقدر قانون وماده و تبصره درست شده است که هر کاری را می توان قانونی یا ضد قانون جلوه داد ، در نبود یا کمبود قانونهای درست بالادستی، شایسته است که شورای شهر شیراز با برگزاری نشست های هم اندیشی در دانشگاه ها و کانونهای اندیشه ورزی، راههایی را جست و جو کند تا با همکاری همگانی بتوانیم جنبه های مثبت قوانین کنونی را برای پاسداری از باغ ها و فضای سبز شیراز به کاربندیم.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.