کارخانه داروسازی در استان حلقه مفقوده ای بوده که نه سرمایه داران و نه صاحبان نفوذ گامی برای به سرانجام رساندن آن برداشته اند! به طوری که کلنگ زنی در زمان استاندار پیشین فارس هم کمکی به این ماجرا نکرد و هنوز هم با وجود فارغ التحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان داروسازی در شیراز، این کلان شهر برخلاف اصفهان، تبریز، مشهد و رشت فاقد کارخانه ای وسیع برای تولید دارو است!
به گفته برخی کارشناسان، وقتی می توان به شیراز عنوان یک قطب پزشکی قوی را داد که در آن تولید دارو توسعه یافته باشد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره به «خبرجنوب» می گوید: داروسازی و تولید اقلام مختلف دارو در فارس و شیراز پا به پای پزشکی رشد نکرده و با وجود این که در زمینه های مختلف علم پزشکی قطب هستیم اما در حوزه تولید دارو عقب مانده ایم.
مسعود رضایی می افزاید: متاسفانه فارس، پزشکی را بیشتر و حتی صرفا در طبابت و داشتن پزشکان حاذق می داند و مسایلی مانند تولید دارو کمتر مدنظر است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور می شود: هنگامی که شیراز در زمینه تولید دارو و اقلام مربوط به آن پیشرفت کند می توانیم این کلان شهر را به عنوان قطب پزشکی قوی معرفی نماییم، حتی به طب قدیم هم که بر می گردیم علم داروسازی در کنار پزشکی اهمیت دارد و این در حالی است که به تولید دارو در فاس کمتر توجه شده و در این باره رشد چندانی نداشته ایم.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و فارس هم می گوید: با وجود اینکه شیراز قطب پزشکی است و 30 سال از قدمت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گذرد، در زمینه ساخت کارخانه داروسازی بسیار عقب هستیم و اگر چه یکی دو مورد تولید داروهای گیاهی انجام می گیرد اما صنعتی نیست و توجه به این حوزه بسیار اهمیت دارد.
دکتر محمد منفرد با اشاره به زدن کلنگ کارخانه داروسازی می افزاید: عدم وجود کارخانه داروسازی که صنعت دارو را در فارس توسعه دهد حلقه مفقوده ای است که تا کنون نه سرمایه داران به آن رغبت داشته اند و نه صاحبان نفوذ برای آن کاری کرده اند.
وی یادآور می شود: چرا اصفهان، تهران، رشت، تبریز و مشهد چند کارخانه تولید دارو دارند اما شیراز با وجود این همه فارغ التحصیل داروسازی، همچنان از این صنعت محروم است و هیچ پیشرفتی در این باره نداشته است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این باره می گوید: راه اندازی یک کارخانه خصوصی داروسازی که سال گذشته کلنگ آن به زمین زده شد، فعلا در مرحله نصب دستگاه ها است که البته زمان راه اندازی آن هنوز مشخص نیست.
دکتر حسین نیک نهاد می افزاید: ایجاد یک کارخانه تولید دارو معمولا از آغاز کار تا راه اندازی 3 سال طول می کشد و در هر صورت پیگیری آن در اولویت ها است.
وی یادآور می شود: البته عمده کارخانه های داروسازی در تهران است و تنها 10 درصد آن در سایر شهرها فعال است به طوری که از 80 مورد تنها 9 کارخانه در مناطقی غیر از تهران برنامه ریزی شده است.
دکتر نیک نهاد می گوید: در حال حاضر تنها کارخانه داروسازی شیراز سرم و یک کارخانه تولید داروهای گیاهی در استان فعال است. یک کارخانه دیگر تولید داروهای گیاهی نیز با 50 درصد پیشرفت در مرودشت در حال ساخت است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: اگر چه فعالیت هایی در حوزه تولید دارو در فارس جریان یافته اما اگر دهه های قبل به این موضوع می پرداختیم از وضعیت فعلی خیلی جلوتر بودیم.
دکتر نیک نهاد یادآور می شود: 7 درصد کل داروی تولیدی و وارداتی کشور وارد فارس می شود و سهم استان از برخی داروها مانند پیوندی بیشتر است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 947701
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.