به گزارش ایرنا دبیر علمی سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی، روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در این کنفرانس 300 نفر از 40 دانشگاه ایران شرکت دارند و محققانی از کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، سوییس، روسیه و اتریش به این گردهمایی علمی دعوت شده اند.
رضا یوسفی افزود: 300 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که از این تعداد 250 مقاله پذیرفته شده که 50 مقاله آن به ‌صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارایه خواهد شد.
این استاد بخش زیست‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: از مجموع مقاله هایی که پذیرش شده 10مقاله توسط سخنرانان خارجی ارایه می شود.
یوسفی ادامه داد: پرفسور روبرت هوبر، از موسسه ماکس آلمان و برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1988میلادی، سخنران ویژه این کنفرانس است و در مورد مطالعات ساختاری پروتئین، مطالب خود را بیان خواهد کرد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود به شمار زیاد دانش آموختگان رشته علوم پروتئینی و پپتیدی اشاره و بیان کرد: اگر چه از فواید این علوم در کشور آنگونه که باید و به طور کامل استفاده نشده است اما دانش آموختگان این رشته می توانند گام‌های موثری برای شکوفایی اشتغال در این زمینه و همچنین صادرات بردارند‌.
یوسفی بیان کرد: تجارت داروهای پروتئینی و پپتیدی در جهان در سال گذشته رشدی 10 درصدی داشته است که تایید می‌کند این حوزه، حوزه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: هم‌اکنون 30 شرکت دارویی ایرانی در زمینه‌ تولید داروهای پروتئینی و پپتیدی فعال است.
پروتئین، مولکول بزرگی است که از تعدادی واحدهای کوچک، معمولا بیشتر از 50 واحد، به نام آمینواسید تشکیل شده است. اگر تعداد واحدهای سازنده پروتئین کمتر از50 باشد، به مولکول‌ حاصل اصطلاحا پپتید گفته می‌شود.
پروتئین‌ها و پپتیدها افزون ‌بر حوزه پزشکی در صنعت، علوم غذایی و حوزه‌های دیگر کاربردی وسیع دارند و یک ‌سوم تجارت کل داروهای جهان مربوط به این علوم است. ایران در استفاده از این علوم به‌ویژه در بخش دارویی سهمی چشمگیر دارد.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.