سید محمد فرشیدیان اظهارداشت: در فارس 170 هزار کارگر و استادکار ساختمانی دارای مهارت هستند که 90 درصد آن ها یعنی بالغ بر 150 هزار کارگر به دلیل رکود ساخت و ساز و همچنین حضور اتباع بیگانه از کار بیکار شدهاند.
وی با بیان این که پروژههای ساخت و ساز خصوصی و دولتی در فارس به محل ایجاد اشتغال برای اتباع بیگانه و حتی غیرمجاز تبدیل شده است، افزود: متاسفانه کارگران و استادکاران ساختمانی فارس، مشاغل خودشان را از دست دادهاند و عمدتاً به دستفروشهای دورهگرد تبدیل شده اند و یا در مزارع به صورت فصلی در حال برداشت میوه و محصولات زراعی همچون شلتوک هستند و هر روز در یک مزرعه مشغول به کار می شوند.
فرشیدیان با ابراز تاسف از این وضعیت اظهارداشت: از یک طرف در فارس 170 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت هستند و از طرف دیگر 200 هزار تبعه بیگانه در این استان زندگی میکنند که
60-50 درصد آن ها در صنعت ساختمانی مشغول به کار هستند. واضح است در این وضعیت، فضایی برای کار استادکاران و کارگران ساختمانی شیراز مهیا نیست.
رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه با ابراز تاسف از آن که کارفرمایان پروژههای ساخت و ساز در شیراز مایل به استفاده از اتباع بیگانه هستند افزود: متاسفانه این تفکر جا افتاده که کارگر بومی فارس و شیراز نمیتواند از پس کارهای ساختمانی بر بیاید و حتی آنها را افرادی از زیرکار در رو میدانند؛ در حالی که این تفکر کاملاً اشتباه است. مگر تا سال 54 و 55 که یک کارگر بیگانه در فارس و ایران نبود؛ کارها خوابیده بود و پروژه ای اجرا نمیشد؟
فرشیدیان با بیان این که شورای شهر، شهرداری و مجریان پروژههای دولتی میتوانند برای تغییر این فرهنگ بسیار موثر باشند، افزود: قرار است با شهرداری و دفتر فنی سازمان مدیریت و برنامهریزی توافق نامه ای را به امضا برسانیم تا بر اساس آن پروانه ساخت برای هر پروژه ای که صادر میشود لیست استادکاران ساختمانی بر اساس نوع و درجه مهارت پیوست آن پروانه شود تا شاید در وضعیت موجود فرجی حاصل شود و اشتغال برای کارگران و استادکاران ساختمانی ایرانی دارای کارت مهارت ایجاد گردد.
وی گفت: در کشورهای حوزه خلیج فارس کارگر ایرانی در اولویت اشتغال قرار دارد و اگر کسی قصد ساخت پروژهای را داشته باشد به دنبال نیروهای زبده ایرانی است و اگر کارگر ایرانی پیدا نکرد به دنبال کارگر هندی، پاکستانی و افغانی میرود اما در کشور و استان خودمان بدترین اجحاف در حق کارگر ایرانی شده و آنها را برای تامین معیشت دچار مشکل جدی کرده است.
رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه تصریح کرد: از آن جا که کارگر بیگانه همه زندگیاش در پروژههای ساخت و ساز است و خورد و خوراک و خوابش در سر پروژه است؛ کارفرما احساس میکند نیروی کار بیگانه تحت امرش است این در حالی است که همین امر گاهاً فاجعه به بار آورده و مشکلات اجتماعی به دنبال دارد.
فرشیدیان با بیان این که اجرای طرح ساماندهی کارگران و استادکاران ساختمانی تا حد زیادی میتوانست از این بحران بکاهد افزود: قرار بود 8 جایگاه ساماندهی فعالین مجاز این صنف در شیراز ساخته شود که متاسفانه فقط یک جایگاه ساخته شد شاید اگر همه جایگاهها احداث میشد امکان معرفی کارگران و استادکاران ساختمانی ایرانی بیش از پیش مهیا می گردید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شیراز و حومه اظهارداشت: وضعیت شغلی فعالین ایرانی این صنف به حدی در فارس بغرنج شده که آنها حتی توان پرداخت حق بیمه خود و خانوادهشان که ماهیانه کمتر از 100هزار تومان است را نیز ندارند.وی از مسئولان فارس و به خصوص استاندار استان و همچنین شورای شهر و شهرداری شیراز درخواست کرد تا وضعیت موجود بدتر از این نشده فکری به حال فعالان این صنف کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775388
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.