سهراب مختاری با بیان این که بسته اشتغال یکی از بسته های 5 گانه حمایت از تولید و رونق اقتصاد است ادامه داد: طرح کارورزی دانشگاهی یکی از طرح های بسته اشتغال در سال 96 است که با توجه به فاصله بین آن چه کارفرما از به کار گماردگان انتظار دارد با آن چه در توان کارجویان ما است اجرا می شود.
وی بیان داشت: مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی با آنچه کارفرمایان انتظار دارند متفاوت است و همین معضل باعث شده فارغ التحصیلان دانشگاهی نتوانند جذب بازار کار شوند به همین دلیل دولت فرصتی را برای کارجویان ایجاد کرده که در قالب طرح کارورزی به کسب مهارت و تجربه مورد نیاز کارفرما بپردازند و کار یاد بگیرند.
مختاری با بیان این که شرکت کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی در این طرح باعث میشود تا رزومه قابل قبولی برای اشتغال به کار آنها ایجاد شود افزود: نگاه دولت به این طرح یک نگاه برد- برد است؛ از یک طرف فارغ التحصیلان دانشگاهی میتوانند به کسب تجربه بپردازند و در عین حال از یک سوم حقوق مصوب وزارت کار برخوردار شوند و از طرف دیگر با توجه به مشکلات کارفرمایان ناشی از پایین آمدن سطح تولید ثروت در بنگاه های اقتصادی مشوقهایی برای کارفرمایان در این طرح دیده شده که از جمله آن عدم نیاز به پرداخت حقوق به کارورزان و نیز 2 سال معافیت صد درصدی از پرداخت حق بیمه در صورت عقد قرارداد با این کارورزان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این که در این طرح دولت نیز وظیفه خود را در جهت اشتغالزایی برای کارجویان به انجام رسانده است افزود: در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی بین 4 تا 6 ماه دوره کارورزی در واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی میگذرانند و حقوق آنها برای فارغ التحصیلان مقطع کاردانی 270 هزار تومان، کارشناسی 310 هزار تومان و 350 هزار تومان برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که توسط دولت پرداخت میگردد.
وی با تاکید بر این که طرح کارورزی یک دوره آموزشی علمی و کاربردی است افزود: در این طرح هیچ گونه حقی برای کارورز و هیچ تعهدی برای واحد پذیرنده به منظور جذب و استخدام موقت و یا دائمی کارورز و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی برای وی ایجاد نمیکند و پرداخت بیمه مسئولیت مدنی برای هر کارورز توسط دولت از محل اعتبارات عمومی تامین می شود.
مختاری با اشاره به این که کمک هزینه آموزشی کارورزی معادل یک سوم حداقل دستمزد به عنوان کمک هزینه آموزش است اضافه کرد: این کمک هزینه توسط دستگاه ناظر به تناسب حضور کارورز در واحد پذیرنده به مبالغی که در بالا به آن اشاره شد حداکثر در سه مرحله پرداخت میگردد و پرداخت آخرین مرحله آن پس از موفقیت کارورز در آزمون فنی و حرفه ای است.
وی با بیان این که برای فارس در این طرح سهمیه 7560 نفری در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: تا کنون 29 هزار و 44 فارغ التحصیل دانشگاهی ثبت نام کرده اند که تعداد متقاضیانی که مجاز شناخته شده اند 5924 نفر است و با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده هنوز بالغ بر 1600 سهمیه خالی وجود دارد، همچنین تعداد واحدهای پذیرنده ثبت نامی 185 واحد است.
به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، با احتساب میانگین کمک هزینه 300 هزار تومانی برای هر کارورز دولت برای این طرح در فارس بالغ بر 2 میلیارد و 200 هزار تومان هزینه خواهد کرد که البته این رقم به جز بیمه مسئولیت مدنی کارورزان است.
مختاری با اشاره به این که فارس و خوزستان بالاترین سهمیه جذب کارورز را دارند افزود: علاقمندیم با همکاری تشکلهای اقتصادی و به خصوص اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون فارس از سهمیه سایر استان ها نیز در این طرح استفاده کنیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به آدرس سامانه کارورزی به آدرس https: //karvarzi.mcls.gov.ir از فارغ التحصیلان متقاضی شرکت در طرح مذکور خواست با مراجعه به این سامانه نسیت به ثبت نام اقدام کنند.
وی از جمله شرایط شرکت در طرح کارورزی برای متقاضیان را داشتن حداکثر 25 سال سن برای مقطع کاردانی، 28 سال برای مقطع کارشناسی و 33 سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری ذکر کرد و گفت: از آن جا که دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای متقاضیان مرد الزامی است، 2 سال دوره خدمت نظام وظیفه برای متقاضیان آقا که این دوره را گذرانده باشند به این میزان اضافه می شود.
مختاری عدم سابقه بیمه در طول 2 سال قبل از ثبت نام در سامانه و یا سابقه بیمه کمتر از 3 ماه را برای متقاضیان الزامی دانست و افزود: همچنین نباید بیش از 5 سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی متقاضیان سپری شده باشد که البته مدت خدمت نظام وظیفه پس از فارغ التحصیلی برای افراد ذکور به این مدت اضافه می شود.
وی سپری شدن حداقل 2 ماه از ثبت نام در مراکز کاریابی را نیز الزامی دانست و افزود: دانشجویان اتباع خارجی و موظفین به گذراندن طرح در رشته های علوم پزشکی و متعهدین اشتغال در دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و بورسیه کلیه دستگاه های دولتی از دامنه پوشش طرح خارج می باشند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در خصوص شاخص های صلاحیت واحدهای پذیرنده نیز گفت: فعال بودن واحد، دارا بودن مجوز، آموزش در سازمان آموزش فنی و حرفهای، ارایه فهرست بیمه تامین اجتماعی 2 ماه قبل از درخواست، معرفی نیروی کار ماهر واجد شرایط برای مربیگری و گذشت یک سال از تاریخ صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی از جمله این شاخص هاست.
مختاری گفت: واحد پذیرنده به ازای هر 3 نفر شاغل بیمه شده صرفا مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است البته واحدهای پذیرنده دارای مجوز فعالیت از وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های دانش بنیان دارای مجوز از معاونت فناوری ریاست جمهوری به ازای هر 20 نفر شاغل بیمه شده مجاز به پذیرش یک نفر کارورز هستند همچنین واحدهای با یک تا دو نفر شاغل نیز صرفاً مجاز به پذیرش یک کارورز هستند.
به گفته وی، طول دوره کارورزی حداقل 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز متناسب با ظرفیت بنگاه و استانداردهای آموزشی مهارت است که در برخی از فعالیت های مستقر در مناطق محروم بنا به تشخیص دستگاه ناظر و توافق واحد پذیرنده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای حداکثر دوره تا 9 ماه قابل افزایش است.
مختاری اظهار امیدواری کرد این طرح در تربیت نیروی ماهر مورد نیاز بازار کار موثرباشد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 711910
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.