ما در مدرسه بیشتر به توصیه های وزارتخانه عمل می کنیم و در بخشنامه مربوطه آمده است که دانش آموزان در یک پایه تحصیلی چه کتاب هایی بخوانند و چه برنامه هایی داشته باشند.

علی عسکر جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که مشکل تامین معلم در تمامی مقاطع تحصیلی و به ویژه در دوره ابتدایی و پایه اول آن امری اجتناب ناپذیر است افزود: اگر دیگر نیروها را از سایر مقاطع تحصیلی و بدون دریافت آموزش های لازم روانه کلاس های ابتدایی کنیم به دانش آموزان و در کل به جامعه آسیب رسانده ایم و اگر دانش آموزان پایه اول به خوبی توسط معلمان هدایت نشوند، تحصیل آن ها در پایه های دیگر به کندی پیش خواهد رفت.

وی دغدغه دیگر این معاونت را نبود تعامل های لازم بین اولیای دانش آموزان و معلمان دانست و ادامه داد: اولیا باید در صورت مشاهده مشکلی بین فرزندان و مدرسه و یا در زمینه مسائل درسی آن ها به مشاوران مدرسه مراجعه کنند و بهترین مشاور از نظر ما معلمان هستند، از طرفی تعامل و دوستی بین آموزگاران و خانواده ها باعث برطرف شدن کاستی ها می شود.

جمشیدی گفت: معلمان در طول روز به مدت چند ساعت با دانش آموزان دیدار چهره به چهره دارند و در این مدت آن ها می توانند از نظر روحی و عاطفی شناخت خوبی از یکدیگر داشته باشند و اگر اولیا نیز به این جع بپیوندند، این ارتباط بهترین راه حل برطرف کردن مشکلات خواهد بود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا پدران و مادران در خانه می توانند فرزندان خود را در زمینه دروس یاری دهند توصیه کرد: اگر اولیای دانش آموزان می خواهند فرزند خود را به ویژه در دوره ابتدایی و کلاس اول راهنمایی کنند حتما با آموزگاران، مدیر و معاون مدرسه هماهنگ کنند و در این حوزه باید با اطلاعات لازم وارد شوند زیرا اگر موضوعی را اشتباه به دانش آموز آموزش دهند مشکل است که معلم این ذهنیت غلط را پاک کند.

جلوگیری از عدم تکرار پایه در دوره ابتدایی دیگر موضوعی بود که معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث عدم تکرار پایه در دوره ابتدایی مساله مهمی است و در نشست ها باید معلمان، کارشناسان و راهبران آموزشی و اولیای دانش آموزان را متقاعد کنیم که از دانش آموزانی که مشکلات رفتاری، یادگیری و بعضاً خانوادگی دارند بیشتر مراقبت کنند زیرا تکرار پایه در دوره ابتدایی هزینه های زیادی برای آموزش و پرورش و خانواده ها به دنبال دارد و از طرفی ضربه بزرگی به این قبیل دانش آموزان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: اگر دانش آموزی در هفته اول تحصیل عقب افتاد، این عقب ماندگی به هفته های دیگر هم کشیده می شود و در پایان منجر به تکرار کلاس خواهد شد از این رو در همین خصوص نخستین نشست این مبحث از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت تا به نتایج لازم برسیم.

جمشیدی با اشاره به این که میزان تکرار پایه در دوره ابتدایی در فارس نزدیک به 4 درصد و به ویژه مربوط به پایه اول است، بیان داشت: از جمله عوامل تکرار پایه در دانش آموزان بیشتر بحث های فرهنگی و اجتماعی خانواده هاست که این مشکلات عیناً به دانش آموزان منتقل می شود.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل، بیماری خاص برای دانش آموزان است، بحث کودکان کار نیز مساله ای دیگر است. این کودکان برای تامین معاش خود و بعضاً اولیا هم باید کار کنند و هم دنبال تحصیل باشند. بد سرپرستی خانواده ها و نیز دانش آموزان بدون سرپرست نیز که باید توسط دیگران بزرگ شوند و عواملی دیگر، اغلب موجب تکرار پایه ها می شود که باید برای برون رفت از این معضل در همین نشست ها چاره اندیشی و نقشه راهی پیدا کنیم. به گفته جمشیدی، امسال گلستان خوانی دانش آموزان به طور غیر رسمی به سومین سال و به صورت رسمی به دومین سال رسیده است و وقتی می شنویم بعد از کلاس های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی موج گلستان خوانی به پیش دبستانی ها رسیده متعجب می شویم و می گوییم چرا پیش دبستانی ها؟ که می گوید؛ پاسخ شما را خود سعدی داده است: «هر که در خردیش ادب نکنند/ در بزرگی فلاح از او برخاست/ چوب تر را هر آنچه خواهی پیچ/

نشود خشک به آتش راست».

وی گفت: در مورد گلستان خوانی بهترین راه آشنایی کودکان با این مضامین از سنین پایین است. آنها اگر از پیش دبستانی با این کتاب آشنا شوند، وقتی به کلاس سوم وارد می شوند، به سبب آن پیشینه خیلی زود جذب حکایات آن می شوند. از طرفی دیگر اعتقاد داریم وقتی ما استان فارسی ها از شهر و دیار خود خارج می شویم، دیگر نقاط کشور ما را به نام شیرازی، حافظ و سعدی می شناسند و درست نیست دانش آموزی از فارس مثلاً در اردوهای خارج از استان وقتی از او بپرسند از سعدی و حافظ چه می دانی؟ اطلاعاتی نداشته و حتی یک بیت شعر از این بزرگان را به یاد نداشته باشد.

جمشیدی افزود: در زمینه گلستان خوانی خوشبختانه استقبال زیادی از سوی دانش آموزان شده و حتی اولیای آن ها نیز به گلستان و بوستان سعدی و غزل های حافظ سوق یافته اند. وی در پاسخ به این که ایده گلستان خوانی برای دانش آموزان از چه زمانی و با چه انگیزه ای در شما به وجود آمد؟ بیان کرد: رفتن به سمت گلستان خوانی و سایر داشته های منطقه ای بیشتر به دلیل تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. طبق این سند 20 درصد از متون آموزشی درس ملی به بومی سازی اختصاص داده شده و اکنون این موارد در بعضی از استان ها کلید خورده و در استان ما به لحاظ بار ادبی فراوان در اولین گام به گلستان خوانی توجه کرده ایم و اگر سوال کنید چرا سعدی؟ باید بگویم مضامینی که در گلستان سعدی آمده بیشتر به روحیه کودکان ابتدایی نزدیک است و این اشعار و مضامین را بهتر می توان در قالب داستان، داستانک، تئاتر عروسکی، فیلم، انیمیشن، نمایشنامه، سرود و سایر هنرها درآورد و اجرا کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: از طرفی دیگر بحث های تربیتی گلستان می تواند مورد توجه مربیان پرورشی باشد و آن ها می توانند 90 درصد برنامه های پرورشی خود را در قالب حکایات سعدی برای بچه ها در قالب های هنری بیان کنند.

جمشیدی در این گفت و گو از توزیع رایگان لوح های قرآنی در تمامی مدارس روستایی خبر داد و افزود: این لوح ها نحوه صحیح قرآن خوانی را به دانش آموزان می آموزد، همچنین از جمله اقدامات معاونت آموزش ابتدایی مجهز کردن راهبران آموزش عشایر به کیف های آموزشی است که محتوای این کیف ها برای مدارس عشایری به نوعی حکم آزمایشگاه های سیار را دارد و راهبران آموزشی به انجام آزمایش های علوم و سایر دروس برای دانش آموزان می پردازند و از این طریق کمبود آزمایشگاه در مناطق عشایرنشین را جبران می کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در پایان این گفت و گو پیرامون کلاس های فوق برنامه خارج از مدرسه از قبیل زبان آموزی و ... گفت: ما در مدرسه بیشتر به توصیه های وزارتخانه عمل می کنیم و در بخشنامه مربوطه آمده است که دانش آموزان در یک پایه تحصیلی چه کتاب هایی بخوانند و چه برنامه هایی داشته باشند. علاوه بر این آموزش مهارت های اجتماعی در دوره ابتدایی بسیار ضروری است و این مهارت ها هم می تواند در داخل مدارس توسط مربیان دنبال شود و هم خارج از مدرسه توسط مشاورین خاص پیگیری گردد اما نگرانی ما این است که در خارج از مدرسه افراد مدعی آموزش مهارت، از تخصص های لازم برخوردار نباشند، بنابراین از خانواده ها درخواست داریم در این رابطه با مشاوران مدرسه تماس داشته باشند تا به دام کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت تخصصی ندارند نیفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 626102
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.