دکتر علیرضا رییسی، پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود: احداث 220 خانه بهداشت سیار عشایری برای ارائه خدمات بهداشتی به عشایر کشور پیش بینی شده و شبکه گسترده ارائه خدمت در حوزه بهداشت، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که مورد تقدیر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.
معاون وزیر بهداشت گفت: ایران یکی از کشورهای منطقه است که پوشش خدمات بهداشتی در آن کامل است اما بخشی از جمعیت کشور به دلیل کوچنده بودن، علاوه بر اینکه می توانند از تمام خانه های بهداشت خدمات دریافت کنند، با ایجاد خانه های بهداشت سیار عشایری می توانند خدماتی مستمر دریافت کنند.
وی بیان کرد: در فاز اول 220 خانه بهداشت سیار عشایری برای کشور پیش بینی شده و هر کدام از این واحدها حدود 55 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد و این واحدها به تجهیزات خانه های بهداشت و همچنین سامانه خورشیدی برق مجهز هستند.
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: یکی از ویژگی های خانه های بهداشت عشایری، ارائه خدمات توسط بهورزان عشایری است که آموزش های لازم را دیده اند و از نظر اطلاعات علمی در سطح بسیار خوبی قرار دارند.
رییسی افزود: ارائه خدمات بهداشتی به عشایر کوچنده، فقط شامل تهیه کانکس نمی شود بلکه تربیت بهورزان عشایری به مراتب مهمتر است و این فرایند زمان بر است و بهورزان باید 18 تا 24 ماه آموزش های لازم را فراگیرند و بهورزان این واحدها حتما باید از ایل و عشایر باشند.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو بر لزوم پیاده سازی نظام ارجاع در کشور تاکید کرد و گفت: اجرای طرح نظام ارجاع پزشکی صرفه جویی 30 درصدی در هزینه های سلامت را به دنبال دارد، این نظام یا سطح بندی خدمات علاوه بر صرفه جویی در هزینه های سلامت، مزایای بسیار از جمله جلوگیری از سرگردانی و مراجعه بیماران از مطبی به مطب دیگر را در بر دارد.
وی اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است که 36 درصد از بیمارانی که به مطب های متخصصان قلب و عروق مراجعه کرده اند و 22 درصد از مراجعین به پزشکان ارتوپدی به درستی مراجعه کرده اند و بیماری مابقی مراجعه کنندگان ارتباطی با متخصصین یاد شده نداشته است.
وی گفت: افزایش کیفیت خدمات با محوریت عدالت و تاکید بر پاسخگویی منطبق بر نظام سطح بندی مهم ترین اهدافی است که در طرح ارجاع نظام پزشکی در بستر پرونده الکترونیک سلامت بیمار دنبال می شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.