وحیدرضا رحمانیان شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از کالاها وارداتی است که کنترل و نظارت سازمان‌ های ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه‌ کالا بسیار حائز اهمیت است که همه محصولات سلامت محور باید برچسب اصالت یا برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت داشته باشند و هیچ‌گونه برچسب دیگری مورد تأیید نیست.
وی مشخصات برچسب‌های ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت را شامل شناسه‌ تجاری فرآورد‌ی (GTIN)، شناسه‌ی ردیابی و رهگیری (UID)، شماره‌ سری ساخت (Lot/Batch Number)، تاریخ انقضا (Exp Date) و شناسه‌ی اصالت ذکر کرد.
وی با اشاره به راه‌های بررسی و کنترل اصالت کالا گفت: بر روی برچسب های اصالت چندین کد مشاهده می‌شود که می‌توان با واردشدن به آدرس http:/www.ttac.ir و وارد کردن هرکدام از کد‌های مورد نظر در محل خاص خود اصالت کالای خریداری شده را استعلام کرد.
وی بیان کرد:همچنین یکی دیگر از راه های بررسی و کنترل کالا، سامانه‌ پیام کوتاه یا تلفن گویا است.
او در ادامه افزود: بر روی برچسب‌های اصالت، شناسه‌ای درج شده که یک کد 16 رقمی است و با لایه ‌ای پوشانده شده است که پس از خراشیدن و برداشتن این لایه آشکار خواهد شد و این شناسه را می توان از طریق شماره پیامک 20008822 یا شماره تلفن گویا 0216185 ، مورد بررسی و کنترل قرار داد و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کرد.
به گفته وی استعلام بارکدهای مندرج بر روی برچسب را می‌توان از طریق تلفن همراه هوشمند بازخوانی کرد و برای بازخوانی این بارکدها باید بارکدخوان یا سامانه‌ی TTAC بر روی گوشی تلفن همراه نصب شود.
مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم عنوان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات دریافتی با فرآورده‌ی مورد بررسی و یا عدم تأیید فرآورده مورد نظر از طریق روش‌های فوق، اصالت کالا مورد تأیید نیست و باید موضوع به معاونت غذا و دارو این دانشگاه اطلاع داده شود.
رحمانیان گفت: برای اطمینان از اصالت کالای خریداری شده به رنگ برچسب اصالت با پس‌زمینه‌ سفید و حاشیه‌ زردرنگ توجه شود و هر برچسبی با شکلی دیگر مورد تأیید نیست.
این مقام بیان کرد: به ازای هر واحد فرآورده از هر سری ساخت یک شناسه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت بر روی فرآورده درج می‌شود که وجود هرگونه شناسه‌ تکراری نشانه جعلی ‌بودن برچسب است.
به گفته‌ وی پیام‌هایی مثل: «اصالت این فرآورده مورد تأیید است»، «اصالت این فرآورده قبلاً توسط همین سامانه یا دستگاه کنترل شده است»، «این فرآورده تقلبی است»، «تاریخ مصرف این فرآورده گذشته است»، «لطفاً از مصرف آن خودداری فرمایید»، «لطفاً از مصرف فرآورده خودداری کرده و آن را به محلی که از آن خریده‌اید، بازگردانید»، «مصرف‌کننده‌ گرامی به‌ دلیل عدم بارگذاری کامل اطلاعات این فرآورده، امکان پاسخ‌گویی توسط سامانه‌ی ردیابی یا رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌ وجود ندارد» و «طی روزهای آینده مجدداً تلاش کنید»، از پیام‌های دریافتی استعلام صحت کالا است.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.