گزارش جی پلاس؛

ارتباط جالب موهای خاکستری با سیستم ایمنی و عفونت ویروسی

محققان گزارش داده‌اند که از بین رفتن رنگدانه‌های مو که با خاکستری و سفید شدن موها خود را نشان می‌دهند، با فعالیت سیستم ایمنی بدن در ارتباط است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان به تازگی مطالعاتی روی موش‌ها انجام داده‌اند که نشان می‌دهد خاکستری شدن موها با ابتلا به بیماری‌های جدی یا استرس مزمن در ارتباط است. آنها ارتباطی را بین ژن‌های تعیین‌کننده رنگ مو و ژن‌های اعلام‌کننده عفونت‌های بیماری‌زا را کشف کردند.

محققان مؤسسه ملی سلامت و دانشگاه آلاباما با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی علت خاکستری شدن موها را در واکنش به بیماری‌های جدی یا استرس‌های مزمن دریافتند. زمانی که بدن در معرض حمله نوعی ویروس یا باکتری قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می‌شود. تمام سلول‌ها توانایی تشخیص مهاجمان خارجی را دارند و با تولید مولکول‌های فرستنده سیگنال موسوم به «اینترفرون»، به آن واکنش نشان می‌دهند.

مولکول‌های اینترفرون به دیگر سلول‌ها پیغام می‌دهد که با فعال کردن ژن‌هایی که مانع از تکثیر ویروس‌ها می‌شوند، دست به کار شوند و از سوی دیگر، سلول‌های ایمنی را فعال کنند و دفاع در برابر مهاجمان را افزایش دهند.

به دلیل راحت‌تر بودن مطالعه اختلال سلول بنیادی ملانوسیت، محققان موهای خاکستری موش‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌اند. سلول‌های بنیادی ملانوسیت برای رنگ بخشیدن به موها ضروری هستند. در این میان، محققان ارتباطی را بین عامل رونویسی MITF موی خاکستری و ایمنی ذاتی بدن یافتند.

عامل MITF نقش مهمی در تنظیم بسیاری از عملکردهای در ملانوسیت‌ها ایفا می‌کنند؛ اما محققان معتقدند که این عامل واکنش مولکول اینترفرون ملانوسیت‌ها را تحت کنترل گرفتند. چنانچه کنترل واکنش مولکول اینترفرون در سلول‌های بنیادی ملانوسیت مفقود شود، منجر به خاکستری شدن موها می‌شود.

دانشمندان در نهایت به این نتیجه رسیدند که ژن‌های کنترل‌کننده رنگدانه‌های مو و پوست در کنترل سیستم ایمنی ذاتی بدن مؤثرند. بنابراین، آنها در آزمایش‌های خود ارتباطی را بین بیماری‌های رنگدانه‌ای مو با فعال شدن سیستم ایمنی بدن یافتند که منجر به شناخت بیشتر محققان می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید