​نیره پورملائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور پایش لحظه ای وضعیت سلامت کلنی های مرجانی موجود در خلیج چابهار، بررسی اثرات تغییر اقلیم در دراز مدت و همچنین استرس های محیطی بر روی مرجان های دریایی، این اداره کل اقدام به نصب دیتا لاگر DST- CTD به ابعاد میکرو کپسول در بستر دریا و محدوده اکوسیستم های مرجانی کرد.
وی افزود: این میکروکپسول های دیتا لاگر با توجه به برنامه های تنظیمی در حافظه آنها به طور خودکار و طولانی مدت اقدام به ثبت فاکتورهای فیزیکی آب از جمله دما، عمق، فشار و غیره در بازه های زمانی معرفی شده به آن می کنند.
وی ادامه داد: از مزیت های دیگر این دیتا لاگرهای میکرو قابلیت نصب بر روی گونه های جانوری آبزی به منظور ثبت ویژگی های رفتاری و وضعیت محیطی آنان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از برنامه های این مجموعه افزایش میکروکپسول ها در اکوسیستم های آبی استان بر اساس پارامترهای محیطی مورد نیاز است.
پورملایی اضافه کرد: قبل از توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار حدود 20 هزار کلنی مرجانی از محدوده طرح توسعه اسکله به سایت جدیدی در خلیج چابهار منتقل شد و به صورت دوره ای سلامت این مرجان ها با همکاری معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پایش می شود.
به گزارش ایرنا در سواحل مکران محدوده چابهار و کنارک ساحل ماسه ای، صخره ای، مرجانی و شنی وجود دارد که در سواحل مرجانی آن انواع مختلف از مرجان ها نظیر مرجان های شاخ گوزنی، نرم، سیاه و مغزی زیست می کنند.
مرجان ها از اهمیت بالای زیست محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و بسیاری از انواع ماهی ها در اطراف آنها زندگی می کنند و به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری محسوب می شوند.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
7316**3042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.