به گزارش ایرنا تبدیل تهدید به فرصت بهترین استراتژی در برابر اتفاقات ناگوار و یا حوادث غیرمترقبه است. اتفاقاتی مانند بلایای طبیعی که شاید در کمتر از یک روز و یا حتی کمتر از یک ساعت همه آنچه سالها اندوخته ایم را با خود ببرد مانند سیل دی ماه سال گذشته در سیستان و بلوچستان که به بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی در جنوب این استان آسیب زد. در این میان شهرستان دلگان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین مناطق در مقابل سیل نیز با این مشکل روبرو شد. 
از انجایی که شهرستان دلگان کم ارتفاع ترین نقطه سیستان و بلوچستان است بیشترین تاثیرپذیری را از بارندگی‌های استان کرمان و شهرستان های همجوار مانند فنوج سیستان و بلوچستان دارد و در واقع این شهرستان کانون تجمیع آب در استان است به همین دلیل مقاوم سازی خانه های روستایی در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار و یا به عبارتی از ضروریات است چرا که اگر اتفاق نیفتد هر سال حجم وسیعی از خسارت در بخش مسکن را بر دوش مردم و مسوولان برجای می گذارد.
اکنون به گفته فرماندار دلگان قرار است تهدید سیل در این شهرستان به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به یک فرصت برای مقاوم سازی ۸۰ درصد واحدهای مسکونی این شهرستان تبدیل شود.

آغاز عملیات ساخت ۲۴۵۰ واحد مسکونی بعد از سیل
فرماندار شهرستان دلگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیل دی ماه ۹۸ اگر چه خسارات بسیاری به همراه داشت اما با ایجاد منابع آبی در این شهرستان مایه رحمت شد.
مجتبی شجاعی افزود: از آنجایی که تعداد زیادی از سیلزدگان شهرستان دلگان در روستاها و شهرها خانه های خود را از دست داده بودند، بعد از سیل عملیات ساخت ۲ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری ویژه این افراد با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سیل، در سال ۹۸ آغاز شد.
وی ادامه داد: قبل از وقوع سیل نیز عملیات ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی ویژه محرومان شهرستان دلگان کلنگ زنی شده بود که با احتساب طرح مسکن سیلزدگان مجموعا در سال گذشته، عملیات ساخت سه هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای این شهرستان با اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان اجرایی شد.

تخصیص اعتباری بی‌سابقه 

فرماندار شهرستان دلگان با اشاره به اینکه انجام طرحی با این حجم از اعتبار بعد از انقلاب اسلامی کم نظیر است، تصریح کرد: در طرح مسکن روستایی ویژه سیلزدگان ۴۰ میلیون تومان تسهیلات، ۲۵ میلیون تومان وام بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان کمک هزینه معیشتی برای خرید وسایل در اختیار مالکان قرار می گیرد. همچنین در مسکن شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات، ۲۹ میلیون تومان وام بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان کمک هزینه معیشتی به افراد سیلزده پرداخت می شود.
شجاعی خاطر نشان کرد: در طرح مسکن محرومان نیز ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۲۵ میلیون تومان وام بلاعوض به مالکان تعلق می گیرد.
وی به تشریح وضعیت مسکن روستایی موجود پرداخت و گفت: کل واحدهای موجود مسکن روستایی در دلگان ۹ هزار و ۴۰۰ واحد است که ۴ هزار و ۷۰۰ واحد بعد از انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۷ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شده است.
فرماندار دلگان تصریح کرد: تا پایان سال آینده با اتمام سه هزار واحد مسکونی که از سال گذشته در دست ساخت است، دلگان نخستین شهرستان سیستان و بلوچستان خواهد بود که بیش از ۸۰ درصد مسکن روستایی آن مقاوم سازی شده است. این در حالیست که این عدد در کشور ۴۴ درصد است. 
شجاعی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن میزان اشتغال زایی طرح‌های در دست اجرا و همچنین درصد مقاوم سازی مسکن روستایی می توان گفت انقلابی در مسکن روستایی شهرستان دلگان در حال وقوع است.
شجاعی با تقدیر از پیگیری های استاندار و مدیرکل بنیاد مسکن‌انقلاب اسلامی استان اضافه کرد : ۱۸ ناظر بر ساخت و سازهای فوق نظارت خواهند داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.