وحید پورمردان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی، آموزش و فرهنگ سازی به منظور ارتقاء فرهنگ حفاظت و حراست از محیط زیست در شهر، اظهار داشت: با توجه به سفرهای انبوه و تردد پرحجم مسافران در ایام تعطیلات نوروز 98 و به ‌ویژه در روز انس با طبیعت (13 فروردین) و به منظور اعمال نظارت، کنترل و پایش محدوده مناطق تحت مدیریت جهت خدمت ‌رسانی مناسب، آموزش و اطلاع ‌رسانی، افزایش سطح آگاهی مسافران، آمادگی، پیشگیری و مقابله با بروز مخاطرات احتمالی در عرصه ‌های طبیعی، نسبت به هماهنگی و آماده‌ باش مسئولان و عوامل اجرایی و حضور به‌ موقع عوامل و تجهیزات در مناطق، اقدامات لازم صورت پذیرفت.
وی با گرامیداشت 13 فروردین روز انس با طبیعت بیان کرد: زمانی که به یک مکان بکر و زیبا قدم گذاشته می شود، پس از ترک آن مکان جز رد پای گردشگر چیز دیگری در طبیعت باقی نماند در همین راستا در روز 13 فروردین ماه پلاستیک زباله قابل بازیافت در ورودی های شهر و مکان های تفریحی سیستان و بلوچستان توزیع شد تا همشهریان گرامی و مسافرین نوروزی از ریختن زباله در فضای طبیعی خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در ایام نوروز چادرهایی با نام و نشان محیط زیست در مبادی ورودی شهرها و نقاط گردشگری استان با همکاری سمن‌ های محیط زیستی برپا و اقلام فرهنگی- آموزشی، توصیه‌ های مربوطه، نقشه ‌های استانی و لوح ‌های فشرده زیست محیطی و گردشگری بین خانواده ها توزیع شد.
وی بیان کرد: همچنین در ایام نوروز هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان دامپزشکی به منظور نظارت دقیق ‌تر و پیشگیری از ورود و خروج غیرمجاز گونه ‌ها در مبادی ورودی و خروجی استان و جلوگیری از حمل و نقل و جابجایی غیرقانونی گونه ‌ها در جاده‌ ها انجام شد.
پورمردان گفت: از ظرفیت رسانه ‌ها نیز برای انعکاس زیبایی ‌های طبیعت سیستان و بلوچستان و تولید و پخش برنامه ‌های رادیویی و تلویزیونی و آموزش مهارت ‌های زندگی با معیارهای حفظ محیط زیست کمک گرفته شد.
وی افزود: از کیسه‌ های پارچه ‌ای که دارای نشان محیط زیستی و شعار مناسب ‏بودند، برای توزیع اقلام فرهنگی- آموزشی استفاده شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: ماموران اجرایی ادارات کل در اماکن مهم و حساس که احتمال آتش‌ سوزی و تخریب بیشتر است، حضور فعال داشتند و با تخصیص شماره ‌هایی از گردشگران و مسافران خواسته شد تا هرگونه آلودگی و تخریب محیط زیست و آتش سوزی را از طریق شماره مزبور به اداره کل اطلاع دهند.
وی اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از فروش جانوران وحشی مانند انواع سمندرها، قورباغه ‌ها، لاک پشت‌ ها، مارهای کوچک و سایر خزندگان و همچنین برخی گیاهان غیر بومی و مهاجم مانند سنبل آبی در ایام منتهی به نوروز و بعد از آن انجام شد.
پورمردان گفت: در تعطیلات نوروزی امکان بازدید رایگان از موزه ‌های تاریخ طبیعی همراه با ارائه اطلاعات آموزشی برای بازدیدکنندگان فراهم شد.
وی افزود: درخصوص پاکسازی کوهستان، سواحل، زیستگاه ‌ها، کنار جاده ‌ها، ورودی و خروجی شهرها و غیره با همکاری سایر دستگاه ‌ها و اعضای سمن ‌های محیط زیستی و سرمایه‌ های اجتماعی حاضر در طبیعت اقداماتی انجام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: از طریق رسانه های جمعی و ارتباطی از مردم خواستیم با توجه به فصل گل دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از آسیب رساندن به گیاهان و شکستن سرشاخه ‌های درختان خودداری کنند و در روز طبیعت تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به ‌همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان به جای چوب و هیزم از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و یا خاک خاموش و از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنند.
وی گفت: مسافران نیز باید کیسه مخصوص جمع ‌آوری زباله به همراه داشته و در پایان روز زباله‌ های تولیدی را به ایستگاه‌ های مستقر تحویل دهند و زباله ‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌ های آب، مناطق کوهستانی و دره ‌ها رها نکنند و از شکار و صید گونه‌ های جانوری و حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی جدا خودداری و در مناطق جنگلی و یا مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد، با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنند و مراقب حیوانات بی ‌پناه باشند.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.