پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دیدار پژوهشگران نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم با آیات عظام- 5

آیت الله راستی کاشانی: جامعه مدرسین نباید خودش را برای افراد هزینه کند

من در حوزه علمیه قم ارتباط علمی با امام نداشتم. پس از آغاز نهضت یک نوار سخنرانی ایشان در نجف به دستم رسید که شب دیر وقت در حجره آن را گوش دادم که خیلی رویم اثر گذاشت تا اینکه پس از تغییر محل تبعید ایشان از ترکیه به عراق و تشرفشان به نجف اشرف، بعضی از آقایان از من خواستند تا از امام بخواهم درسی شروع کنند، ولی من گفتم من درخواست نمی‌کنم، چون شناختی از علمیت ایشان ندارم، اما اگر ایشان درسی شروع کنند من شرکت می‌کنم.

در آستانه بیست و دومین سالگرد ارتحال جانسوز عبد صالح خدا امام خمینی(س)، مدیران و پژوهشگران مؤسسة تنظیم و نشر آثار آن بزرگوار در نمایندگی قم در پی سلسله دیدارهای خود با مراجع بزرگوار تقلید و عالمان عالیقدر حوزه علمیه با آیت الله العظمی راستی کاشانی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این دیدار آیت الله راستی کاشانی با اظهار خشنودی از فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مؤسسه و آرزوی توفیقات بیشتر برای خدمت‌گزاران در مؤسسه، اظهار داشت: من در حوزه علمیه قم ارتباط علمی با امام نداشتم. پس از آغاز نهضت یک نوار سخنرانی ایشان در نجف به دستم رسید که شب دیر وقت در حجره آن را گوش دادم که خیلی رویم اثر گذاشت تا اینکه پس از تغییر محل تبعید ایشان از ترکیه به عراق و تشرفشان به نجف اشرف، بعضی از آقایان از من خواستند تا از امام بخواهم درسی شروع کنند، ولی من گفتم من درخواست نمی‌کنم، چون شناختی از علمیت ایشان ندارم، اما اگر ایشان درسی شروع کنند من شرکت می‌کنم. لذا وقتی امام تدریس را شروع کرد من خودم که کفایه و مکاسب تدریس می‌کردم، به همراه شاگردانم به درس امام رفتیم و این در رونق درس امام تأثیر داشت. امام هم قدردان بود.
وی افزود: یادم می‌آید پس از پیروزی انقلاب یک بار که خدمتشان مشرف شدم به هنگام خداحافظی امام به مرحوم حاج احمد آقا گفتند: «ایشان را می‌شناسی؟» احمد آقا گفت: «آقای راستی کاشانی هستند» امام فرمودند: «نه ایشان و مرحوم آقا سید اسدالله مدنی(شهید مدنی) ما را در نجف از غربت درآوردند». امام بنده خالص خدا بود و هر کاری را برای خدا انجام می‌داد.
آیت الله راستی کاشانی در رابطه با حوادث سیاسی سال‌های اخیر و مناسبات خود با جامعه مدرسین گفت: من در انتخابات ریاست جمهوری نظرم این بود که جامعه مدرسین نباید از فرد خاصی حمایت کند، بلکه تنها مردم را تشویق به شرکت در انتخابات کند. اگرچه افراد عضو جامعه به عنوان خودشان می‌توانند از فرد خاصی حمایت کنند، ولی نباید جامعه مدرسین خودش را برای افراد هزینه کند. اما آقایان این حرف ما را نپذیرفتند و با ما زاویه پیدا کردند و دیگر سراغی از ما نگرفتند.
آیت الله راستی کاشانی درباره شخصیت علمی ـ اخلاقی یادگار حضرت امام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا خمینی اظهار داشت:‌ حاج سید حسن آقا بحمدالله خوب عمل می‌کند. او از لحاظ علمی، اخلاقی و سیاسی خیلی خوب رفتار می‌کند. او خیلی باسواد است و در حوزه علمیه قم موفق است و امیدوارم همان رفتار امام را داشته باشد و جای امام را پر کند. ایشان علاوه بر جنبة علمی از نظر اخلاقی هم رفتار خوبی دارد و در مقابل برخوردهای بد دیگران صبورانه مشی خودشان را دارد.

لازم به ذکر است، این برنامه ادامه حرکت سال گذشته نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم است که دیدارهایی با حضرات آیات صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، یوسف صانعی و هاشمی رفسنجانی انجام داده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.