مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش جماران در خصوص گرانی نان، گفت: باید فکری بکنیم که قدرت خرید و سفره مردم را نگذاریم بی رنگ شود. برای اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصادی ما هر هفته روزهای شنبه جلسه داریم و به فکرش هستیم که چه کنیم که سفره مردم، حداقل قوت معمولی آنها با مشکل مواجه نشود.

سئوال جماران از رئیس جمهور در نشست خبری: نان مجددا گران شد، در حالی که هیچکدام از مسئولان دولتی در این باره واکنشی نشان ندادند.

خاطره‌ای از مخالفت امام خمینی با گرانی خصوصا گران کردن اقلام مصرفی اقشار  مستضعف و برخورد ایشان با مسئولان وقت وجود دارد که حتی اجازه ندادند سیگار اشنو-ویژه که ارزانترین سیگار در آن ایام بود و مورد مصرف قشر کارگر و فقیر بود گران شود{در اینجا بخوانید}.

آیا گران کردن نان که از اقلام اصلی سبد غذایی و قوت غالب محرومان و فقرا هست، با دیدگاه حضرت امام،  مقام رهبری و حتی رئیس‌جمهور پزشکیان در حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر در تقابل نیست؟

آیا این ادعا که این مصوبه دولت قبل در سایر استان‌ها اجرا شده بود و در استان تهران - با بیش از ۱۲ میلیون جمعیت که بسیاری از آنها به علت فقدان شغل و مشکلات اقتصادی مجبور به مهاجرت از شهرهای خود شده و در تهران حاشیه نشین هستند - ابلاغ و اجرا نشده بود و باید اجرا می شد، کفایت می کند؟ 

اگر قرار بر اجرای مصوبات دولت قبل بود پس رای مردم به تغییر و سخنان حضرتعالی در دوران انتخابات چه می شود؟

سئوال مشخص این است که گرانی نان در تهران آیا با موافقت دولت شما انجام گرفته؟ در غیر این صورت چرا با آن مخالفت نکردید و مانع گرانی نشدید؟ بفرمایید اگر راه حلی برای ارزانی ندارید آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از گرانی دارید؟ یا قرار است شاهد ادامه روند گرانی ها باشیم و دولتمردان با توجیهات مختلف هیچ واکنشی نشان ندهند؟

***

رئیس جمهور در پاسخ به جماران گفت: 

ما در تمام صحبت هایمان گفتیم که نگاه ما به طرف کسانی که مشکل دارند است و سفره های مردم نباید مشکل پیدا کند. در جلسات دولت هم در تصمیم گیری ها این را ابلاغ کرده ایم. مشکلاتی هم که داشته ایم، تلاش کردیم به طریقی اکثر اینها را تا جایی که از عهده مان برمی آید رفع و رجوع کنیم.

ما بدهی به گندمکاران را داشته ایم، آنهایی که گندم کاشته بودند پولی برایشان نبود، برای حقوق بازنشستگان پولی وجود داشت، برای بیمارستان و پرستاران مشکلات داشتیم. با خیلی ناترازی های دیگر مواجه هستیم. تا جایی که از دستمان برمی آید داریم تلاش می کنیم حل کنیم. آن مصوبه هم. اینها به ما ارث رسیده است. کاری که در تلاش هستیم انجامش دهیم حل ناترازی ها و ناعدالتی هاست. اگر این طور ادامه دهیم، هر چقدر پول چاپ کنیم که ناترازی ها را حل کنیم، همان سفره، به هر قیمتی بدهیم، روز به روز فقیرتر خواهد شد. باید فکری بکنیم که قدرت خرید و سفره مردم را نگذاریم بی رنگ شود. برای اینکه چنین اتفاقی رخ بدهد، هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصادی ما هر هفته روزهای شنبه جلسه داریم و به فکرش هستیم که چه کنیم که سفره مردم، حداقل قوت معمولی آنها با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.