پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آیین اختتامیه اولین «رویداد طرح تربیت راوی زندگی و اندیشه‌های امام خمینی(س)»؛

کمساری: باید تلاش کرد اندیشه و شخصیت امام از تحریف مصون بماند/ امام باید به نسل امروز شناسانده شود

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد که اندیشه و شخصیت امام از تحریف مصون بماند، گفت: یک عده از روی عناد نسبت به امام ایجاد شبهه می کنند. مثلا برخورد با منافقین که در آن دوره تاریخی در مورد شدت برخورد با آنها هیچ کس تردیدی نداشته و همه مردم متفق‌القول بودند که اینها جنایتکار هستند، امروز طوری این اتفاق تاریخی را بازگو می‌کنند که شما فکر می‌کنید اشتباهی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری طی سخنانی در آیین اختتامیه اولین «رویداد طرح تربیت راوی زندگی و اندیشه‌های امام خمینی(س)»، گفت: ضرورت روایتگری اندیشه، زندگی و حتی اماکن مربوط به امام یک بحث کاملا جدی است. چون به هر حال هر اندیشه، اندیشمند و حادثه بزرگ تاریخی در معرض تحریف و انحراف هست؛ این یک حقیقت غیر قابل کتمان است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، تأکید کرد: به هر میزان این اندیشه آسمانی‌تر باشد، خطر تحریف‌پذیری، تفسیرهای نادرست و تأویل‌های غلط در آن بیشتر می‌شود؛ این هم یک امر بدیهی و کاملا ثابت شده است. قرآن که کتاب آسمانی ما هست هم در معرض تفسیرهای معنوی قرار دارد و تفسیرهای غلط و تأویل‌های نادرست وجود دارد؛ تا چه رسد به اندیشه‌های اندیشمندان و حوادث تاریخی.

وی با بیان اینکه هرقدر این حوادث قدیمی‌تر باشد خطر تحریف در آنها بیشتر است، افزود: حوادث معاصر هم با وجود اینکه ضبط شده و صدا و تصویر وجود دارد، باز تحریف‌های معنوی فراوان است. حضرت امام یک اندیشمند بود که در یک دوره تاریخی زندگی کرد و الآن بیش از سه دهه است که از میان ما رفته‌اند. اگرچه مکتوب و مضبوط آثار امام هست و با همت و تلاش مؤسسه و دوراندیشی خود حضرت امام و حاج احمد آقا، از تحریف لفظی مصون مانده، اما تحریف معنوی در آن زیاد شده است.

کمساری تصریح کرد: همه مدعی خط امام هستیم و قرائتی را از امام می‌گوییم که بعضا با قرائت دیگر در تضاد است. پس باید تلاش کرد که این اندیشه و شخصیت از تحریف مصون بماند. تحریف‌های ناگزیری که بعضا نمی‌شود جلوی آنها را هم گرفت، اضافه کنید به اقدامات عامدانه‌ای که در جهت تحریف می‌شود. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی(ع) یک جلد به نام «تحریف‌های عاشورا» دارند. ایشان می‌گوید بعضی وقت‌ها جهل دوستان منجر به تحریف شده و بعضی‌ها از ناحیه دشمنی است. در مورد امام هم دقیقا این مسأله مصداق دارد.

وی افزود: طرف از روی دوستی نسبتی به امام می‌دهد که موجب وهن می‌شود و اصلا دروغ است. مثلا در دوران انقلاب ما عکس امام را در ماه می‌دیدیم؛ این عشق مفرط بود که یک باوری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد و عکس امام را در ماه می‌دید و بعدها  گفتند این کار ساواک بوده که باورمندی عقلانی به امام را با یک باورمندی خرافاتی جایگزین کند و بعد بگوید همه اینها خرافات است. بعضی از کسانی که پاسدار و محافظ بوده‌اند، یک چیزهایی را به امام نسبت داده‌اند که مثلا برای شبکه‌های ضد انقلاب خوراک درست شده است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، اظهار داشت: یک عده از روی عناد نسبت به امام ایجاد شبهه می‌کنند . مثلا  در جریان برخورد با منافقین که در آن دوره تاریخی در مورد شدت برخورد با آنها هیچ کس تردیدی نداشت و همه مردم متفق‌القول بودند که اینها  جنایتکار هستند، امروز طوری این اتفاق تاریخی را بازگو می‌کنند که شما فکر می‌کنید اشتباهی رخ داده است.

وی یادآور شد: امروزه همه ی ما  اعتقاد داریم که داعش باید کاملا از بین برود؛ چون جنایات آنها را دیده‌ایم. لذا خیلی راحت قبول می‌کنیم که باید با داعش برخورد شود و سردار سلیمانی برای ما یک قهرمان می‌شود، چون شرّ داعش را از سر ما کم کرد. شما اصلا تعجب نکنید اگر 20 سال دیگر مثلا جای ظالم و مظلوم عوض شود. چون ما امروز می‌بینیم که یک عده مدافع منافقین شده‌اند و حتی در جناح‌های سیاسی داخل نظام بعضا تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار می‌گیرند و به امام یک عملکرد امام انتقاد می‌کنند.

کمساری افزود: در مورد جنگ هم همین است و خیلی راحت می‌گویند که امام باعث شروع جنگ شد. ما باور نمی‌کردیم این حرف‌ها زده شود. کشوری که با یک اشاره ابروی امام جوانانش رفتند و هزاران نفر جوان شهید شدند و در عملیات‌های مختلف به عشق امام جان دادند، امروز یک عده‌ای می‌گویند بی‌تدبیری امام باعث شروع جنگ شد و شروع به مطالبه‌گری می‌کنند؛ اگر با آنها برخورد شود هم  مظلوم‌نمایی می‌کنند که مگر ما حق ابراز عقیده نداریم؟!

وی تأکید کرد: نسخه این کار و راه چاره  همان دستورالعملی است که رهبری یکی دو سال پیش فرمودند. ایشان فرمودند جنگ امروز، «جنگ روایت‌ها» است؛ این خیلی مسأله مهمی است. هرکسی توانست روایت‌سازی کند و روایت خودش را زودتر به گوش مخاطب برساند، او موفق است. امروز ابزار جنگ حق و باطل هم «روایت‌سازی» است. اگر توانستید واقعیت دفاع مقدس را روایت کنید، نسل امروز می‌پذیرد؛ اما اگر نتوانستید، گوش این نسل که کر نیست و فرستنده‌های پیام هم که در انحصار ما نیست.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار خمینی(س)، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های عصر ارتباطات جدید این است که فرستنده‌های پیام متعدد و از انحصار خارج شده‌اند. یعنی افراد می‌توانند با گوشی موبایل یک پیام تولید کنند و به هر کسی بفرستند. پس چاره این است که ما روایت درست را ارائه کنیم. به این دلیل دوره روایتگری از نظر من یک دوره ارزشمند است. یعنی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در دوره جدیدش به جای آسیب‌شناسی صرف، باید وارد اقدام شود.

وی گفت: هفته قبل دفتر امور بانوان دوره سواد رسانه‌ای برگزار کرد تا کسانی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند، سواد این حوزه را داشته باشند؛ امروز رسانه‌ها متفاوت شده‌اند. این گام اول ما و البته گام‌های دیگر ما برگزاری دوره‌ها و اردوهای امام‌شناسی است. ما ظرفیتی به نام اماکن منتسب داریم؛ هر کدام از اینها یک روایت دارد و واجد یک اتفاق مربوط به زندگی امام است.

کمساری ادامه داد: معرفی اماکن سطح نازل مسأله و سطح عالی‌تر این است که یک معرفی اندیشه‌ای هم آنجا شکل بگیرد. یعنی مثلا در خمین به بهانه اتاق تولد امام، گریزی هم به نگاه امام در مورد بحث زنان و مقام مادر صورت بگیرد. قم خاستگاه انقلاب است و بخش‌های مختلف قیام امام در قم یک سطح بالاتر از معرفی اتاق نشیمن و آشپزخانه است. در نجف که نزدیک 14 سال امام آنجا بوده، یک سطح دیگری از معرفی به مخاطب ارائه می‌شود. مدل حکمرانی امام  هم در جماران می‌تواند بیان شود. در حرم هم بحث عروج و معنویت امام باید بیان شود. حتما باید مؤسسه به این سمت بروند که روایتگری معنا پیدا کند.

وی با بیان اینکه معاونت فرهنگی مؤسسه باید تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف داشته باشد، اظهار داشت: امام باید به نسل امروز شناسانده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.