ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز تاکید کرد: کسی در اراده و عزم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدانرندگی در برابر رژیم صهیونسیستی تردیدی به خود راه ندهد. ایران نمی تواند نسبت به امنیت ملی خود و امنیت هم پیمان های خود و دفاع از امنیت منطقه بی تفاوت باشد. ایران در چارچوب حقوق بین الملل عمل خواهد کرد و از امنیت و حیثیت خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار جماران؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز گفت: 

اقدام رژیم صهیونیستی  در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین اسماعیل هنیه در تهران در حالی که او مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف رئیس جمهور منتخب بود، نقض فاحش حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و نیز عرف  سیاسی مورد احترام جامعه بین المللی  بود.

ترور در ذات و ماهیت رژیم  صهیونیستی است و ماهیت این رژیم از اساس بر ترور بنا نهاده شده و بقای این رژیم هم گویی بر ادامه اقدام های تروریستی و تداوم تروریست دولتی و سازمان یافته است.

جهان باید این جنایت بی سابقه را محکوم کند و نشان دهد  که با این جنایت در نگاه و عمل فاصله دارد.

جامعه جهانی باید از تنبیه متجاوز حمایت کند و از هر رویکردی که معنا تشویق متجاوز را می دهد پرهیز کند.

تاکید داریم که حق  خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود حق قاطع و بلامنازع می دانیم.

کسی حق ندارد در حق قانونی ایران برای تنبیه متجاوز و  ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی متجاوز تردید کند.

جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه اقدام های سیاسی و حقوقی لازم را به عمل آورده است.

ما پیگیر برگزاری نشست فوری سازمان ملل متحد شدیم و این نشست به کمک دولت های روسیه، چین و الجزایر برگزار شد و مواضع قاطعی در این نشست در محکومیت اقدام رژیم  صهیونیستی اتخاذ شد.

ما همچنین درخواست برگزاری نشست فوری شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را در جده مطرح کردیم که با حمایت جدی کشورهای اسلامی روبه رو شده و در روزهای پایانی همین هفته برگزار خواهد شد.

مکاتبه های حقوقی و سیاسی ایران با مراجع حقوقی و بین المللی از جمله مکاتبه با رئیس شورای امنیت و دبیر کل  سازمان ملل متحد و دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی انجام  شد و مواضع ایران در این مکاتبه ها به شکل شفاف تصریح شد.

تماس ها و گفت وگوهای متعدد تلفنی با وزرای امور خارجه و دیگر مقام های سیاسی عالی کشورهای مختلف به شمول مسئول سیاست خارجی اتحادیه علیه انجام شده و در این گفت وگوها مواضع صریح ایران تشریح شد.

ایران در چارچوب حقوق بین الملل حق تنبیه متجاوز را دارد.

این مسئولیت ابتدا متوجه جامعه بین المللی و شورای امنیت ملل متحد است اما به دلیل اعمال نفوذ برخی کشورها از جمله  امریکا در وظایف شورای امنیت ملل متحد، ایران در استفاده از حق ذاتی خود مبتنی بر حقوق بین الملل در تامین امنیت خود و تنبیه متجاوز اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت و با صلابت انجام خواهد  داد.

کسی در اراده و عزم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدانرندگی در برابر رژیم صهیونسیستی تردیدی به خود راه ندهد.

ایران نمی تواند نسبت به امنیت ملی خود و امنیت هم پیمان های خود و دفاع از  امنیت منطقه بی تفاوت باشد.

ایران در چارچوب حقوق بین الملل عمل خواهد کرد و از  امنیت و حیثیت خود دفاع خواهد کرد.

ایران تا این لحظه اقدام های حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و توقع و انتظارهای خود را از مجامع بین المللی مطرح کرده است.

 

 

ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست 

 به گزارش خبرنگار جماران؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز گفت: 

نیازی به ارسال پیام برای ایران ( از سوی آمریکا)  نیست. دولت آمریکا در ده ماه اخیر، شریک تمام عیار رژیم صهیونیستی  در جنایت و نسل کشی علیه مردم مظلوم فلسطین بوده است. دولت آمریکا باید ارسال تجهیزات و جنگ افزارهای کشتار جنگی به اسرائیل را متوقف کند.

ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست. رژیم  صهیونیستی با حمایت مستقیم امریکا مسئول تشدید تنش در منطقه است. دولت امریکا مسئولیت روشنی دارد و باید به وظایف خود مبتی بر حقوق بین الملل عمل کند. 

همه شواهد و قرائن نشان می  دهد که رژیم صهیونیستی پشت این اقدام رذیلانه قرار دارد و هیچ طرفی غیر از  این  رژیم  صهیونیستی از ترور یک رهبر برجسته فلسطینی نفع نمی برد و سخنان مقام های اسرائیلی هم نشان می دهد که در این ترور و جنایت فراسرزمینی دست داشتند.  رژیم  صهیونیستی باید پاسخگوی این جنایت خود باشد و ما هم تردیدی در تنبیه این رژیم به خود راه نخواهیم داد. 

 ایجاد بازدارندگی در برابر  رژیم صهیونیستی تامین کننده منافع همه از عربی و  اسلامی در منطقه خواهد بود. تجربه نشان داده که   رژیم  صهیونیستی نه تنها خطر حقیقی برای ملت فلسطین بلکه خطر بالفعل و دائمی برای ثبات و امنیت منطقه و حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای عربی و اسلامی است.

 ایجاد این بازدارندگی تامین کننده مصلحت جمعی برای همه کشورهای منطقه است. جریان های مقاومت در منطقه در مسیر تامین امنیت و ثبات منطقه اقدام می  کنند. حمایت از اقدام تنبیهی علیه این  رژیم  صهیونیستی یک اولویت امنیت ملی برای همه کشورهای منطقه است.

 

نیازی به ارسال پیام به رژیم صهیونیستی نداریم 

 به گزارش خبرنگار جماران؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز گفت:

برخی از خبرها مانند ادعای روزنامه الجریده کویت (سفیر هیات امریکایی به ایران) ، ارزش تکذیب هم ندارد. خبر بی پایه و اساسی است. 

وظیفه دستگاه دیپلماسی، پیگیری سیاست های اصولی نظام در خارج از کشور است. در ارتباط با تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی منطبق بر اصول و قواعد بین المللی تردیدی وجود ندارد و وزاتخارجه هم این خط اصولی  را در رایزنی های دیپلماتیک دنبال کرده و خواهد کرد.

ما نیازی به ارسال پیام به رژیم غاضب صهیونیستی که هویت آن را به رسمیت نمی شناسیم، نداریم. 

طبیعتا رژیم صهیونیستی که مرتکب نقض قواعد بین المللی شده و به خود جرات داده که به ساحت کشور مقتدری مانند ایران تجاوز کند باید منتظر پاسخ این اقدام احمقانه خود باشد. 

اصل موضوع برگزاری نشست شورای وزرای خارجه کشورهای اسلامی به درخواست ایران برای بررسی پاسخ متناسب به اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه به ایران است اما در حاشیه نشست هایی در این سطح،  گفت و گوهای دوجانبه میان مقام های حاضر  در نشست انجام خواهد شد. 

جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت ملل متحد و کشورهایی که قدرت اثرگذاری بر رژیم  صهیونیستی  دارند در مقابل جنایت های رژیم  صهیونیستی در ده ماه اخیر مسئولیت دارند. در ده ماه اخیر شورای امنیت ملل متحد نتوانسته مسئولیت حقوقی و بین المللی خود را برای تامین صلح و امنیت بین المللی عمل کند. همین کشورها از انجام بدیهی ترین اقدام ها که می تواند از تشدید  تنش در منطقه خودداری کند، پرهیز کردند. رژیم امریکا از میزان صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی کم نکرده است.

ما به عنوان کشوری که حاکمیت و تمامیت ارضی ما مورد تعرض رژیم  صهیونیستی قرار گرفته نمی توانیم منتظر اقدام هایی باشیم که تاکنون شورای امنیت ملل متحد و کشورهای موثر در آن، انجام نداده اند. ما با شورای امنیت ملل متحد مکاتبه های لازم را انجام دادیم اما برای تامین امنیت خود ، اهتمام ویژه داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.