امروز هشتم نوامبر بیش از 30 روز از حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه می گذرد. بر اساس آخرین اخبار از منابع معتبر خبری تا پایان روز گذشته آمار شهدای خبرنگار به 49 تن رسید.

 2 نوامبر 2012: دو خبرنگار رادیو بین المللی فرانسه در حالی که در شمال کشور آفریقایی مالی مشغول تهیه گزارش بودند، توسط گروههای مسلح ربوده شده و به قتل رسیدند.

در پی این اتفاق ناگوار فرانسوا اولاند رییس جمهور وقت فرانسه خشم شدید خود را در گفت و گو با رییس جمهور مالی ابراز کرد. این در حالی بود که فرانسه سالها سابقه حضور نظامی و اشغال این کشور آفریقایی را در کارنامه داشت و نهایتا پس از حدود یک دهه یعنی در سال 2022 مجبور به خروج از این کشور شد.

پس از ربایش و کشتن دو خبرنگار فرانسوی، خانم کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز تاسف شدید، قتل این دو خبرنگار را اقدامی شنیع توصیف کرد که نباید بدون مجازات گذاشته شود.

یک سال بعد در سالگرد این قتلها – 2 نوامبر 2013 - در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در اقدامی به جا قطعنامه A/RES/68/163 به تصویب رسید که طی آن ضمن نام نهادن روز دوم نوامبر به عنوان « روز بین المللی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه روزنامه نگاران» از کشورهای عضو خواسته شد تا اقدامات قطعی را برای مقابله با فرهنگ معافیت از جنایات علیه روزنامه نگاران به انجام رسانند.

 

- درست 10 سال پس از تصویب این قطعنامه و پس از گذشت یک دهه از جا خوش کردن « روز بین المللی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه روزنامه نگاران» در تقویم یونسکو و مناسبتهای بین المللی، در 2 نوامبر 2023 یک خبرنگار فلسطینی در برابر دوربین و به هنگام پخش زنده از بیمارستانی در غزه، کلاه و جلیقه حفاظتی خود را که روی آن PRESS حک شده بود، کنار گذاشت و گفت: هیچیک از اینها نمی تواند در برابر حملات اشغالگران از ما محافظت کند! ما همه اینجا منتظریم تا نوبت‌مان برسد و یک به یک به شهادت برسیم.

ساعتی قبل از این، مرکز اطلاع رسانی فلسطین اعلام کرد شمار خبرنگاران کشته شده در سرزمین‌های اشغالی از 7 اکتبر 2023 یعنی در کمتر از یک ماه به 41 تن رسیده است.

- در 16 اکتبر 2023 پس از حدود یک سال و نیم از کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی الاصل الجزیره عربی که در حین گزارش از حمله ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بر اثر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسید، بالاخره گزارشی از سوی سازمان ملل منتشر شد که در آن آمده است: « سربازان اسرائیلی جان شیرین ابوعاقله را بدون هیچ دلیلی گرفته اند».

در بخشهایی از نتیجه گیری نهایی کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در مورد فلسطین بر اساس قطعنامه  S-30/1 شورای حقوق بشر به شورای عمومی سازمان ملل با اشاره به کشته شدن شیرین ابوعاقله خاطرنشان شده است که « کمیسیون بر اساس دلایل منطقی به این نتیجه می رسد که نیروهای امنیتی اسرائیل بدون توجه به قوانین بین المللی حقوق بشر از نیروی مرگبار استفاده کرده و عمدا یا بی ملاحظه حق حیات شیرین ابوعاقله را نقض کرده اند.» نویسندگان گزارش همچنین اظهار داشته اند که «قتل عمدی یک فرد محافظت شده جنایت جنگی است، همانگونه که در کنوانسیون ژنو تعریف شده است.»

بر اساس خبر فدراسیون بین المللی خبرنگاران (IFJ) پس از انتشار این گزارش ناصر ابوبکر رئیس سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی گفت: « گزارش سازمان ملل آنچه که سالها برای فلسطینی ها روشن بود، تایید می کند که نیروهای اسرائیل عمدا از نیروی مرگبار برای ساکت کردن و ارعاب خبرنگاران استفاده می کنند.»

یک بام و دو هوای کشورهای غربی و سازمانهای بین المللی

2 نوامبر 2023: بیش از هفتاد انجمن و اتحادیه روزنامه نگاری از سراسر جهان با صدور بیانیه ای خواستار حفاظت از جان خبرنگارانی شدند که جنگ غزه را پوشش می دهند. این فراخوان که امضاکنندگانی از تمامی قاره ها دارد، قوانین بین المللی را یادآور می شود که همه را ملزم به حفاظت از جان خبرنگاران می کند.

همچنین دبیرکل فدراسیون جهانی روزنامه نگاران با اشاره به این بیانیه، میزان تلفات کارکنان رسانه ها در فلسطین را شوکه کننده خوانده و خواهان تعهد صریح اسرائیل می شود « تا اطمینان حاصل شود که آمار وحشتناک روزنامه نگارانی که در این درگیری جان خود را از دست داده اند، بیشتر از این افزایش نخواهد یافت.»

البته تجربه نشان داده رژیم اشغالگر فلسطین که سابقه زیر پا گذاشتن همه قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت را در کارنامه خود دارد و اساس وجودش با شکستن تمام معیارهای الهی، انسانی، اخلاقی و بین المللی بوده و انواع رکوردهای جنایات علیه بشریت را در کارنامه خود به ثبت رسانده، اعتنایی به این بیانیه ها و درخواستها نخواهد کرد و به کشتار بیرحمانه و هدفمند خبرنگاران و قطع اینترنت با هدف جلوگیری از جریان آزاد و مستقل اطلاع رسانی ادامه خواهد داد. چرا که به پشتوانه معیارهای چندگانه حاکم بر دولتهای غربی و سازمانهای بین المللی از مصونیت دائمی برخوردار است.

امروز هشتم نوامبر بیش از 30 روز از حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه می گذرد. بر اساس آخرین اخبار از منابع معتبر خبری تا پایان روز گذشته آمار شهدای خبرنگار به 49 تن رسید. غزه به بزرگترین قتلگاه خبرنگاران در جهان تبدیل شده و اینترنت عموما قطع است. رهبران اسرائیل رکورد این کشتار و جنایت جنگی را هم به نام خود ثبت کردند. زیر پا گذاشتن کنوانسیون ژنو و محدودسازی جریان آزاد اطلاع رسانی در غزه به جایی رسیده است که روز گذشته خبرنگاران در رام الله اقدام به تشییع نمادین خبرنگاری کردند.

خبرنگاران آزاده و مستقل، قربانیان و قهرمانان همیشگی افشای ماهیت جریان زر، زور وتزویر در تمام تاریخ بوده و خواهند بود. اینک اما جغرافیای غزه نماد این تقابل و حدود 50 خبرنگار به خون خفته فلسطینی، قهرمان این نبرد تاریخی به شمار می روند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.